среда, 25.04.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:54

Дуг пут до нових линија „БГ воза”

Градску железницу желе и житељи Младеновца и Лазаревца
Аутор: Дејан Алексићпонедељак, 16.04.2018. у 08:20
Неопходно ширење мреже градског шинског саобраћаја (Фото З. Анастасијевић)

Неколико година најављивана друга линија „БГ воза” од Ресника до „Прокопа” коначно је успостављена. Два главна предуслова за покривање нове трасе „БГ возом” били су ремонт пет возова, што је прихватила Европска банка за обнову и развој, али и обнова пруге Распутница Г – Раковица – Ресник. Тако ће после скоро осам година откако је покренут „БГ воз” у њему, осим путника на потесу од Овче до Батајнице, моћи да уживају и путници на траси од „Прокопа” до Ресника.

Али, жеља за ширењем мреже градске железнице већ дуго постоји и у другим деловима града. То прижељкују становници Младеновца и Лазаревца. Ипак, као реалнију трећу и четврту линију надлежни су пре неколико месеци најавили ону од Новог Београда до аеродрома и Сурчина, као и ону од Макиша до Аде Хује. Али, и за трасе које прижељкује део Београђана, и за оне које најављују надлежни, једна од већих препрека је возни парк. Постојећи, којим ће се покривати прве две линије, довољан је само за ове две линије. Свака нова линија захтевала би и нове возне композиције за градску железницу. А то захтева и време и приличан новац.

Како су још пре неколико месеци нагласили у Секретаријату за јавни превоз, „Железница” сама не може да набави нове возове, већ то мора да одобри влада. Град јесте спреман да трасу „БГ воза” продужи ка Лазаревцу и Младеновцу, али како су указали у секретаријату, морала би да се направи финансијска конструкција. Од тренутка када се новац одобри до пуштања прве гарнитуре у саобраћај потребно је око три и по године због бројних процедура.

За разлику од могућих линија „БГ воза” ка Лазаревцу и Младеновцу, оне до аеродрома и Аде Хује су већ уцртане у Саобраћајни мастер план Београда. Уређење трасе до аеродрома и Сурчина, уверавају надлежни, не би требало да буде прескупо јер је олакшавајућа околност што је реч о равничарском делу престонице. Замисао је да се, када ова идеја почне да се спроводи у дело, примени сличан модел као код станице у Батајници. То значи да би Сурчинци и радници индустријске зоне која се развија у том делу Београда до станице могли да долазе аутобусима и аутомобилима, а одатле би ка центру настављали „БГ возом”.

Судбина линије од Макиша до Аде Хује прилично ће зависити од развоја планираног метроа. Познато је да ће, према најавама садашње градске власти, прва линија метроа бити из Макиша, па је зато идеја да се уведу преседачке тачке и добре везе метроа и „БГ воза”. Возови градске железнице би кретали из Макишког поља, пролазили би кроз тунел Макиш – Раковица, а путовање би завршавали на Ади Хуји. За ову линију, како је најављено, искористиле би се и две постојеће тунелске цеви на Карабурми.

Када и ако заживе све ове замисли надлежних у престоници, намера је и да се за цео Београдски железнички чвор уведе телекоманда како не би било грешака и кашњења. Из једног центра управљало би се свим возовима.

Визије из Саобраћајног мастер плана требало би да буду спроведене до 2033, што значи да би овај временски рок требало да обухвати и успостављање треће и четврте линије „БГ воза”.

Додатне користи за путнике на градској железници

Путници „БГ воза” пре него што добију нове линије моћи ће да рачунају на уређеније станице којима ови возови већ пролазе. Како је у току модернизација пруге од „Прокопа” до Старе Пазове, житељи престонице који се возе градском железницом после тих радова требало би да добију две нове станице (Камендин и Алтина), али и преуређене станице Тошин бунар, Батајница, Земун и Нови Београд.

Све станице имаће исту висину перона, свуда ће бити постављене и надстрешнице и осветљење, а из једног у други воз ће се прелазити подземним пролазима и потходницима.

Од 2010. као јавни превоз

„БГ воз” део градског јавног превоза постао је 1. септембра 2010. године. Тадашња Градска управа са „Железницама Србије” у оспособљавање ове врсте превоза уложила је 1,5 милијарди динара. Пре покретања градске железнице ремонтовано је девет композиција које су до тада пропадале, а модернизоване су и шине и завршена два колосека на станици „Београд центар”. 


Коментари11
84b64
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Gagi, dipl. ing. saobraćaja
Sudbina linije »BG voza« od Ada Huje do Makiša uopšte ne zavisi od razvoja planiranog metroa i to je rečeno na Javnoj sednici Komisije za planove Skupštine grada Beograda koja je bila 15.03.2018. Tada je jedan od prisutnih učesnika skrenuo pažnju Komisiji za planove, da sa realizacijom linije »BG voza« od Ada Huje do Makiša može sutra da se počne. Naime, tuneli »Karaburma« dužine 600 m. su odavno probijeni; leva tunelska cev je izgrađena u periodu 1975-77, a desna tunelska cev dvadeset godina kasnije. I već krajem marta je javnosti bila dostupna »Izmena i dopuna Regionalnog prostornog plana administrativnog područja grada Beograda« pa su na strani 10. »Izrada planske, investicione i tehničke dokumentacije za izgradnju pruga« dodate nove alineje koje glase: - od »vračarskih tunela« kroz postojeće tunelske cevi ka stanici Karaburma na Ada Huji. - proširenje sistema »BG voza«, sa mogućnošću većeg udela ovog podsistema u sistemu javnog gradsko – prigradskog prevoza putnika.
Ljiljan Tasic
Ako se ulaze toliko ( a treba i dobro je) u pruge, perone i pristupne puteve, onda se moraju naci sredstva za kupovinu vagona! Broj vagona je ispod minimuma za neku normalnu frekvenciju saobracaja, tj.da vozovi idu cesce, a exploatacija pruge bi tada bila bolja. Gradjani zele i vole da se voze pristojno vozom, autobusi su samo za krace linije i povezivanje delova grada sa cvoristima saobracaja.O ekoloskom statusu drugi put... Kupite jos vagona, mole gradjani! Rakovicka pruga - moj pogled na svet i idustriju iz 20 veka, a ekonolgija iz 19 veka!!
zare
Petlovo brdo, Labudovo Brdo,deo Knezevca samo sa prozora gledaju voz dolinom Topciderke i ne mogu da mu pridju , nemoguce je, ili vrlo tesko ! Tu nesto nije dobro uradjeno niti projektovano i mi i dalje cekamo samo autobuse, a voz je prazan ! Kako da pristup putnika iz ovih naselja bude moguc ili laksi nego sada, to je moje pitanje za strucnjake ?
Karlo Polak
Висинска разлика је око 110 метара са успоном 15-20%. Такви успони се друмским превозним средствима савладавају серпентинама (као што је у Пилота Михајла Петровића), али дугорочно би се могло размотрити и друго решење: успињача. То се у свету већ примењује доста у градовима на стрмим брдима. Овде конкретно, Железничка станица Раковица-Скојевско насеље и Видиковац терминус-Кнежевац стајалиште. Али, за исплативост таквих решења, БГ:ВОЗ у долини би морао ићи на сваких 10 минута, и директно за Вуков споменик, без губљења времена са преседањем у Прокопу. Ту онда постаје проблем јадни капацитет северно од Раковице, када се укину колосеци ка јединој железничкој станици у центру Београда. Зато ни у једном плану пре 2014. није предвиђано њено укидање.
Препоручујем 1
Besna
Idu prazni potpuno i i dalje ne saobracaju za 18 min. A tako se jedino uklapaju sa vozom iz Batajnice za grad da bi se ljudi iole prevezli. Ja se licno vozila i gledam ga svaki dan. Bruka i sramota
Vesna Milosavljević
Vratite Beograd Pančevo,

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља