уторак, 18.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:18

Тинејџеру са Аспергеровим синдромом забрањена школа

Аутор: Душанка Ста­ни­шићчетвртак, 19.04.2018. у 09:01
Слав­ко Мр­ше­вић (ле­во, у пр­вом пла­ну) са дру­го­ви­ма ис­пред шко­ле (Фо­то При­ват­на ар­хи­ва)

Од на­шег до­пи­сни­ка
Са­ра­је­во – Осам­на­е­сто­го­ди­шњи Слав­ко Мр­ше­вић из Ру­дог по­стао је познат на­кон што је на свом феј­сбук про­фи­лу на­пи­сао да „сви осим ње­га” мо­гу ући у шко­лу у ко­ју се упи­сао 2015. го­ди­не са же­љом да по­ста­не тех­ни­чар друм­ског са­о­бра­ћа­ја. Од та­да во­ди бор­бу с упра­вом Сред­њо­школ­ског цен­тра у Ру­дом, ко­ја му је, зато што има Аспер­ге­ров син­дром, бла­жи об­лик аути­зма, ус­кра­ти­ла на­ста­вак шко­ло­ва­ња.

Иако му је по­чет­ком школ­ске 2016. го­ди­не бу­квал­но за­бра­њен ула­зак у шко­лу, уз обра­зло­же­ње да не­ма ста­тус ре­дов­ног уче­ни­ка јер је на кра­ју пр­ве го­ди­не остао нео­це­њен, Слав­ко и да­ље ре­дов­но до­ла­зи у школ­ско дво­ри­ште и че­ка да ње­го­ви вр­шња­ци иза­ђу на ве­ли­ки од­мор. Кад се огла­си школ­ско зво­но, дру­га­ри од­ла­зе у учи­о­ни­це а Слав­ко оста­је да се­ди на клу­пи. 

„То је ту­жна сли­ка због ко­је би и ка­мен про­пла­као”, ка­же Слав­ков отац Не­над.

Он каже да је упра­ва шко­ле од­би­ла по­што­ва­ти пре­по­ру­ке ре­ле­вант­них ин­сти­ту­ци­ја да се Слав­ку, ко­ји је ре­дов­но за­вр­шио де­вет раз­ре­да основ­не шко­ле, омо­гу­ћи на­ста­вак шко­ло­ва­ња „уз по­др­шку пе­да­го­га и на­став­ни­ка”.

„Не­ко­ли­ко пу­та смо на зах­тев шко­ле во­ди­ли де­те пред Ко­ми­си­ју за про­це­ну по­тре­ба и усме­ра­ва­ње де­це и омла­ди­не са смет­ња­ма у раз­во­ју, ко­ја је, као и Ре­пу­блич­ки пе­да­го­шки за­вод и ом­буд­сман Ре­пу­бли­ке Срп­ске, да­ла ми­шље­ње да Слав­ко има ка­па­ци­тет да мо­же на­ста­ви­ти ре­дов­но шко­ло­ва­ње, с тим да се на­став­не ме­то­де, на­став­ни план и про­грам мо­ра­ју при­ла­го­ди­ти ње­му”, при­ча Не­над.

Слав­ко је, пре­ма на­во­ди­ма ње­го­вог оца, у пр­вом по­лу­го­ди­шту пр­вог раз­ре­да сред­ње шко­ле био „тре­ти­ран и оце­њи­ван као и оста­ли уче­ни­ци”. Про­блем је на­стао по­чет­ком дру­гог по­лу­го­ди­шта, „ка­да су по­је­ди­ни на­став­ни­ци пре­ста­ли да га ис­пи­ту­ју и оце­њу­ју”, због че­га на кра­ју го­ди­не ни­је до­био за­кључ­не оце­не.

„Твр­ди­ли су да је са Слав­ком не­мо­гу­ће ко­му­ни­ци­ра­ти, да је не­пред­ви­див и склон ин­ци­ден­ти­ма, што ни­је тач­но”, на­гла­ша­ва Не­над Мр­ше­вић. 

Више од 100 уче­ника пот­пи­са­ло је пе­ти­ци­ју ко­јом тра­же да се Славко вра­ти у шко­лу. Мр­ше­вићи прав­ду ­тра­же и пред су­дом у Ви­ше­гра­ду. .

Са­да­шњи ди­рек­тор Сред­њо­школ­ског цен­тра Та­то­мит Елез твр­ди ка­ко је це­ла при­ча пре­ди­мен­зи­о­ни­ра­на и да је у њу упле­те­на по­ли­ти­ка.

„Шко­ла ни­је на­пра­ви­ла ни­је­дан про­пуст. Са де­те­том се не мо­же ус­по­ста­ви­ти ко­му­ни­ка­ци­ја. Да су Слав­ко­ви ро­ди­те­љи при­ли­ком упи­са у пр­ви раз­ред до­не­ли ле­кар­ско уве­ре­ње, не би до­шло до ове си­ту­а­ци­је”, ка­же Елез.


Коментари6
9e02e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vladislav Marjanovic
Aspergerov sindrom nije nikakva prepreka za normalno skolovanje i obrazovanje. Moj sin ga takodje ima pa ne samo sto je maturirao s odlikom, nego je postao priznati mladi naucnik koji objavljuje u strucnim casopisima i drzi referate na naucnim skupovima po svetu. Problem za razvoj ljudskog drustva nisu, dakle, aspergerovci vec hronicni cinovnicaritis provincialicus pa jos balcanicus simplex, jer ga vuce unazad i ubija svaki kreativni individualni duh. Na zalost, takvi sede na svim hijerarhijskim lestvicama, jer svaka vlast ima slabost prema mediokritetima koji joj se ulaguju, a gaze one ispod sebe. Koliko su Milosa ubili takvi losi, ni broja se ne zna. Moglo bi se govoriti o pravom intelektualnom pomoru, pogromu i holokaustu. Nekada revoluciji nisu trebali naucnici, a sada, u vreme postmodernicticko, ne trebaju im ni ljudi vec samo glajhsaltovani roboti, botovi i klonovi. Ko se ne uklapa u kalup - ispada, a drustvo koje to trpi - propada.
Александар
Да се разумемо, у српским школама никада није било ни 'п'од педагогије.
Petar
Da li je agresivan, pravi scene, viče i ometa nastavu? Ima ih ređe i takvih, ali obično su "aspiji" (kolokvijalni naziv rasprostranjen u svetu) najmirniji u razredu i zabavljeni sobom, pitomi. Sa druge strane ako je imao "tradicionalno" vaspitanje, gde su se njegove bubice isteravale batinom iz raja izašlom uz puno dreke, moguće su i traume. To su činjenice koje nedostaju, jer je "u Bosnu" sve moguće. Tamo se duša leči sa dve ljute, a tuga 'ladnom vodom. Teško onima koji se ne uklapaju u tzv. normalu.
Aleksandar Mihailovic
Bruka, sramota i nacifašistička diskriminacija od strane školskih vlasti. Drugovi Slavka su neodgovorni i lošeg karaktera kada ga nisu podržali. Kompletnom rukovodstvu škole treba zabraniti dalje bavljenje bilo kakvim poslovima u prosveti i svuda gde se radi sa ljudima, a još više je kriva država koja sve to mirno posmatra.
Александар
Господине Зоране, уз дужно поштовање, у ваше време се није размишљало ни да се инвалидима омогући приступ објектима, тако да је излишно, барем са те тачке гледишта, расправљати о укључивању деце са развојним проблемима, или другим поремећајима у наставни програм. Данас смо, ваљда, као друштво саосећанији према људима и стога би требало да се потрудимо да сви добију једнаку шансу. У овом случају, не треба да се спушта критеријум или квалитет градива, јер људи са Аспергером нису заостали - потребан је другачији приступ наставника, а чињеница да је већина наших наставника незаинтересовано.
Препоручујем 15
Зоран Маторац
У моје време за такве су постојале специјалне школе. Тврдим да је инклузија упропастила нормалне школе. Због два-три ученика ниво и критеријуми се спуштају на неоправдано низак ниво, а друга деца трпе.
Препоручујем 27

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља