понедељак, 23.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:39

Апотеке нуде скупу козметику пред истеком рока трајања

Да би очистили лагере и избегли повраћај или уништавање робе, трговци ове препарате нуде и упола цене, а рокови истичу крајем месеца
Аутор: Јелица Антељ, Ивана Албуновићуторак, 17.04.2018. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

У београдским апотекама последњих дана у посебно обележеним кутијама изложени су скупи увозни козметички производи, углавном креме за лице, лосиони, витамини, са попустима и до 60 одсто. Креме које су у редовној продаји коштале и до 2.000 динара сада се нуде за 600 само због тога што су пред истеком рока трајања. Рок употребе најчешће истиче крајем овог месеца или у мају. Ова пракса у Србији постоји дуго када је реч о храни, али купци у тим случајевима имају времена да је искористе до датума истека рока, међутим овде је очигледно реч о чишћењу залиха, будући да је познато да је враћање или уништавање ових козметичких производа врло скупо. Јер како другачије објаснити то да апотекари крему за лице, упркос томе што је у року трајања још свега две недеље, нуде иако је јасно да је купци не могу потрошити у тако кратком периоду. Др Стеван Благојевић, директор Института за општу и физичку хемију, каже за наш лист да роба која се повлачи из промета мора да се уништи на прописан начин, што је релативно високо финансијско оптерећење за увознике.

– Имајући то у виду, јасно је зашто постоје знатни попусти на козметичке производе при крају рока трајања. Производ се мора повући из продаје и компликованом процедуром уништити или вратити произвођачу – објашњава Благојевић и додаје да је тешко рећи шта се дешава с производом после истека рока трајања. Постоји, објашњава, хиљаде козметичких производа и у сваком појединачном случају је тај процес другачији.

– У блиском периоду после истицања рока трајања производ свакако не губи битне особине, али га треба брзо потрошити. Онај који је отворен свакако не треба користити после датума који је истакнут на декларацији – каже наш саговорник.

Наиме, високософистициране рецептуре с много функционалних компоненти, као што су витамини, специјална биљна уља и слично, што се најчешће и нуди на оваквим попустима, могу с истеком рока трајања изгубити део активности баш тих најскупљих компоненти, али је основна функција задржана.

Благојевић подсећа да козметички као и сви други производи који се воде као „предмети опште употребе” имају декларисана два рока трајања. Први је обично садржан у шифри производа и он означава рок или датум до ког произвођач гарантује за све декларисане особине под условом да је чуван у оригиналној амбалажи и на назначеној температури (обично 5–35 степени Целзијуса).

– Други рок је онај који је назначен на амбалажи сличицом и односи се на рок трајања отвореног производа, односно колико је препоручено да  се он користи после отварања – каже Благојевић. По његовом мишљењу, проблем рока трајања се преплиће са законским решењима. У готово свим земљама света роба ван декларисаног рока трајања сматра се „здравствено неисправном” и по правилу би требало да буде повучена из промета. Ово је, додаје он, једно законско уопштено решење и важи за све производе, дакле закон није предвидео могућност и начине продужавања рока трајања. Иако фармацеути на овај начин не крше закон, купци би ипак требало да буду обазриви приликом куповине и да добро провере да ли је, на пример, неки од производа на попусту већ отваран, као и да питају да ли је био добро складиштен. Познато је да, осим што имају смањену ефикасност, производи с истеклим роком могу да изазову и озбиљне иритације коже.


Коментари3
2f45d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

IT
A nas je poslodavac ubeđivao kada sam radio prodaju parfema za jadnu firmu iz Čačka da nemaju rok upotrebe. Neograničen :)
Alisa
Najvaznije je da li su kupci jasno i nedvosmisleno obavesteni da rok istice.
Леон Давидович
То је ионако производ који није неопходан поут хране и других производа. Иначе сваки производ мора имати неки рок употребе, али је практичан рок трајања и употребљивости производа најчешће значајно дужи од написаног рока.Суштина је да нико не присиљава купце да купују такав производ. Купци једноставно могу игнорисати производе са таквим роком употребе и ствар је решена у корист купаца.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља