уторак, 26.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:03

Без турбуленција у „Ер Србији”

Ништа не указује да ће се „Етихад” повући из наше авио-компаније, уверава премијерка Ана Брнабић
Аутор: Маријана Авакумовићчетвртак, 19.04.2018. у 22:00
(Фото А. Васиљевић)

Уговор о стратешком партнерству Владе Србије и „Етихада” из Уједињених Арапских Емирата, који у заједничкој компанији „Ер Србија” има 49 одсто удела, истиче за око три месеца, али се још не зна да ли ће он бити обновљен и под којим условима.

Премијерка Ана Брнабић уверава да ништа не указује да ће се „Етихад” повући из наше авио-компаније.

– Представници Србије у сталном су контакту са представницима „Етихада”. Шеик Мухамед бин Зајед ел Нахјан био је прошле године у Београду. Немамо никаквих назнака да ће „Етихад” изаћи из уговора. „Ер Србија” добро послује и, што је још важније, компанија има и озбиљно добре резултате, који се пресликавају на пословање београдског аеродрома, који не би оволико вредео да није „Ер Србије” – објаснила је председница владе новинарима у Крушевцу.

Предраг Вујовић, бивши директор „Јата”, сматра да је на делу једна врста надмудривања између „Етихада” и Владе Србије ко ће да покрене питање уговора.

– „Етихад” нема никакав трошак у „Ер Србији” и не мора да повлачи први потез. Њему се не жури са изласком из заједничке компаније. Он има велики губитак у пословању и то покушава да реши. Влада Србије је на потезу. Она треба да има став шта Србија очекује од продужетка уговора. Сигурно не жели да јој авио-компанија прави губитке – наводи за „Политику” Вујовић, који наглашава да није члан ниједне партије, те се не сврстава ни на једну страну, већ говори искључиво као човек из струке.

Финансијски извештај за 2017. биће објављен тек у јулу и он ће, сматра, бити интересантан, јер је први пут обухваћен и саобраћај за Америку.

– Та линија није профитабилна – каже Вујовић.

Из републичког буџета за три године, колико је држава била у обавези да је субвенционише, ова компанија је добила око 19 милијарди динара, што је око 160 милиона евра и све време је пословала позитивно. „Ер Србија” је у 2015. остварила нето профит од 3,9 милиона евра, премашивши за 44 одсто добит од 2,7 милиона евра из претходне године. У 2016. је имала добит од 900.000 евра, али су те године дотације износиле 4,95 милијарди динара или 42 милиона евра, пише у финансијском извештају.

Откако је „Етихад” средином прошле године објавио губитак од 1,9 милијарди долара за 2016. и сменио генералног директора Џејмса Хогана, ова компанија чини све да „остане у ваздуху”. Драстично реже трошкове, напушта пословна партнерства и укида поједине линије.

„Етихад” је пре неколико дана објавио да обуставља летове за Единбург и Перт, као део стратегије за 2018, како би повећали профитабилност. Како наводи Ројтерс, велики део губитака настао је због инвестиција у проблематичне европске авио-компаније. Нови директор компаније Тони Даглас доведен је из британског министарства одбране, где је био задужен за административна питања, не зато што се разуме у авио-саобраћај, већ са задатком да доведе компанију у ред.

За разлику од „Емирејтса”, који је улагао искључиво у властити раст, и „Катар ервејза”, који је инвестирао у квалитетне компаније, „Етихад”се окренуо компанијама које су биле на рубу банкрота. У моменту куповине „Алиталија” је имала 580 милиона евра годишњег губитка, „Ер Берлин” 420,4 милина евра, „Џет ервејз” 197,7 милиона евра, „Јат” 73 милиона евра, док су акумулирани губици били много већи.

Логика „Етихада” је била да окупи компаније у лошем стању, пружи им ноу-хау, смањи трошкове заједничком набавком авиона, логистике, кетеринга, школовања и одржавања, али аквизиције нису дале очекиване резултате. Најпре је прошлог априла у стечај отишла „Алиталија”. „Етихад” је у њој имао 49 одсто удела, али га је моћан синдикат спречио да направи драстичне промене и авио-компанију учини профитабилном. Арапски сувласник повукао се из партнерства јер је синдикат одбио план отпуштања 1.700 радника и смањења плата за 30 одсто.

Недуго потом, у августу, „Ер Берлин” је банкротирао, пошто је „Етихад”, који је власник 29 одсто, одлучио да га више не финансира. Претходно му је обезбедио 250 милиона евра за ликвидност, али није успео да га спасе.

Укупна финансијска изложеност двема проблематичним европским превозницима, преко којих је блискоисточни авио-превозник желео да уђе на европско и трансатлантско тржиште, достигла је око 4,5 милијарди долара, израчунао је амерички портал „Бизнис инсајдер” и навео да је „Етихад” довео свој менаџмент у Србију, обновио компанију и побољшао услугу. Тако је српски национални авио-превозник поново покренут и постао је солидан партнер у „Етихадовој” мрежи, оцењује „Бизнис инсајдер”, наглашавајући да је сличан успех остварен у „Вирџин Аустралији” и „Џет ервејзу”, који је помогао „Етихаду” да откључа уносно индијско тржиште.

Чињеница је да је „Етихад” српском авио-превознику проширио тржиште. „Ер Србија” је у односу на 2013. повећала број путника за 90 одсто, а број авиона за 23 одсто. Али, као што су медији више пута објавили, обавеза државе у овом партнерству била је да преузме на себе сва заостала дуговања „Јата” и три године субвенционише заједничку компанију, као и да обезбеди повластице при плаћању аеродромских такса. „Етихад” је за 49 одсто удела 2013. уплатио 40 милиона долара у виду зајма. Kао мањински партнер уговором се обавезао да ће уложити до 100 милиона долара.

„Ер Србија” „Етихаду” доноси новац и мала је вероватноћа да ће се партнер са Блиског истока повући из овог посла, само је питање под којим ће условима остати. Ни српској страни то није у интересу, јер „Ер Србија” има изнајмљених 14 авиона. Евентуални прекид сарадње никако неће укинути ове лизинг уговоре, који остају на снази, само могу бити још неповољнији без „заштите” јаког „Етихада”, оценио је портал за ваздухопловни саобраћај „Танго сикс”.

Резање трошкова није заобишло ни „Ер Србију”. Прошлог лета 100 запослених проглашено је технолошким вишком. Са задатком да смањи трошкове, на чело компаније пре неколико месеци је дошао Данкан Нејсмит, који је руководио „Алиталијом”.


Коментари8
85c5b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

goshnje
Из свега поменутог јасно је само да је уговор крајње неповољан по државу и прилично профитабилан по "Етихад". Тешко да ће Арапи ту нешто мијењати...
Lupus
Ovako se samo posluje u Srbiji. Ja ti dam pare ti potrosis a sta ostane to je dobit..
Filip
Posto AirSerbia posluje dobro i stabilno, nema razloga za sumnju. Ako je tako cemu zabrinutost. Podaci iz SAP protoka novca i detalja poslovanja ane mogu biti eskivirani. Ako je Etihad zadovoljan, cemu briga. Aerodrom Nikola Tesla je jedan od rijetkih u svijetu gdje zaposleni aerodroma rade na check in pozicijama. To obicno rade zaposleni avio kompanija koji dobro znaju uslove i zakone kompanija ili velikih avio grupacija, sto nije slucaj sa zaposlenim aerodrom.
Саша Јовановић
Без "турбуленција" за сада, али кад једном пукне, неће бити довољно падобрана...
milorad draskovic
Divan aranzman a jos bolje poslovanje.Arapi nisu uplatili a ugovor istice.Moze li da se sazna ko je potpisao taj ugovor a i onaj sa francuzima.Hocemo li i tu placati neke penale kao i ne za niski aerodrum. Prodali aerodrum,unistili JAT a sad ste ce da se radi sa novom kompanijom. hvala

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља