среда, 19.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:31
ИНТЕРВЈУ: ВЕРНЕР ХОЈЕР, председник Eвропске инвестиционе банке

Ауто-пут Ниш–Мердаре је за ЕУ веома важан

За ову годину предвиђено је улагање од 500 милиона евра, а уговори вредни 300 милиона евра већ су потписани. Главни је за пругу Ниш–Димитровград од 207 милиона евра, од којих је 73 милиона евра бесповратно
Аутор: Јована Рабреновићчетвртак, 26.04.2018. у 22:00
(ЕИБ)

Важно је да се Србија и Косово повежу јер ће у пракси заједно да се развијају, без обзира на национална размимоилажења. Ауто-пут Ниш–Мердаре је за Европску унију веома важан пројекат. Ову оцену је у разговору за „Политику” изнео Вернер Хојер, нови председник Европске инвестиционе банке (ЕИБ), који је у посету Србији дошао заједно са Доналдом Туском, председником Европског савета. Поменути ауто-пут био је једна од тема разговора са српским званичницима, а овом приликом потписан је уговор са Агенцијом за контролу лета СЦГ у вредности од 45 милиона евра, а односи се на побољшање радарских система који су прописани европском регулативом. Пројекат обухвата изградњу новог торња, као и проширење капацитета агенције.

– Уговор који смо потписали само је мали део наших пројеката. Финансирамо дигитализацију, јавни сектор, мала и средња предузећа, здравствене центре, побољшање инфраструктуре, водовода, тачније постројења за чисте и отпадне воде. Србија је стратешки опредељена да постане члан ЕУ. За то су потреби конкретни кораци и ЕИБ је део тих конкретних потеза. Ту су пројекти који су врло видљиви и они показују српском народу шта значи ићи ка ЕУ.

Да ли сте са премијерком Аном Брнабић посебно разговарали о дигитализацији?

Да, знам колико је она томе страствено наклоњена. Дигитализација је начин да се унапреди економија и на томе треба радити. Такође смо разговарали о електричној енергији и транспортним везама, што је веома важно за овај регион. Управо су међуграничне транспортне везе слабост Балкана. То је и политички осетљиво.

Како сте задовољни реализацијом пројеката који су у току?

Урађено је доста, али увек може боље и брже. Ми пружамо и техничку помоћ како би се ниво услуга повећао.

Оцените економске прилике у Србији?

Импресиониран сам оним што је урађено. Будући економски раст и напредак умногоме ће зависити од наставка веома амбициозних реформи и законског оквира. Зато ЕУ инсистира на стабилним законским оквирима и сигурности и предвидљивости како би компаније могле да послују.

Да ли у том погледу видите неке проблеме у Србији?

Влада ради на томе да се много тога побољша, а ми то подржавамо. Није наше да судимо о политичкој и правној ситуацији у Србији, али једног дана када будете члан ЕУ видећете да су правни захтеви у ЕУ прилично строги и зато предстојеће време до уласка треба да искористите. Седам година од овог тренутка, а господин Жан-Клод Јункер је рекао да је финални датум уласка – 2025. година – можда се чини далеко, али је у ствари врло амбициозно.

Бићете на челу ЕИБ наредних шест година. Која је стратегија банке за убудуће, па и за Србију?

Банка је основана у Риму 1958. године и постављена је у темеље ЕУ. На почетку циљеви су били сасвим другачији. Тада је мање-више инфраструктурни развој био приоритет. Нико није мислио о климатским променама или мерама енергетске ефикасности за домаћинства. Али ствари су се промениле. У последњих десет година ЕИБ је, на пример, био врло активан у борби против финансијске кризе у Европи и у томе је био успешан. Ти изазови још постоје, али су углавном под контролом. Европа је сада суочена са новим изазовима. У последњих десет година Западна Европа је занемарила образовање, иновације, истраживања. У последњих десет година чланице ЕУ су инвестирале између један и 1,5 одсто бруто домаћег производа мање у иновације и истраживања него наши главни конкуренти у Азији и Северној Америци. Ми морамо да их стигнемо и ту ће бити велика улога ЕИБ-а. Јер тај недостатак инвестирања у науку, иновације не односи се на државе, већ на компаније – и банка ту мора да буде активнија.

Колико је ЕИБ до сада уложио пара у Србију и колико планира убудуће?

У последњих десет година банка је уложила око четири милијарде евра и очекујем да ће то и убудуће бити слична сума. За ову годину предвиђено је 500 милиона евра, а уговори вредни 300 милиона евра већ су потписани. Главни је за пругу Ниш–Димитровград од 207 милиона евра, од којих је 73 милиона евра бесповратно.

Србија намерава да буде део кинеског пројекта „Пута свиле”. Да ли је ЕИБ вољан да финансира инфраструктурне пројекте из тог домена у Србији?

Јесмо, и ми видимо да Кинези наступају врло енергично. Они имају стратешку визију и ми то треба да схватимо врло озбиљно. Неке људе на Балкану, не само на западном Балкану, привлаче атрактивне понуде Кинеза и Руса. Али ви треба да дефинишете који је ваш стратешки интерес. Србија сигурно неће једног дана бити део Азије.

Утицај Тусковог говора

На Вернера Хојера велик је утисак оставило то како је домаћа јавност реаговала на десетоминутно обраћање Доналда Туска на српском.

– Много људи у Србији је то гледало. Познајем га годинама. Начин на који је изговорио поруку био је веома уверљив. Таква врста страсти за Европу нам је потребна и надам се да ће утицати на људе у Србији


Коментари25
8d090
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Rista
Sto se Srbija ne bi jos vise zaduzivala ne bi li na celom KiM razvila kompletnu infrastrukturu potrebnu EU. U samoj Srbiji fali jos onoliko puteva, vodovoda, zdravstveni centri, bolnicka oprema... ali to nije vazno. Vazno je to sve izgraditi Kosovu i njihovoj vlasti na racun Srbije. Sto bi njihovi "prijatelji" davali pate za sve to kad mogu sve lepo da prebace na Srbiju, a oni da koriste.
Zdenko
Lepo je da nam razvijaju Srbiju i Pokrajine. Hvala.
Миле Пироћанац
Али не да нас задужују до грла.
Препоручујем 12
Братислав Рисимовић
Овај ауто-пут је писта за отимање српске земље. Непријатељу дајемо могућност да се размахне, уместо да га држимо у тој црној рупи и чекамо боље дане. Мора се што више говорити о штетности овог "подухвата".
Миле Пироћанац
Братиславе, имамо исте очи, гледамо и видимо исту подмицаљку од стране ЕУ. Плус, хоће да нас задужже до грла. Надајмо се да ово исто и други виде и предузму нешто у нашој користи. Или се надамо као лисица на овнећа м%#&а.
Препоручујем 19
Muradim Rebronja
...i da komsiji crkne krava.
Препоручујем 3
miran
koliko se ja razumem u politiku taj AUTOPUT je samo vazan za NATO kako bi mogao najkracim putem da prebaci svoje trupe prema Rusiji.Sva ostala prica je za malu decu!
Борис
Космет и Србија су одавно и вијековима, нераскидиво повезани. Није нам овај тип потребан да појашњава.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља