Панчево – „Ми данас у Србији имамо три новине које се штампају на ћирилици, једна од њих је и „Политика”, исто толико недељника, међу којима је и наш „Панчевац”, само две телевизије које имају графику на српском писму. Више од деценије, траје у нас све уочљивији опадајући тренд осетљивости народа на елементе губитка идентификације, међу којима је ћирилица носећи стуб, што никако није против европског духа и њихових правила. То је и била иницијална каписла која нас је покренула на пројекат „Ћирилично писмо у тржишним комуникацијама”, каже за „Политику” његов аутор Жозеф Лончар, један од наших најпознатијих стручњака за маркетинг, који иницијативу враћања ћирилице међу Србе види и њеним присуством на рафовима домаћих трговина, као различитости, од пре свега увозних производа, за које подсећа, да нису увек пристојног квалитета.
У протекле три године реализације овог пројекта друштвене акције, позвано је око 1800 факултетски образованих људи на интервју о значају и верификацији елемената идентификације једног народа, а њих 1700 именом и презименом, каже Лончар, одбило је да га да.
Неки су сматрали да је реч о политичкој ујдурми, било их је који су га убеђивали да су ћирилица и латиница равноправне, што српски устав јасно дефинише – да су српски језик и ћирилица основни елементи српског бића и ту дилеме нема, али примећује да нам пракса показује другачије. Није овде реч о завери, наставља маркетиншки маг из Панчева, већ о елементима глобалне политике којом „велики” покушавају да натерају „мале” да забораве своју историју прошлост и све на шта су поносни. Груба метафора, али су је многи прихватили и по томе се владају, констатује.
Управо ових дана борба за ћириличну комуникацију настављена је разговорима у Народној банци Србије када су још једном поновљене и објашњене битне тезе пројекта – пре свега економска стабилизација земље – да се социјални статус, број запослених, друштвена надоградња, плате, животни стандард, све то може остварити и смањењем увоза свега и свачега и не само причајући о извозу, „јер прво – ми немамо шта да извозимо”, тврди Лончар.
„Стопа раста извоза такозване шрафцигер индустрије не утиче битно на укупан друштвени производ, поготову не на стандард грађана. Сматрамо да се смањење увоза може супституисати домаћом производњом, а у афирмацији те идеје и стварања јавног мњење, ћирилица је алфа и омега. Елементима подсвести потрошача идентификоваћемо један симбол на амбалажи, важан алат овог пројекта, који ће означити домаћи производ једнако вредан као и неки извикани међународни бренд. Тај знак ће имати право да користи само српска привреда, а поента је да сто посто вредности производа који се купује остане код нас”, објашњава Лончар додајући да идеја није оригинална, јер су је одавно лансирале „сиромашне” државе – Швајцарска, Белгија, скандинавске земље, па ако то раде најбогатији онда ми треба да учимо од њих и да са поносом купујемо своје, закључује овај стручњак који као аутор и ментор потписује више од 630 маркетиншких пројеката.
Најављује да ће ову филозофију, апсолутно економски, маркетиншки и тржишно оправдану, али и да би се смањио отклон према њој, уз низ већ одржаних презентација, ширити сарадњом са Друштвом економиста Србије. Заћи ће се и на економске факултете и високе пословне школе, али не наредбодавно, већ поентом васпитања и комуникацијом и ту се опет враћамо на новине, часописе, телевизију...
Велико финале и круна ове идеје и читавог пројекта биће „Ћирилична кућа” прва у историји српског народа, чије отварање је орочено за 27. јануар 2020. године, али никако не у Београду, наглашава Лончар, јер је извесно да би посетиоци због богатства престоничке понуде, тек протрчали кроз њу. Виђена је у некој од општина Србије, које ће убрзо моћи да се јаве на конкурс са земљиштем и инфраструктуром, хотелијерским и угоститељским капацитетима, а кућа ће са 3.500 квадрата, спољним и унутрашњим амфитеатром бити надоградња те туристичке дестинације. У њој се мора боравити бар дан-два минимум, да посетиоци послушају шта имају да им кажу етнолози, демографи и историчари…, да се упознају са сталном музејском поставком, актуелним изложбама и низом других садржаја, па и гастрономским који оплемењују душу и тело.
„Ћирилична кућа” треба да буде стециште српског народа, место на које би људи долазили да се оплемењују својом прошлошћу, клањају свом пореклу и свим оним особинама које га красе, али би требало да постане и једна врста туристичке меке. Међу онима који нам се придружују у овом настојању доминирају високо образовани људи, који су схватили колико су отпори неолиберализма и глобалистичке политике ирационални, јер нема речи о довођењу у питање статуса мањина. Свако има право да потврђује слику свога постојања, а ово је пре свега економска кампања из које израста развој патриотизам и родољубља, поручује Лончар.