недеља, 17.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:13

Бесмислено је укинути железничку станицу

субота, 14.04.2018. у 08:00
Железничка станица треба да остане у центру града (Фото Ж. Јовановић)

Железница и метро представљају најбрже системе превоза у великим градовима. Најважнији и најскупљи део тих система су станице на највреднијим локацијама са наслеђем развоја. После тога, по вредности следе мостови, тунели и земљиште на којем се налази колосек који прилази тим локацијама, а затим све остало. По здравој логици, управо на поменуту инфраструктуру се све дограђује, а већ постојећа унапређује, а никада не укида. Од свега овога, Београд има само железнички чвор који користи тек десетину својих пројектованих капацитета. Половина централног дела инфраструктуре је у очајном стању, укључујући и једину железничку станицу у културном, историјском, административном, образовном и туристичком центру престонице. Да ствар буде гора, тај одавно постојећи и најважнији део инфраструктуре брзог превоза је први пут у историји пред укидањем, укључујући и прилазне колосеке!

Постоје, више као спекулација, наводи да укидање захтева инвеститор. Али, то је апсурд: не постоји инвеститор који то заиста јесте, а да захтева тако нешто! Нарочито узевши у обзир огромне инвестиције у обнову Барске пруге, изградњу пруге за велике брзине ка Будимпешти, најаву обнове пруге за Загреб, делимичну обнову пруге ка Младеновцу и Великој Плани, а ускоро и обнову пруге за Пожаревац. Куповином 21 композиције нових модерних возова швајцарског произвођача „Штадлер”, железница је престала да буде превоз искључиво најсиромашнијих. Када се све ово има у виду, не постоји здрава пословна логика по којој би инвеститор у најскупље комерцијалне објекте захтевао да они више не буду повезани железницом.

Сви европски градови са метро-системом, без изузетка су свој метро почињали да граде са неке од великих железничких станица. У неку руку, као доградњу већ постојећег система брзог превоза. У Београду одавно имамо колосеке чијом бисмо обновом омогућили да се из Ресника, Раковице и Железника стигне до Сајма и Железничке станице за око 10 до 15 минута; из Рипња, Врчина, Раље, Пазове и Барајева за око пола сата; а из Лазаревца и Младеновца – за око сат, чиме се знатно растерећују улице и цео град постаје функционалнији и економичнији. А то је управо циљ метро-система, као и његов утицај на инвестиције, како у централним деловима, тако и на периферији система.

У озбиљним економијама места додира метро-линија са железничким станицама представљају највредније локације за пословне зграде, хотеле и тржне центре. Сада, када из постојећих железница још нисмо извукли максимум, поставља се питање на шта ће се у ствари надоградити неки будући метро?

У Србији, нажалост, постоје поједине неталентоване и ограничене архитекте, који нам вечито сервирају бајку како „Железничка станица спречава прилаз Београда обали Саве”. Први супербрзи воз у Европи из Париза за Лион је пошао са железничке станице удаљене од реке Сене таман колико и наша Главна станица од Саве, а и даље полази одатле. Ако већ не умеју сами, нека препишу решења из Амстердама, Париза, Келна, Лондона, Москве, како да железничка станица остане тамо где је више од века генерисала развој, а да њен евентуални утицај на попречна улична кретања буде минималан.

Карло Полак, дипл. инж. саобраћаја


Коментари4
4a9d8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milanko Gačić
Decenijama se sračunato uništava cela železnica od strane Vlada, resornih ministara, partijskim dekretima postavljenih generalnih direktora, ostalih direktora, njima potčinjenih uglavnom nesposobnih ali poslušnih rukovodilaca i samih radnika.
Mrkajlo Mrkic
Odlican clanak. Nokad nije kasno da se glupost ispravi. Napredna pamet misli da sve zna...
milan ćurić
Jutros sam komentarisao na ovu temu, ali komentar nije vide dana. Ukratko, pisao sam, da sam kasnih sedamdesetih godina putovao vozom duž Azurne obale Francuske i skoro sve železničke stanice su bile na nekih sto metara od plaža Nice, Kana, Tulona...
Dušan Dodić
Čemu više pisanja o gubitku glavne žel. stanice u Beogradu? Trebalo je to na vreme a ne sada po sistemu ,,Kasno Marko na Kosovo stiže,, i kada su svi ugovori vezani za BG na vodi potpisani, i jedino povlačenje istih je da se vrati novac investitorima gde bi poltičari rekli,dajte novac i eto vam glavne stanice,isto kao i za Niški aerodrom....

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља