среда, 21.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:41

Премијера „Хасанагинице” у Новосадском позоришту

Драмски текст Љубомира Симовића о једној од највећих хероина народне поезије режирао Андраш Урбан
Аутор: Мирољуб Мијушковићуторак, 24.04.2018. у 10:25
Сцена из представе (Фото Срђан Дорошки)

Нови Сад – Древну причу о љубави, болу, мушкарцу и жени, породици… по тексту „Хасанагиница” Љубомира Симовића, 24. овог месеца премијерно ће извести глумци Новосадског позоришта (Ujvideki szinhaz) у режији Андраша Урбана. Драмски комад о положају жене усред исламске државе носи у себи суштинско питање – да ли је однос према жени само наизглед бољи код нас.

Симовићев текст на мађарски је превео Роберт Ленард, који је у овој представи сарадник редитеља, драматург је Ведрана Божиновић, стални члан Драме Народног позоришта у Сарајеву, костимограф је Милица Грбић-Комазић, композитор Ирена Поповић Драговић, а редитељ Урбан се потписује и као сценограф.

– Када причам са другарицама, често чујем да себе препознају у Хасанагиници. Кажу ми: „Ја сам била Хасанагиница”. Занимљиво је да је, после српског и немачког, трећи језик на којем је објављена „Хасанагиница” био мађарски. Међутим, одређени степен идентификације она има само у балканском амбијенту, док тај појам у другим културама нема значење – истиче редитељ.

У улози једне од највећих хероина народне поезије новосадска публика ће видети Марту Береш, гостујућу глумицу из суботичког позоришта „Деже Костолањи”. У комаду још играју Даниел Хуста, Арпад Месарош, Терезиа Фигура, Ливиа Банка, Атила Немет, Габор Понго, Золтан Ширмер, Даниел Гомбош и Роберт Ожвар.

– Марту Береш сам бирао не због тога што мислим да у Новосадском позоришту нема Хасанагинице, напротив. Некако се тако склопило. Марта је талентована глумица са специфичном интелигенцијом. Ово је био изазов, и за њу, и мене – објашњава Андраш Урбан.

Хасанагиница је за драматурга Ведрану Божиновић архетип, не само женски, него и човека који поштује све законе, живи по њима, мири се са њима, усклађује и опет страда зато јер не може да прихвати да се закони мењају у зависности од тога како коме одговарају.

– То „зашто”, које „грми у глави” Хасанагиници, грми у глави свима нама у судару са апсурдношћу друштва у којем влада закон моћнијег – наводи Божиновићева. – Њена победа је морална победа, а ја се питам, да ли се баш увек исплати бити само морални победник. Притом, не треба заборавити да и та победа постоји искључиво због тога што јој на крају „препукне срце”. Као што каже један лик у Симовићевој драматизацији – да није умрла, нико јој не би веровао.


Коментари2
dbd86
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa Trajkovic
Kompliment Novosadskom narodnom pozorištu na repertoaru i hrabrosti da jednog klasika ponovo pročitaju, možda " Hasanaginica " nije lektira naših srednjoškolaca ali bi svakom tetru bila jedan od deset klasika nacionalnog tetra. Položaj žene u islamskom društvu je egzotičan i ekstravagantan zapadu ali je prozaičan balkanskim narodima na čijim prpstprima su se preplitali i sukobljavali zapad i istok. Žena je oduvek bila paradigma svakog društva i kulture od božanskog u liku majke do marginalizovane i diskriminisane ali i egzotične erotične heroine, inspiracije svakome muškarcu i nadahnuće svakom umetniku pa je i u vremenu probuđenih ženski PRAVA na uštrb ženske prirode, kontraverzna i ekstravagantna da li će ova predstava dati odgovore nije važno lepota žene je u TAJNI koja ona nosi, hrabrosti i žrtvi a ne u ISTINI.
Stefan Petkovic
E to cete da izvinite! Pitanje je "da li je odnos prema muslimanskoj zeni samo naizgled bolji kod nas"! Andric, genije kakav je bio, najbolje je opisao polozaj zene u islamu: "Zadrhtala bi kad bi osetila poizdaleka kako joj se priblizava njegov miris. Mirisao je na zemlju, na tor i na ustajalo mleko. Prilazio bi joj nemo, dusmanski i isto tako odlazio od nje. A sta se zbivalo izmedju njih to zna samo gluva noc i nesrecna zenska sudbina kojoj su usta zalivena". I opet: "a novopeceni muslimani od kojih svako pamti oca ili barem dedu kao svezeg poturcenjaka i kome do juce nista nije smetalo da mu se zena gole glave seta po dvoristu sad vice 'ajde ti pokrij se da te ovi bezobrazni muskarci ne gledaju kad prolaze ulicom'". O "nasim" pravoslavnim kako govoriti kada njih skoro da nema? Kako se "nase" i zene i muskarci mogu nazvati pravoslavnim ako niko ne veruje u bezgresno zacece, zene starletama "kradu outfit", a muskarci, vidimo cesto siledzije, jel, samo za tim zenama idu? Tu srece nema.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља