понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:31
ИСХРАНА

Црвено месо богато цинком

Иако је стварна количина цинка коју би свака особа требало да уноси веома мала, ефекти овог чудесног елемента су огромни
четвртак, 26.04.2018. у 20:00
(Фотографије Пиксабеј)
Цинк се може наћи и у плодовима мора

Цинк је елемент у траговима који утиче на активност око стотину ензима у организму. Овај елемент је други иза гвожђа у својој концентрацији у телу. Цинк има битну улогу у ојачању имунолошког система, неопходан је за синтезу ДНК, за зарастање рана, а подржава здрав раст и развој тела.

Иако је стварна количина цинка коју би свака особа требало да уноси веома мала, ефекти овог чудесног елемента су огромни.

Цинк се налази у ћелијама широм тела. Игра улогу у ћелијској подели, расту ћелија, зарастању рана и распаду угљених хидрата. Цинк је потребан за рад чула мириса и укуса. Такође, побољшава деловање инсулина.

Цинк се може наћи у разним намирницама које било ко од нас уноси свакодневно. Највише цинка садрже остриге, али није занемарљив извор овог елемента ни црвено месо (јунетина, свињетина, јагњетина), па и живинско месо. У риби га нема много. Цинк се може наћи и у другим плодовима мора (лигње, дагње, рачићи, сурими…), интегралним житарицама, пасуљу, махунаркама, орасима, млечним производима. Наравно, постоје и суплементи цинка.

Није само ствар наћи намирнице које га имају и уврстити их у јеловник, већ је ту од значаја и апсорпција овог елемента. Цинк из хране животињског порекла се лакше апсорбује од цинка из биљака, јер у биљкама постоји фитинска киселина која смањује апсорпцију цинка.

Уопштено гледано, када неко пати од недостатка цинка, то је зато што је унос неадекватан. Цинк се тада или слабо апсорбује или су повећане потребе организма за овим елементом. Који су то симптоми који указују на недостатак цинка? Успорен раст, дијареја, губитак косе, успорено или одложено сексуално сазревање и импотенција, смањен апетит, беле тачке на ноктима, лезије на кожи и очима.

Када би се сав цинк из тела ставио на вагу, измерили бисмо свега 2, 3 грама овог елемента. Углавном се налази у мишићима и костима, и ретко су потребни додатни суплементи цинка уколико се храните на здрав начин уз поврће, воће и, наравно, протеине животињског и биљног порекла.

Неко би рекао да је цинк прави мушки елемент, јер га мушкарци морају уносити више него жене, али није баш тако. Овај елемент је у саставу сперме и што је човек сексуално активнији, мора уносити храну са више цинка.

Колико цинка је довољно?

Одојчад, до 6 месеци: 2 мг/дан

Бебе, 7 до 12 месеци: 3 мг/дан

Деца, 1 до 3 године: 3 мг/дан

Деца, 4 до 8 година: 5 мг/дан

Деца, 9 до 13 година: 8 мг/дан

Мушкарци, 14 и више година: 11 мг/дан

Жене, старости од 14 до 18: 9 мг/дан

Жене, 19 година и више: 8 мг/дан

Труднице, старости 19 година и више: 11 мг/дан

Жене у лактацији, 19 година и више: 12 мг/дан

Ако се одлучите за суплементацију цинка, не узимајте веће вредности за дневни унос од препоручених. Цинк можете наћи у саставу мултивитамина, односно олигоминерала. У прелазним месецима (јесен–зима–пролеће) када је пуно оболелих од прехладе и грипа, суплементација цинком и витамином Це може да помогне.

Претерана употреба цинка може узроковати мучнину, повраћање и грозницу, јер превише овог минерала може ометати метаболизам других минерала.

Дакле, као и у свему осталом, будите умерени.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.надијети.цом


Коментари1
073df
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

jedna učiteljica
Uvek imam problem sa savetima nutricionista. Jedni kažu crveno meso izaziva rak, drugi, treba ga jesti jer ima cinka. Šta da radim, da imam dovoljno cinka i rizikujem rak ili da radije patim od nedostatka cinka i smanjim rizik od raka?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља