Дизајнер је ову столицу назвао једноставно „Секонда”, али су се критичари потрудили да јој, уместо имена, посуде сопствене асоцијације: једне је ротирајући наслон за леђа подсећао на галоп коња, друге на – архитектуру! Сама столица из 1982. године, уопште није обична, напротив, веома је ексклузивна и налази се у сталној поставци Музеја модерне уметности у Њујорку и музеја „Викторија и Алберт” у Лондону.
Марио Бота је столицу пројектовао у време популарног стила „high tech” и тако дао свој допринос примени челика и гуме у ентеријеру. Било је то време када су архитекте и дизајнери тежили да куће личе на фабрике, собе на фабричке хале, ормари на гондоле у самопослузи, а вазе на лабораторијске епрувете! Био је то крај модернизма, односно, функционалног рационализма. Почетак постмодернизма.
Ботова столица има конструкцију од полираног пресованог челика, седиште је од перфориране, емајлиране челичне плоче док је леђни наслон од два цилиндрично кројена полиуретана, пресвучена у фину кожу, који ротирају око своје осе и пружају утисак еластичности једној веома крутој форми. Столица има архитектонску структуру. На њу аутор примењује строге методе, комбинује једноставне геометријске елементе (круг и квадрат) у савршеној равнотежи статичности и функционалности. Структура као да је дематеријализована, сведена готово на чист контрапункт људског тела.
Што се леђног наслона тиче, он, осим што има пресек круга и облик ваљка, нема никакве везе са геометријом. Његова еластичност, која је неке навела да размишљају о лаком галопу коња, чини да заборавимо да смо се нашли усред строге и хладне „high tech” варијанте ентеријера.
Марио Бота
Италијанско-швајцарски дизајнер, рођен је у месту Мендрисио у Швајцарској. Завршио је Академију лепих уметности у Милану, пре него што је почео редовне студије архитектуре на Универзитету у Венецији. По завршетку студија, једно време је провео у атељеу Ле Корбизијеа учећи теорију и праксу из прве руке славног репрезента модернизма у архитектури 20. века. Потом отвара сопствени архитектонско-дизајнерски студио у Лугану у Швајцарској и активно сарађује са водећим фирмама за производњу намештаја, у првом реду са фирмом „Алијас” која се прославила модерним намештајем од челика. Бота је истакнути пратилац бројних трендова у ентеријеру и намештају на преласку из 20. у 21. век, користећи у својој дизајнерској пракси разноврсне материјале, од челика и коже до трске и вештачких материјала.
Арх. Радмила Милосављевић,
www.dopisna-skola-ambijent.rs