недеља, 17.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:13

План за метро у интересу путника, а не инвеститора

Вукан Вучић, академик и професор саобраћаја, каже да Београду треба метро, модерни трамвај и лаки метро јер ниједан метро у свету не може да буде успешан ако га не храните трамвајима, аутобусима и тролејбусима
Аутор: Д. Алексић - Д. Мучибабићсреда, 18.04.2018. у 09:10
Вукан Вучић (Фото Д. Мучибабић)

Никад није касно сићи са погрешног пута. А он је за др Вукана Вучића, академика и професора саобраћаја на Универзитету Пенсилваније у пензији, најављено укидање Главне београдске железничке станице планирано за почетак јула. Станица „Прокоп”, истиче овај светски признати стручњак, не може да постане главна, а нарочито не централна.

Не спори да је „Прокоп” као централна престоничка станица био виђен још седамдесетих година 20. века, али, подсећа, првобитни амбициозни планови предвиђали су и две метро линије код те станице, бројне пословне објекте, хотеле и одличне саобраћајне везе са градом. Како већине овога, нема после свих промена планова, Вучић сматра да ће пребацивање железничког саобраћаја на „Прокоп” довести до саобраћајног колапса и драстичног смањења броја путника који се возе железницом.

– Та станица се званично зове „Београд центар”, али то је цинична лаж јер она са центром нема никакве везе, нема такси станице, не постоји ни развијена мрежа јавног саобраћаја. Једини аутобус који од ње води до центра иде на сваких 20 минута. За разлику од „Прокопа” стара је функционална и саобраћајно одлично повезана са центром, Новим Београдом, Бановим брдом, Вождовцем... Пошто на „Прокопу” није урађено оно што је планирано пре неколико деценија, требало је моментално да се ревидирају планови – наводи Вучић који ће данас одржати предавање у Центру за планирање урбаног развоја. 

Овај саобраћајни стручњак, који живи у Филаделфији, саветује метрополе попут Сингапура, Прага, Москве и Сан Франциска да развијају саобраћајни крвоток са акцентом на јавном превозу и потребама путника, а не на жељама инвеститора. Тврдње да је концепт Главне железничке станице превазиђен за њега не пију воду. Не стоје, каже, ни критике да је она прогутала атрактивно грађевинско земљиште.

– Пожељно је да постоји пролазна станица, али у великим градовима, чеона станица као што је стара у Савском амфитеатру је често главна зато што може да се уђе ближе у град. Чеона је у Франкфурту, Минхену... Када је реч о атрактивном земљишту на коме је Главна, могло је да се узме 80 одсто и да се остави последњих осам колосека. Није тачна вишегодишња тврдња архитеката да железница спречава Београд да изађе на реке – наглашава Вучић.

Звучите као да плачете за просутим млеком?

– Није само ова власт одговорна, већ и све оне које су се смењивале претходне три деценије. Јер, нико није сагледао потребе путника. У томе има грешака и планера.

Вучићу који је био у комисији за метро код градоначелника Драгана Ђиласа домаћи стручњаци замерали су да је форсирао трамвај и такозвани лаки метро у односу на метро који би ишао дубље испод земље. На такве прозивке одмахује руком и каже „којешта”.

– Београду треба метро, модерни трамвај и лаки метро. Модерно планирање градског саобраћаја подразумева развој свих ових врста транспорта јер ниједан метро у свету не може да буде успешан ако га не храните трамвајима, аутобусима и тролејбусима. Беч на пример има шест метро линија и другу највећу мрежу трамваја у свету. Чувени Бранко Жежељ је упозоравао да се на Новом Београду не копају тунели због високих подземних вода што би додатно поскупело градњу метроа – уверава Вучић.

За њега је неоправдана варијанта метро линије која би се укрштала у Савском амфитеатру и повезивала Макишко поље и Аду Хују јер би њена изградња директно зависила од развоја тих локација.

– Нема смисла да се укрштају линије у Савском амфитеатру, а притом се селе Аутобуска и Железничка станица. Актуелни план за метро није у интересу путника, већ у интересу инвеститора. Веза старог дела града са Новим Београдом је најважнија, а ми имамо аутобусе и трамвајску линију која није разграната. Треба више шинског саобраћаја – истиче Вучић.

Са њим смо се јуче провозали аутобусом и трамвајем Булеваром краља Александра, а када је „шестица” стигла на окретницу на Ташмајдану и путници изашли Вучић је, очекујући уређено стајалиште, у чуду прокоментарисао: – Да ли је легитимно да сиђемо на ову траву?

Добра саобраћајна решења за њега су преуређење Улице војводе Степе јер се трамвај тамо сада брже креће. Славија јесте боља, али замера што су пешачки прелази око кружног тока много померени и што је пешаку дата предност у односу на јавни превоз.

– Сад трамвај на Славији мора да стане због једног јединог пешака. То је апсурд. Недопустиво је и то што нема заједничке станице за трамваје из Немањине и аутобусе и тролејбусе из Кнеза Милоша – истиче Вучић и сугерише да у Београду под хитно треба да се среде подземни пролази.

Сарадња са градоначелницима

Вукан Вучић сарађивао је са многим градоначелницима Београда, а највише разумевања имао је, тврди, Драган Ђилас.

– Једном ме је назвала његова секретарица да ми каже како Французи хоће да финансирају израду пројекта, али да онда њихове фирме раде метро. Указао сам да бисмо, ако то прихватимо, били на губитку, и да би нас онда они држали у шаци. Ђилас ме је послушао и није то прихватио – присећа се Вучић.


Коментари11
34a85
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Boban Filipović
Metro u interesu putnika. Izgleda da smo svi eksperti za gradski saobraćaj, itd. Prof. Vukana Vučića sam lično upoznao pre više od 20 god. i on je pravi svetski stručnjak za infrastrukturu saobraćaja. Treba ga saslušati. Svi mi koji koristimo GSP znamo koji su nedostaci i problemi. Potrebna su efikasna rešenja, ali kod nas je lako nešto grandiozno započeti, ali je teško to sprovesti do kraja. Metro je jako poteban, ali dok se to ne dogodi, treba i može da se proširi tramvajska i trolejbuska mreža. Resavska nije dobar primer za tramvaj, ali je lako skrenuti sve te tramvaje sad preko Slavije! Električni pogon more da ima prednost jer ne zagadjuje vazduh! Verovatno je prekasno da se zadrži stara glavna žel. stanica, ali nije kasno da se ubrza završetak nove u Prokopu, sa svom potrebnom infrastrukturom, tj prilazima, itd. To je trebalo da se uradi pre zatvaranja stare. Već postoje 3 linije metroa, to je BG voz. Samo je hitno potrebna barem još jedna nova linija i nove kompozicije vozova.
dr Slobodan Devic
Sto se tice metroa, tu se sa doticnim gospodinom u potpunosti slazem. Sto se pak stanice Prokop (a ne "Centar") tice, imam nekoliko primedbi. Prvo, "glavna" zeleznicka stanica u vreme kada je pravljena nije bila u tadasnjem, a Bogu hvala ni u sadasnjem centru grada; kao i u velikom broju evropskih gradova. Mozda je lokacija za putnike bila pogodna, ali znam mnogo ljudi koji su ziveli u "komsiluku" i molili su Boga da je isele. Trece, zasto Beogradu treba jedna, glavna, zel stanica u centru? Zasto ne rasporediti ulazak putnika na tri stanice: Prokop, Vukov Spomenik i Novi Beograd? Glavna autobuska stanica ce biti preko puta zel stanice Novi Beograd, a dotle idu tramvaji. U cemu je problem? Staru "glavnu" stanicu sacuvati u trenutnom obliku kao istorijski spomenik, prilagoditi je vremenu (hotel, trzni centar, ...), sine izmestiti i na toj lokaciji (pored reke, svuda u Evropi najskuplji prostor) izgraditi skupe stanove, hotele, restorane. Ne pamtim grad u Evropi da ima stanicu pored reke.
Resavska
Beograd je u kompletnom saobracajnom kolapsu..Cenjena ing struka da prvo smisli ono sto Beograd moze sebi da priusti a to je gradski prevoz sa manje tramvaja..Na pr tramvaj u Resavskoj je nevidjena glupost ..bio je glupost i kad je predlozen ali izvesni Radoje se bio napalio i nije se moglo (jado moj) zivjet od Radoja i tramvaja..jedva smo se odbranili od tih ideja u delu od Nemanjine do kruga bolnica..Valjda tramvaji idu na bulevare a ne u ulice gde nema mesta ni za auta ..Resavska u gornjem delu je kompletno zakrcena, a tu su jos i ovi sto sa autima ulaze u stanove ..Skandalozno ! Beogradu bi bilo bolje da prvo resi osnovne probleme saobracaja tj rasterecenje ulica, pa onda da pocne da prica o metrou..Gradnja metroa je inace pocela kad sam ja bila pripravnik u Inexu..a to bese pre 29 god. Sada za metro nema novca ..Grad treba da resava ono sto je hitno ..a ne da lici na tursku kasabu..
Jovanka Voždovčanka
Totalno je neobjektivan komentar da je "veza starog dela grada sa N.Beogradom najvažnija", jer zaista ne znam ima li neki ćošak N.Beograda a da nije povezan sa svakom tačkom u starom delu grada, a sada traže i direktnu vezu sa vrhom Avale. Pre ću sa Voždovca da dođem do Đeram pijace, preko N.Beograda (tramv. 9 i 7), nego direktno sa Voždovca. Što je mnogo, mnogo je. Valjda je poznato da se, najbrže, razvija onaj deo grada koji ima izgrađenu komunalnu infrastrukturu, a N.Beogradu, još, samo fale "helikopterske linije". Pustite da se razvije i neki drugi deo grada, npr. oko Ade Huje, a šta bi falilo da se, već jednom, pogleda i na Kumodraž i Jajince?
Игор Г.
"Ljubomir Sindzirevic, Dipl. Ing. Grdj" Јајинци су и данас село, јер град не чини Центар Месне заједнице, школа, амбуланта и апотека. Тога има у сваком селу. Правити метро до неког села на ободу Београда како би Дипл. Инг. Грђ. ишли из села на Ђерам пијацу је најобичнија глупост. Метро служи у друге сврхе.
Препоручујем 8
Ljubomir Sindzirevic, Dipl. Ing. Grdj.
Jajinci su BILI selo u okolini Beograda. Prva autobuska stanica u Jajincima se zvala "9. kilometar" (sada Hacijenda) - znate li zasto? Zato sto je na ravno 9 Km od Trga Republike, gde se nalazi "centar" Beograda. Davnih 60' smo isli na EKSKURZIJU na Trosarinu. U Jajince kada smo isli, obavezno smo i leti nosili dzemper, jer je predvece uvek bilo sveze. Sada su Jajinci na 770 m (izbrojeno koracima u vreme sankcija, kada smo svi isli peske) od okretnice trolejbusa na Banjici. Centar "sela" je nekih 2 Km dalje, gde je skola, ambulanta i posta, a i apoteka i Centar MZ (Mesna Zajednica, a ne Seoska Zajednica). Nama iz Jajinaca je (Jovanka je 100% u pravu) mnogo lakse da stignemo na Djeram preko N. Bgd (sala na stranu - ide se preko Slavije i Pravnog, pa na Bulevar), jer nas deli Trosarina, Dusanovac (sa auto-putem po samoj sredini), Ustanicka, Centralno groblje i dolina Vojislava Ilica, Lekino brdo i Juzni bulevar - duz tih ulica ide GSP, a "zaboravili" su na poprecne veze. Metro nam treba!
Препоручујем 11
Прикажи још одговора
Aranđel Mihajlović
Glas struke i razuma je definitivno ignorisan .

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља