петак, 22.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:15
ВРЕМЕПЛОВ

Прва домаћа фабрика аероплана

За 22 године постојања, у фабрици „Рогожарски” произведено је 305 авиона, а развијено је и израђено 15 прототипова летилица домаће конструкције
Аутор: Н. Н.понедељак, 23.04.2018. у 17:00
Пред Други светски рат фа­бри­ка је има­ла око 1.000 за­по­сле­них (Фо­то Ви­ки­пе­ди­ја)

Пр­ва срп­ска фа­бри­ка аеро­пла­на „Жи­во­јин Ро­го­жар­ски” АД је фор­ми­ра­на на осно­ву одо­бре­ња Ин­ду­стриј­ске ко­мо­ре у Бе­о­гра­ду 21. апри­ла (у не­ким из­во­ри­ма се на­во­ди и 22. април) 1924. го­ди­не. Број­не до­ма­ће, али и стра­не књи­ге на­пи­са­не су на ову те­му, а из­ме­ђу оста­лих је пр­ва срп­ска фа­бри­ка ави­о­на на­шла ме­сто и у Ен­ци­кло­пе­ди­ји свет­ских ави­о­на. Осни­вач фа­бри­ке је био Жи­во­јин Ро­го­жар­ски.

За­пи­са­но је та­ко да је Ми­ни­стар­ство вој­ске и мор­на­ри­це 1923. го­ди­не рас­пи­са­ло кон­курс за из­бор до­ма­ћих пред­у­зе­ћа ко­ји­ма би се уз од­го­ва­ра­ју­ћу тех­нич­ку, ма­те­ри­јал­ну и ор­га­ни­за­ци­о­ну по­моћ др­жа­ве по­ве­ри­ла из­ра­да ави­о­на.

Жи­во­јин Ро­го­жар­ски
(Фо­то Ви­ки­пе­ди­ја)

При­ја­вио се нео­че­ки­ва­но ве­ли­ки број др­жав­них и при­ват­них пред­у­зе­ћа, а у оштрој кон­ку­рен­ци­ји уго­вор су до­би­ле две ма­ле при­ват­не фир­ме: „Ика­рус” из Но­вог Са­да и „Ро­го­жар­ски” из Бе­о­гра­да. „Ро­го­жар­ски” је пр­во­бит­но би­ла сто­лар­ска ра­ди­о­ни­ца, али је да­ва­ла на­ду да ће би­ти у мо­гућ­но­сти да ор­га­ни­зу­је про­из­вод­њу ва­зду­хо­пло­ва јер је њен вла­сник у то­ку Пр­вог свет­ског рата ра­дио у Бу­дим­пе­шти као мај­стор на из­ра­ди аеро­пла­на. 

Пе­ри­од од 1935. до 1941. пред­ста­вља злат­не го­ди­не у по­сло­ва­њу фа­бри­ке. Вред­ност про­из­вод­ње 1935. из­но­си­ла је 4,5 ми­ли­о­на ди­на­ра, а са­мо че­ти­ри го­ди­не ка­сни­је пре­ко 51 ми­ли­он. Пред рат, фа­бри­ка је има­ла око 1.000 за­по­сле­них. 

Апри­ла 1941. го­ди­не, на­кон ка­пи­ту­ла­ци­је Кра­ље­ви­не Ју­го­сла­ви­је, Нем­ци су за­пле­ни­ли сав ма­те­ри­јал, де­ло­ве и за­по­че­те као и за­те­че­не ави­о­не на оправ­ци или ре­ви­зи­ји у фа­бри­ци ави­о­на „Ро­го­жар­ски” у Бе­о­гра­ду, ре­кви­ри­ра­ли фа­бри­ку ко­ја је на­ста­ви­ла да ра­ди за по­тре­бе не­мач­ких оку­па­ци­о­них вла­сти.

На­кон осло­бо­ђе­ња, фа­бри­ка „Ро­го­жар­ски” је при­по­је­на за­јед­но с де­лом фа­бри­ке „Змај” 1946. го­ди­не зе­мун­ском „Ика­ру­су” у но­во­фор­ми­ра­ну пот­пу­но на­ци­о­на­ли­зо­ва­ну ва­зду­хо­плов­ну ин­ду­стри­ју (Др­жав­на фа­бри­ка ави­о­на). У по­го­ни­ма фа­бри­ке „Ро­го­жар­ски” је1948. фор­ми­ра­на Ин­ду­стри­ја ко­тр­ља­ју­ћих ле­жа­ја – ИКЛ Бе­о­град.

За 22 го­ди­не по­сто­ја­ња, у „Ро­го­жар­ском” је про­из­ве­де­но 305 ави­о­на. Раз­ви­је­но је и из­ра­ђе­но 15 про­то­ти­по­ва ави­о­на до­ма­ће кон­струк­ци­је, пет ти­по­ва ави­о­на је про­из­во­ђе­но на осно­ву ку­пље­них ли­цен­ци. 

Важили су за нај­бо­љу фа­бри­ку ави­о­на др­ве­них кон­струк­ци­ја у та­да­шњој Ју­го­сла­ви­ји. „Ро­го­жар­ски” је остао ве­зан за тра­ди­ци­о­нал­ну про­из­вод­њу ави­о­на др­ве­не кон­струк­ци­је све до по­чет­ка Дру­гог свет­ског ра­та.


Коментари13
a533b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Raca Milosavljevic
... hvala komentatorima,necu ih spominjati ... uvek doznamo neki novi detalj iz blize nam proslosti,kako je to partija na celu sa Titom ali i njegovim odanim saradnicima,revolucionarima Srbima dalekovido u nekim bas neobicnim i kontroverznim resenjima resavala privredne probleme i razvoj ... kao uostalom i danas ... a nekako sa slicnim ciljevima koji se skoro sto i kusur godina ne menjaju ...sto manje imati Srbiju a puno ,,demokratiju" ...gledamo nazalost uzivo kako to izgleda ... tako je to ..
Dr.Sreten Bozic -Wongar
Davne 1955 kao novinar izvestavao sam sa sudjenja Mihailu Lavrencicu koji je osnovao FAD u Priboju .Sudjeno mu je jer je fabrika ,koja je trebala biti u Bosni - zaslugom pojedinaca, ostala u Srbiji .Te pojedince Lavrencic je odbio da imenuje na sudjenu mada se jasno znalo da su oni Aleksandar Rakovic i Slobodan Penezic. Dobio je 25g zatvora ali je FAP ostao u Srbiji.
Саша Јовановић
Данас се каже ваздуплохова...
Raca Milosavljevic
... samo da se podsetimo ... jos 1914-te Kraljevina Srbija imala je vise vazduhoplovno-konstruktorskih biroa nego cela tadasnja silna, carska Nemacka ...ostalo znamo ....
Vladan
Uoci rata avioni IK-3 su se proizvodili u fabrici "Ikarus". Od svega je ostala samo upravna zgrada, koju upravo ovih dana ruse. Nalazi se preko puta hotela "Jugoslavija". Svako normalno drustvo ljubomorno cuva svoju tradiciju, posebno kada je rec o izuzetnim objektima iz proslosti. Mi rusimo da bi neko podigao novi objekat, i verovatno nesto zaradio. Ovo sto ruse ima jednostavno neprocenjivu vrednost.
Боривоје Банковић
Нетачно. ИК-3 је прављен у фабрици "Рогожарски" на углу Далматинске и Старине Новака, која са фабриком "Икарус" није имала везе. У "Икарусу" је произвођен ИК-2, такође дело конструктoра Љубомира Илића и Косте Сивчева.
Препоручујем 11

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља