четвртак, 12.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:33

Какав терет носи „Терет”

У Кану ће бити при­ка­зан филм срп­ског ре­ди­те­ља Ог­ње­на Гла­во­ни­ћа чи­ја би те­ма­ти­ка мо­гла да има по­ли­тич­ку им­пли­ка­ци­ју. – Остварење сни­мљено уз по­др­шку ­Филмског центра Ср­би­је
Аутор: Биљана Баковићсреда, 18.04.2018. у 22:00
Сцена из филма редитеља Огњена Главонића (Фото филмски центар Србије)

Сад смо видели како се албански лешеви транспортују хладњачама – о српским ћемо други пут. Ово је један од типичних коментара корисника друштвених мрежа, на којима се већ оцењује филм „Терет”, који ће представљати Србију на 71. филмском фестивалу у Кану. Иако га је у Србији видела тек неколицина, оно што је објављено о његовом садржају било је довољно да крене полемика – за сада на друштвеним мрежама, али нема сумње да ће се тек распламсати и да ће је преузети и класични медији.

Као што практично нема сумње да ће играни првенац сценаристе и редитеља Огњена Главонића, једини филм са простора бивше Југославије ове године у Кану, добити политичку конотацију и бити стављен у контекст актуелних преговора Београда и Приштине. Сигурно ће изазвати нова питања о кривици и жртвама из наше блиске прошлости, као што ће самом полемиком, која излази из оквира уметничких кругова, стећи већу гледаност.

Главонићев дугометражни играни филм прати причу Владе, возача камиона, у току НАТО бомбардовања Србије 1999. године. Док пролази кроз непознате пределе, окружен последицама рата, Влада не зна и не жели да зна шта је то што превози, али тај товар временом постаје његов терет. Главну улогу тумачи хрватски глумац Леон Лучев. Филм је реализован уз подршку Филмског центра Србије, Секретаријата за културу и јавно информисање Аутономне Покрајине Војводине, француског државног фонда CNC, европског фонда за копродукције Eurimages, Хрватског Аудиовизуалног центра, фонда Visions Sud Est, Hubert Bals Fonda фестивала у Ротердаму и Доха филм института.

Снимљен је, дакле, и уз подршку новца из буџета Републике Србије, која је оснивач Филмског центра Србије (ФЦС), а нешто је добио и из војвођанске касе. Да ли ће због тога у случају филма „Терет”, бити потегнуто и питање сукоба интереса? На питање новинара „Политике” да ли Министарство културе безрезервно подржава овакве пројекте, упућени смо на ФЦС, односно на комисију која је одабрала филмове које ваља подржати. Филмски центар расписује конкурсе, а комисија одлучује који ће филм бити подржан.

У образложењу петочлане комисије, која је у децембру прошле године одабрала шест пројеката у категорији суфинансирање производње домаћих дугометражних играних филмова, наводи се, између осталог, да је „дебитантски играни филм ’Терет’ оригинално, храбро и важно уметничко дело”.

Наводи се још: „Једноставност којом аутор прича причу о дану једног возача ширећи идеју на контекст распада целе једне земље и најмрачније тренутке у њеној историји, где антијунак постаје прави херој на крају, минималним филмским средствима обрађује изузетно важну универзалну и актуелну тему, која се тиче филозофског питања одговорности, као и односа оца и сина, те постаје метафора нашег друштва и једног историjског периода наше земље... Oво је роуд муви, који поседује све хичкоковске саспенс елементе: од мегафиновског терета у приколици камиона до путовања главног јунака који представља класичну архиплот структуру. Антагонисти, протагонисти, сви они постоје у овом сценарију, али као што су моралне и етичке границе танке и нејасне, тако и наш јунак балансира између добра и зла. Зато је симболички то и његово унутрашње путовање...”

Ово је један уметнички филм, није политички, нити пропагандни, то је једно дубоко интимно доживљавање тог периода када је редитељ имао око 16 година, истиче директор Филмског центра Србије Бобан Јевтић за „Политику”. Указује да је филм добио минимална средства – четири милиона динара (обично се додељује око 30 милиона): „Он је већ добио средства из паневропских фондова и свакако би био снимљен и завршен, само је овако српски филм, што је по мом мишљењу боље. То што је изазвао неке реакције на невиђено – разумљиво је, али је извучено из контекста, јер заправо реч је о филму који третира генерацијски проблем очева и синова, о времену у коме је растао редитељ Огњен Главонић. И колико помиње те ствари, толико помиње и ожиљке које је ова генерација имала због НАТО бомбардовања.”

Главонић је аутор награђиваних документараца „Живан прави панк фестивал” (2014) и „Дубина два” (2016), а овај други филм се бави управо масовним гробницама у Србији у којима су покопана тела Албанаца. Јевтић напомиње да неће заборавити догађај с филмског фестивала Берлинале, када је приказан тај филм. Како каже, пошто су се јављали Албанци, Хрвати и разни, један новинар „Гардијана” је рекао: „Видели смо сада српски филм, ово је велико и снажно уметничко дело. А кад ћемо да видимо косовски или хрватски филм на тему њихових злочина према Србима.” И сви су заћутали.

„Хоћу да кажем да је много боље, много здравије да ми снимамо филмове са тим темама и да то прође кроз комисије и све процедуре, да се на тај начин суочавамо са прошлошћу, него да пуштамо ’Анџелине Џоли’ и разне друге људе да о томе причају из ’десете’ руке. Озбиљне земље тако раде. Сада, рецимо, Хрвати имају велики проблем зато што су покушали да зауставе анимирани филм у швајцарско-хрватско-немачкој мањинској продукцији ’Chris The Swiss’. Није им се свидело како се прича о домовинском рату и нису хтели да дају новац, како су се претходно обавезали, због чега је избио огроман скандал, светски медији су писали о томе. А на крају ће тај филм ипак бити у Кану”, наводи Јевтић.


Коментари48
2627b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vladija Sarac
Bice i ovaj Glavonjic za koju godinu rektor na nekom skotskom univerzitetu!
Стефан Петковић
Овај филм не "представља Србију", овај филм представља Беооооооград. То је њихов филм. Помирење се састоји у томе да ми причамо о својим злоделима, а они о нашим злоделима, и као шлаг на торту ни то нисмо спремни да капитализујемо и набијемо им на нос и покажемо "да, бољи смо од вас бивша браћо и Западе, ми смо велики народ, ми смо узвишени". Очито да ни они не верују у ту узвишеност, па се поставља питање чему таква страст у блаћењу својих? То је за психијатрију. Они су много добри и узорни, ал некако само кад против својих то доказују. Е није него! Пошто су други коментари вероватно све покрили, да додам и ово - у пресуди Вујадину Поповићу и осталима на 3 места судско веће каже да преношење лешева није крвично дело за које се суди пред међународним судом. Да је било како треба да се злодела уопште не догоде...
Bane L.
Ako ja odlučim da snimim film o 100 zabradavljenih srba sa šubarama i krvavih očiju koji upadaju u šiptarska sela i kolju žene i decu i siluju stoku? Hoću li se obogatiti od tog filma? Mislim Kan i strani sponzori mu ne ginu, to znam. Ali hoće li da pretekne para za moje unuke i zelena karta za jamer'ku?
Боривоје Банковић
Сва је прилика да нећете. "Култни" филм "Шишање" није повратио ни пола уложног. Што се зелене карте тиче, све зависи од ваше оданости и искрености према онима који дреше кесу.
Препоручујем 14
Никола Шаиновић
Да је бар издао земљу за главни програм него се понижава за споредни. Али добро, сад бар знамо да нисмо на цени...
Дејан Стојиљковић
Чему овако кукавички и дефанзивни одговор директора фонда? Што не стане иза одлуке своје комисије. Злочин се десио, дечко је снимио филм о томе, очигледно добар јер иде у Кан. Чему ово прање руку? Браво, младићу! Само тако!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља