четвртак, 14.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:43

Последњи Васкрс Главне железничке станице

Станица која је главно железничко чвориште у земљи од 1884. од јула више неће бити главна, већ ће то бити Прокоп. – Здање на углу Савске и Карађорђеве би неке будуће празнике требало да дочека као музеј посвећен историји наше земље
Аутор: Дејан Алексићпонедељак, 09.04.2018. у 10:07
(Фото Ж. Јовановић)

Они за које је васкршње празновање завршено, синоћ су допутовали с празничног мини-одмора. Главна железничка станица била је једно од места на коме су се у недељу увече сусретали Београђани који се враћају својим редовним обавезама и гости који су решили да празничне дане проведу у престоници.

Свако у свом филму и у својој журби. Тек ретки су примећивали да је ове године атмосфера на станици, која скоро 135 година опслужује путнике, нешто другачија него раније. Возова на њој далеко је мање у односу на број који се сваког пролећа могао видети на њеним перонима, а овај Васкрс за Главну железничку је последњи, јер на њој од лета возова виша уопште неће бити.

Од јула, станица на коју пуца поглед с врха Немањине, више неће бити главна железничка, већ ће то бити Прокоп.

– Дошла сам да сачекам ћерку која се с другарима враћа барским возом. Чим сам ушла на станицу видела сам да ми је нешто чудно, да нема толико људи као претходних година и да су перони полупразни. У реду да хоће да редукују саобраћај, али мислим да не треба да је укидају јер је на одличном месту – оценила је педесетшестогодишња Београђанка Милица Павловић.

Ускршња слика са станице, није се свидела ни двадесетогодишњој студенткињи економије Наташи Мирковић.

– Откад сам уписала факултет редовно користим воз јер сам из Суботице, а возом између ова два града имам одличну везу за релативно мале паре. Нешто сам начула да се прича да ће станица бити укинута, али сам мислила да од тог нема ништа. Али, када сам сад видела да је станица за Васкрс празна, а само пре годину дана у исто време је овде врвело, јасно ми је да ће је дефинитивно затворити. Мислим да је то грешка и да ће већини одлазак на ону другу бити баш компликован – истакла је Наташа.

Док је у станици, синоћ око пола осам, још био новосадски воз, деловало је да на њој ипак и има људи. Чим је он отишао и чим су се разишли они који су путнике пратили, на станици готово да није било људи. Тек двадесетак-тридесет који су и даље чекали долазак барског воза. Мало галаме што се могла чути нису они стварали, него групица весељака из оближњег бифеа. Била је то прилично сабласна слика на станици која је главно железничко чвориште у земљи од 1884.

На питање о томе како им делује последњи Васкрс на њеним перонима, позитивне одговоре немају ни поједини радници у здању у Савској улици.

– Шта да кажем? Не свиђа нам се што је гасе. Већина нас на њој посао ради свим срцем, поготову што смо били свесни да службујемо у једној од најлепших станичних зграда у земљи, згради која је пуна историје. Прокоп јесте модеран, али нема душу као ова, нити је на таквом месту. Али, не одлучујемо ми... – поверио се један од станичних службеника.

Ова запажања радника на станици нису пука сентименталност и везаност за објекат стар скоро век и по, јер је то станица на коју је истоварен први београдски аутомобил, станица кроз коју је пролазио „Оријент експрес”. То је станица на коју су се пред сваке новогодишње празнике искрцавали бројни туристи, али и станица која је многима од 1884. била прва тачка с које су кретали у своју београдску животну причу.

Ако је за утеху, здање на углу Савске и Карађорђеве би неке будуће празнике требало да дочека као музеј посвећен историји наше земље.

Празник под бомбама

Овогодишње васкршње вече можда неће бити упамћено као једно од лепших у историји Главне железничке, али оно свакако у тој историји не спада ни у најгоре. Ту би се пре свега могли сврстати васкршњи дани 1944. Те године на Васкрс Београд је бомбардован, а једна од мета била је и Главна железничка станица. Бомбама су је најпре оштетили нацисти, а онда три године касније у току ослобађања Београда од Немаца. Овај други удар, како бележе хроничари, био је кобнији за станицу јер је тада озбиљније оштећена. После рата  је обновљена, али део своје некадање лепоте је заувек изгубила. У току обнове станичне зграде половином прошлог века, са стране која гледа ка Карађорђевој уклоњене су две бочне куле, једно од главних обележја из предратног периода.


Коментари12
5fc0f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jelena
Malo ko zna, ali glavna stanica za gradove južnije od Beograda odavno je prebačena na Prokop. Ovde pre svega mislim na vozove do Niša, Stalaća, Sofije,... Ovog Uskrsa se i nije moglo kući jer je pruga od Beograda do Resnika bila zatvorena, i bice do 12. aprila. Ja koja putujem sa psom koji ne može u autobus nisam mogla da odem kući za praznike, pošto nemam automobil. Dakle, u trenutku kada je najveća fluktuacija putnika, pruga je zatvorena. Da ne govorim o tome da je povezanost Prokopa sa ostatkom grada gotovo nepostojeća.
miroslav
A kako je samo lepa, koliko dolazaka i ispraćaja ona ima u sećanju? Koliko suza od radosti i tuge, je palo na njene perone? Muzej, dobro odabrana namena, zaslužila je ona to. Koliko nas je samo otišlo u svet sa njenih perona?
Nikola Nesic
Već je te davne 1884. bio je promašaj pozicionirati stanicu uz reku i onemogućiti razvoj grada u budućnosti, čemu smo bili svedoci. Beograd je tada presečen. Sledeće greška je u posleratnom razvoju, i propuštena prilika sa nekompletiranom Terazijskom terasom, čije bi spuštanje u Savski teatar dovelo neminovno i do izmeštanja Glavne stanice. Sada je ovo iznuđeno i neizbežno rešenje, jedino je pitanje da li imamo sredstva za aktiviranje Prokopa, i da li je to sad već greška, sa obzirom da se prilike menjaju ponovo? Mora se napomenuti i da je na mikro planu Glavna železnička stanica radila bez ikakve logike. Prolazilo se kroz ogromna ulazna vrata, da bi se hodnikom širine 2,5 metra izlazilo na perone (bočno) koji izgledaju kao provincijska stanica. Bez natkrivanja i jedinstvenog prostora, ova ideja je u začetku bila osuđena na propast. Što je pre izmestimo, brže ćemo shvatiti njenu uzaludnost u postojanju.
Karlo Polak
Опет ови архитектонски антиталенти сервирају причу како станица одваја град од реке. Станица је удаљена 400 метара од реке широке 250 метара. Да би умео да пројектујеш на нечему што није празна пољана, треба ти бар полуталенат. А планерско шарлатанство и злочин је на било шта у центру Београда гледати као на празну пољану. Надвожњаци, подвожњаци, плитки тунел за колосеке, одавно нису чуда технике. Цела европска цивилизација лоцира железничке станице у центру. Има доста случајева да се саме станичне зграде сравне са земљом, али у тој цивилизацији нико није луд да укине колосеке и возове са те локације. Сада ће нам једина алтернатива бити телепорт и летећи тањири, јер светска пракса је показала да су аутомобили и аутобуси нефункционални у центрима великих градова чак и уз највећа улагања.
Препоручујем 12
Marko
Po čemu je stanica onemogućila razvoj grada, ona je upravo učinila da se brže razvija zbog povoljne lokacije i dobrih veza sa celim gradom, za razliku od Prokopa koji je slepo crevo i promašaj od starta, koji nebulozni komentar...
Препоручујем 9
Драган П.
Ако већ не може да буде у центру, главну жел. станицу требало би направити на месту данашње ж. ст. Нови Београд. Ту се ионако планира градња нове аутобуске станице и природно је да буду једна до друге. Прокоп је на ужасној локацији.
Petar Petrovic
Potpuni promašaj u službi privatnih interesa... Za nas koji smo i sentimentalno vezani za nju, to će uvijek biti i ostati Glavna željeznička stanica.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља