среда, 14.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:23

Сабор СПЦ критиковао „Немањиће”

Тензије које су распламсане уочи пролећног скупа спласнуле јер је већина епископа против промена Устава Цркве
Аутор: А. Апостоловскипетак, 04.05.2018. у 11:33
Усвајање нацрта Устава СПЦ владике су одложиле за следећу годину (Фото СПЦ)

Већина епископа на Сабору СПЦ сматра да нацрт Устава СПЦ треба дорадити и усвојити га евентуално следеће године, с опсежним изменама и допунама. За одлагање доношења Устава изјаснио се патријарх Иринеј, као и група епископа који га подржавају, а међу њима је и Иринеј бачки. Међутим, како „Политика” сазнаје, упркос јасно израженом мишљењу епископа, митрополит црногорско-приморски Амфилохије, као предлагач текста новог Устава, инсистира да се дискусија о том проблему настави.

У предлогу новог Устава СПЦ, највише полемика изазвао је начин новог избора патријарха који би се, уместо апостолским жребом, изгласавао тајним гласањем уз обавезну двотрећинску већину владика. Радни нацрт Устава предвиђао је и промену имена наше цркве којој би се додала и одредница – Пећка патријаршија.

Иако је Амфилохије, који слови за једног од најутицајнијих чланова Сабора, остао у мањини, а чини се да су тензије међу епископима, које су распламсане уочи пролећног скупа, у врху СПЦ сада спласнуле, па већина архијереја жели да у помиритељском тону омогући митрополиту Амфилохију да образложи своје аргументе.

Тиме би се Амфилохију пружила прилика да, уз примедбе које је саслушао, доради првобитни нацрт Устава и унесе предлоге који би били прихватљиви за већину владика.

Патријарх је, уосталом, на почетку Сабора позвао епископе да све проблеме унутар саме цркве решавају „у духу јеванђеља”. Он је у Пећкој патријаршији, где је предводио литургију којом је почело редовно пролећно заседање Светог архијерејског Сабора Српске православне цркве, поменуо да неки очекују буран ток Сабора и виде велику подељеност која је почела потписивањем Апела за одбрану Косова и Метохије од стране неких епископа, док други виде поделу по питању новог Устава и новина које пружа.

– Имајмо све ово у виду и не допустимо да силе које нису наклоњене цркви буду у праву и да се испуне њихова предвиђања – казао је тада Иринеј.

Упозорење патријарха је очигледно уродило плодом. Током заседања Сабора који је започео у Пећкој патријаршији, а потом настављен у Београду, још на дневни ред није стигло косовскометохијско питање, али се очекује расправа и заједнички став СПЦ о најболнијем питању српског народа. Међу епископима који су потписали Апел за одбрану Косова и Метохије, што је програмски став опозиционе Демократске странке Србије, управо је митрополит Амфилохије. Епископи очекују да ће се расправљати и о односу световних и духовних власти Србије по питању Бриселског споразума и решавања статуса Косова, али ће, по свему судећи, Црква и по овом питању усвојити јединствени став, без обзира на различита мишљења појединих владика. Патријарх је управо у Пећкој патријаршији казао да је Косово и Метохија „одавно под окупацијом”, али и да је више требало радити на повратку прогнаних Срба на Косово и Метохију.

У међувремену, епископи су на Сабору анализирали садржај серије „Немањићи – рађање краљевине”, која се емитује на РТС-у. Критиковали су, како нам је речено из кругова блиских СПЦ, врло површан приказ српске владарске лозе који је чак оцењен као штетан за младе и целокупну јавност. Како сазнајемо, Сабор ће затражити да се ова серија више не репризира у ударним терминима.


Коментари18
56074
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

др Милан Лекић
@Obrad Lipovac... "Истине ради" - поред Стефана Првовенчаног, ни духовник Јелене Балшић монах Никон Јерусалимац не говори о"крштењу Немање у латинској јереси...". У излагању о прецима и "племену" Јеленином у свом "Горичком зборнику" (1441/2.), Никон, грчки монах, користи најстарије српске родослове и љетописе и већ споменути најстарији рукопис Житија Св Симеона од Стефана Првовенчаног (13 вијек), као и Житије Св. Саве од Теодосија (13 вијек). За Немањину биографију Никон користи првих 13 глава од Стефановог и остатак из Теодосијевог дијела - гдје не постоји податак о "латинском крштењу Немањином". Никонов зборик из 1441. налази се у Архиву САНУ. Обазриво са неоснованим закључцима В. Ћоровића (Житије Св. Симеона од Стефана Првовенчаног,, 1939.), тенденционим закључцима Б. Бојовића ("Немања није рођен у Подгорици..?, 1995.) и Јована Ћулибрка и његове необуздане ароганције у слободи интерполирања и доношења погрешник закључака. Шафариково "латинско крштење Немањино" из 1851. је лаж...
др Милан Лекић
@Obrad Lipovac... "Истине ради": Стефан Немања није крштен по латинском обреду, те није било потребе да се "накнадно `доради` када је дошао у Рашку" - како ви пишете. Најстарију биографију Немањину написао је његов син Стефан Првовенчани - "Живот Светога Симеона". Најстарији рукопис тог дела је из треће четвртине 13 вијека и чува се у Париској Националној библиотеци (Палеографска словенска збирка...). У том тексту - не постоји синтагма "да је свети крштен у латинској јереси... а потом други пут у Расу..." Ни у једном српском родослову, љетописима (има их близу 40), као и житијима Св. Симеона од Саве и Теодосија, нема тог податка. Први пут језуита-петроварадински, опат Фрањо Пејачевић све српске светитеље проглашава католицима (Historia Serviae..., 1799). П.Ј. Шафарик је, из својих разлога, уметнуо "латинско крштење Немањино" у текст Стефановог житија свога оца и објавио га 1851. ("Живот Св Симеона от Крале Степана"). Од 1901. та лаж ушла је у српске школске програме (И. Руварац)...
др Милан Лекић
@Obrad Lipovac... "Истине ради" - Борић се спомиње само у једном страном извору из 12 вијека -као "егзарх далматинске земље Босне (1154-1155)" и савезнк Угара у сукобу са Византинцима у Браничеву 1154. године (Jovan Kinam, Niebuhr B.G. CSHB,1836. п.130, 23-104, 10) - и једној угарској повељи (1163.) као сведок "из Славоније". Никита Хонијат, као најверодостојнији источноромејски историчар 12 вијека, не зна за Борића. Оно што је важно јесте чињеница да обојица грчких историчара у својим делима Србију (Босна, Рас) називају Далмацијом, а њене становнике "Србима-Далматима". Поп Дукљанин, савременик обојице, у свом "Српском-Барском родослову или хроници" под Србијом подразумева Босну и Рас, као и дубровачки анали. Домаћи историчари (С.Бошњак 1851., В. Ћоровић 1940., С. Ћирковић 1964. и неки хорвацки повјесничари) снагом домишљања прогласили су Борића "босанским баном и оцем Кулина бана и Ане - која би могла бити жена", а не мајка Стефана Немање - како ви кажете...
Dr. Miroslav D. Markovic
Као хришћански верник и одани поштоваоц Србске православне цркве, ја молим преосвећене владике и Србског патријарха да се присете, или освеже своје сећање на устројство Србске православне цркве, које је лично написао њен родоначелник, Свети Сава на почетку 13. века. Господо, Ви немате право да мењате Устав Србске православне цркве! Он је написан једном за свагда и то не смете да дирате. Међутим, имате право да дописујете амандмане и разне допуне. У противном, Ви ћете бити оптужени пред Богом и народом да ниподаштавате рад нашег најсветијег међу свецима Србске православне цркве и целог хришћаског света, Св. Саве. Хвала на пажњи!
др Милан Лекић
@Ana и @Niksa...Католицизам и протенстантизам су јереси - еклисиолошки, догматски и канонски антипод изворног ортодоксног Хришћанства. Једино православно Хришћанство сведочи о космичким димензијама веродостојног приказивања Христове спасоносне поруке. Увреде Православља са те стране треба разумети као "културну" експресију конвертитске инфериорности уз заслужен презир. Немањићи никада нису били католици. То су измислили И.Т.Мрнавић ("Свети Сава био је католик",1640.); П.Р. Витезовић ("Михајло и Бодин... су хрватски краљеви..." 1701.); Муратори ("Стефан Првовенчани, као католик крунисан римском круном..." 1729.), Ф. Пејавчевић ("Сви српски краљеви су католици..."1794.), П.Шафарик (Бечки ркп. тзв. Доментијана, "римска круна Стефана Немањића", објавили Ђ. Даничић 1865. и Ф.Рачки, у Сплитској хроници Томе арх. (1894.), Рачки ("римска круна Михајла Војислављевића"-погрешан превод папског писма (1874.), Рачки и А. Тајнер - измислили захтеве Риму за круне Стефана и Вукана Немањића (1863,1874)
pedja
@Obrad Lipovac: Cim pominjete znaci da je vama vazno da li je krsten kao Katolik ili ne, da se ne lazemo. A sto se Ane Boric tice, one je Srpkinja ako je govorila Stokavskim dijalektom, bez obzira kako je krstena. Ako zaista zelite istinu, onda istoriju morate da proucavate iz originalnih izvora a ne iz knjiga drugih. Previse je manipulacije istorijom zbog politike, a ponekad i licne karijere pisca, da bi se ikome moglo verovati.
Препоручујем 7
Боривоје Банковић
@ Obrad Lipovac: Не бојте се, нећете завршити у чекаоници. То је католички изум за узимање пара од грешних. Могућности су две: вечни живот или вечна смрт. За вернике Светске банке и бога Долара само ово друго.
Препоручујем 17
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља