уторак, 22.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:01
ИСТРАЖИВАЊЕ О РАДУ ПОЛИЦИЈСКИХ ШАЛТЕРСКИХ СЛУЖБИ

Многи уверени да се до докумената долази преко везе

Чак 70 одсто испитаника сматра да политичари лакше долазе до личне карте или пасоша, а 80 одсто исто мисли и за рођаке и пријатеље запослених у МУП-у
Аутор: Александар Бојовићпонедељак, 09.04.2018. у 22:00
Некадашњи редови за документа испред полицијске станице (Фото Ж. Јовановић)

Прошла су времена када је грађанима требало и по неколико сати да би у полицији добили личну карту, пасош, возачку дозволу... Развојем технологије многе административне услуге су се убрзале, а људи су данас генерално задовољни брзином којом заврше неки посао на полицијском шалтеру. Ипак, већина њих и даље сматра да су остале старе бољке у овом систему, попут корупције, лошег и дрског понашања запослених и завршавања послова преко реда. Индикативно је да чак 70 одсто људи сматра да политичари лакше долазе до потребних докумената од просечног грађанина, док 80 одсто исто мисли и за рођаке и пријатеље запослених у МУП-у.

Ово је сажетак истраживања које је прошле године спровела Америчка агенција за међународни развој УСАИД у Србији, у сарадњи с Европским покретом Србије и Центром за европске политике. Према овом истраживању, које је анализирала „Политика”, чак две трећине испитаника (64 одсто) сматра да људи често користе приватна познанства у пракси да би документа добили брже – без чекања.

Али мало њих то признаје, скоро 90 одсто њих тврди да никада нису контактирали с пријатељем или рођаком који ради у полицији како би им помогао. Међутим, једна наша читатељка каже да, док јој је мајка радила у некадашњем СУП-у, не само што је преко реда вадила лична документа, већ је и бирала број личне карте, по правилу увек неки који се лако памти.

„Пасош сам увек експресно вадила, а и за њега ми је мајка бирала број. Осим мени, она је на овај начин помагала и многим пријатељима и комшијама. Никада за те ’услуге’ није тражила новац или неки поклон”, каже наша читатељка.

Aнализа УСАИД-а урађена је на репрезентативном узорку за територију Србије без Косова и Метохије, а анкетирано је 1.200 грађана. Под лупом је било њихово задовољство услугама административне службе полиције, с фокусом на издавање личних докумената, и то кроз пет области: ефикасност и квалитет услуга, задовољство и очекивања грађана, присуство злоупотреба, присуство дискриминације и информисаност. Више од половине грађана Србије посетило је неки шалтер у полицији за шест месеци. Међу њима, више од 40 одсто чекало је више од 60 минута како би добило документе. Три четвртине грађана морало је да посети административну службу између два и три пута, док је за свега 14 одсто њих једна посета била довољна да би добили тражене документе.

Иако постоји електронски систем који омогућује доставу појединих докумената на жељену адресу, мање од четири одсто грађана није морало физички да оде до службе и искористило је ову погодност. Већина испитаника сматра да административна служба полиције пружа квалитетну услугу: више од половине њих 54 одсто, и то махом у Београду. С друге стране, 14 одсто мисли да полиција на шалтерима пружа неквалитетну услугу, а ова оцена знатно се чешће јавља у источној и југоисточној Србији. Анализа резултата показала је и да постоји значајан број неопредељених – скоро 23 одсто грађана не може да се одлучи да ли су ове услуге квалитетне или лоше. Када је реч о проблемима у раду административне службе полиције, људе највише нервира чекање у редовима, недовољан број шалтера, лош етички кодекс понашања службеника, заказивање термина, лош квалитет кадрова, као и лоше стање и застарелост опреме. Корупцију је као највећи проблем издвојило четири одсто грађана, међу којима су углавном млади између 18 и 29 година. Скоро две трећине грађана, тачније 63 одсто сматра да везе и неформална плаћања, односно поклони, нису неопходни да би брзо и ефикасно завршили посао и лакше добили документа.

Више од половине људи не зна коме може да се обрати у случају да су им права у контакту с административном службом полиције ускраћена. У случају да су им ускраћена ова права, 60 одсто грађана одговорило је да би се обратило начелнику полицијске станице, 24 одсто службенику, а 19 одсто заштитнику грађана. У истраживању је приметно, али и очекивано, да су старији од 60 година задовољнији и мање критични према квалитету и задовољству услуга на полицијским шалтерима, те имају времена да без нервозе сачекају у редовима. С друге стране, млади више препознају корупцију у систему.

„Политика” је у вези с овим истраживањем затражила коментар од МУП-а, али одговор нисмо добили.


Коментари8
100fb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Goka
Na se sve to radi putem poste - odes u postu oni ti provere na salteru da li sve sto je potrebno imas i posalju specijalnom posiljkom npr zavodu za izdavanje pasosa. Ovi posle imaju svoje metode da provere da li si ko tvrdis da si.
Milan
Sada su se usporile stvari. Gde to ima da samo pre podne kada ljudi rade moraju da gube dan i da dolaze da odjavljuju ukradenu ili izgubljenu licnu kartu, drugi put da podnesu zahtev i treci put da licno dodju po nju. Ljudi moji tri puta da dolazis i platis. Ko je to smislio kao da smo svi besposleni...
Kiza Karaburma
Nije tacno nista od ovoga sto pise. Ne da se usluge nisu ubrzale nego je suprotno. Otkako su uvedena nova dokumenta nastao je haos. Nekada je u salter-sali u SUP-u Palilula bilo pet ili sest saltera i nikad ni na jednom nije bilo vise od 2 - 3 coveka. Sada je ispred svake kabine u svakom trenutku bar 10 ljudi. Licna dokumenta su bila gotova za dan-dva, a saobracajna dozvola odmah. Jednom sam predao za pasos ujutro i receno mi je da dodjem istog dana posle 3. Danas se vise ne vade svaki put krstenice i drzavljanstva, ali ko ima bilo sta da zavrsi, mora da racuna na bar 2 puta po 3 - 4 sata u policiji. Umesto da se u eri tehnologije dokumenta izdaju odmah na licu mesta. Naravno da svako ko moze ide preko veze i tako ce biti dogod je ovakav sistem. Sramota da za vadjenje licne karte koju svi moramo da imamo u doba kompjutera treba jedno puno radno vreme, dok je u vreme pisacih masina bilo dosta sat vremena.
Боривоје Банковић
Распитајте се боље. Документа се и даље израђују у МУП-у, само се то сада ради у подручним полицијским управама, а не више у полицијским станицама. Бланко картице више не производи Завод за израду новчаница, већ се увозе. Све и да је тако како кажете, зашто је потребно пет радних дана за ствар чија штампа траје ни цео минут?
Препоручујем 5
Саша Микић
Не знам како би и поред напредне технологије могло да се убрза издавање докумената, јер је некад МУП добијао бланко документа од Ковнице новца у која је само уписивао податке и за то стварно ије било потребно много времена. У доба модерне технологије МУП шаље ваше податке Ковници новца у којој се израђују документа и таква готова долазе на шалтер где их преузимате. Колико ја знам МУП је био набавио све потребно за израду докумената, али је својевремено била полемика да ли МУП то може да ради, или не и онда је одлучено да не може, па је цела та ''скаламерија'' предата Ковници новца. Да ли би у случају да је све остало код МУП-а било брже, или не то никада нећемо знати.
Препоручујем 4
Sima S. Simić
Sređivanje problema preko veze je pitanje statusa u društvu , samopoštovanja i sl , " samo da okrenem kuma " . Za sitniju činovničku boraniju je sramota da stane u red sa običnim ljudima ispred nekog šaltera . Stajanje u redu je za " parije " , one koji nemaju nikoga svoga gore . Neki hleb kupuju preko veze . Prepoznaju se po tome što poimenice poznaju sve u lokalnim upravljačkim strukturama , kad razgovaraju govore tišim glasom da ne bi čuo neko sa strane i stalno šetaju očima levo-desno kao animir-dame .
Srba, Velika Britanija
Ne Jovana, nismo mi takav narod - nego je 'neko' napravio takav sistem da bi vecina zakljucila 'Takav smo mi narod' a iz toga sledi da 'nema promene' posto smo takav narod.
Препоручујем 10
Jovana
Odlican Vam je komentar! Sredjivanje svega "preko veze" jeste kod nas pitanje statusa u drustvu. A ako nemas "vezu" onda "se nisi snasao", "si golja", za sve...ako si bolestan, ako treba da sredis dokumenta, ako trazis posao ili hoces da napredujes u karijeri. Secam se drugarice koja se jos pre zavrsetka faksa hvalila kako ce joj stric u DSu koji je tada bio na vlasti "srediti" posao u domu zdravlja Novi Sad i zaista i jeste. Takav smo mi narod.
Препоручујем 26

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља