петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:06
АСТРОНОМИЈА

У потрази за новим планетама с водом

Лансирањем новог сателита телескопа НАСА планира да пронађе и проучи најближе планете ван нашег соларног система
Аутор: Александар Тодоровићпетак, 13.04.2018. у 20:00
Последње припреме пред лансирање у свемир: сателит ТЕСС (Фото НАСА)

Средином априла НАСА планира да пошаље у свемир нови сателит-телескоп чији ће задатак бити да тражи планете сличне нашој, на којима постоји вероватноћа да има воде. Назван је ТЕСС (скраћено од Transiting Exoplanet Survey Satellite) и пред њим ће бити велики посао потраге за новим планетама који ће трајати две године.

За нову мисију било је потребно десет година припрема, а њена важност је у томе што је ово први велики корак научног истраживања планета изван нашег соларног система.

Стивен Ринехарт, један од пројектаната ТЕСС, каже да се надају да ће новом мисијом доћи до потпуно нових сазнања о свемиру. Он тврди да ће моћи да се  проучава свака планета понаособ и да се утврде разлике између њих. Све што ТЕСС буде открио биће одличан материјал за проучавање у наредним деценијама. За разлику од досадашњих сателита који су лансирани за истраживање свемира, ТЕСС ће бити много боље опремљен за проналажење планета по димензијама сличним нашој, у делу свемира где постоји могућност да има текуће воде.

Како НАСА објашњава, ТЕСС је програмиран да „лови” планете које се налазе на путањи звезда које су релативно близу. Током двогодишње мисије ТЕСС ће тражити све планете које су по димензијама сличне Јупитеру или Земљи.

Елиса Квинтана, астрофизичар из НАСА, нада се да ће убрзо моћи да дају одговор на веома важно питање, а то је – који од најближих звезданих система има планете.

Сателит ће тражити сенке које настају када се планета окреће око звезде. То ће бити довољно да научници могу да прорачунају величину планете. Иначе, у свемиру се већ налази свемирски телескоп „Кеплер”, који и данас на сличан начин путује по свемиру. Лансирањем „Кеплера” дошло се до битних научних сазнања јер је током мисије открио чак 2.600 планета ван нашег соларног система које су удаљене 3.000 светлосних година. Подаци које је скупио довели су до закључка да у свемиру постоји више планета него звезда. ТЕСС ће прикупити знатно више података и употпунити знања о најближим планетама. Разлика између „Кеплера” и ТЕСС је у томе што је „Кеплерова” мисија била да проучава један део свемира и да уочава удаљене звезде, док ТЕСС треба да проучава знатно већи део свемира. Подаци до којих се буде дошло посебно ће бити важни за слање свемирског телескопа планирано за 2020. годину. Његова мисија биће да истражи да ли и какве атмосфере имају удаљене планете, што би могло дати одговор на питање постоје ли на њима услови за живот.

462bb