среда, 14.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:30

Беби-опрема скупа због договарања цена

У Србији се ова роба сада плаћа најмање 30 одсто више него на другим тржиштима, а многи у куповину опреме за бебе одлазе у суседне државе
Аутор: Ј. Антељ, И. Албуновићнедеља, 06.05.2018. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Антимонополска комисија која је пре неколико дана била у ненајављеној контроли у компанијама „Кепром” и „Југлоб”, званично је покренула поступак како би утврдила да ли су ова два дистрибутера беби-опреме прекршила правила конкуренције. Будући да је реч о два највећа добављача у Србији, овај поступак ће несумњиво обухватити и друге компаније у ланцу снабдевања.

Како је наведено у саопштењу Комисије за заштиту конкуренције, основано се сумња да су ове две фирме потписивале рестриктивне споразуме и договарале цене у ланцу продаје, што је повреда Закона о заштити конкуренције. Према незваничним информацијама, случај који је тренутно пред комисијом сличан је ономе са договарањем цена дистрибутера спортске опреме, због чега је комисија, крајем децембра прошле године, казнила 15 фирми са 45,3 милиона динара.

Упоредо са поступком, у току је и секторска анализа тржишта беби-опреме која је већ на почетку очигледно показала да и те како има разлога што потрошачи у Србији већ годинама упозоравају да су цене опреме за бебе, али и гардеробе и дечје обуће, играчака, козметике, за бар 30 одсто више него на другим тржиштима.

Портал „Бебац”, који је још 2013. први пут упозорио да је опрема за бебе у Србији неоправдано скупа, због високих маржи и недостатка конкуренције на том тржишту, подржава сваку акцију која иде у прилог смањењу економске цене родитељства.

Реагујући на најновије активности Комисије за заштиту конкуренције, најављену анализу целокупног тржишта беби-опреме, у „Бепцу” наводе да се овом темом баве већ дуго још од периода када су се изборили за укидање ПДВ-а за опрему за бебе.

„Од тада се ништа није променило, а опрема за бебе је и даље прескупа”, каже Јасмина Михњак, уредница „Бепца”. На питање да ли ће држава решити овај проблем, у „Бепцу” су скептични због низа финансијских проблема са којима се родитељи и даље суочавају.

„Није нам јасно како Икеа која је субвенционисана од наше државе има скупље производе у односу на исте те производе исте компаније у Немачкој”, пита Михњак. Као пример наводи да дечја столица у „Икеи” у Србији кошта 1.700 динара, а иста таква у Немачкој девет евра или свега шест на акцији.

„Опрема је и даље најскупља у региону, а родитељи све чешће беби-опрему купују у иностранству”, каже наша саговорница.

На питање да ли су опрема за бебе и дечја гардероба и обућа прескупи у Србији, могао би без дилеме да потврди свако ко ову робу купује код нас. Већ је познато да се многи млади родитељи за прво опремање бебе опредељују за куповину у Мађарску јер су цене у њиховим маркетима и до 50 одсто ниже. Уз повраћај ПДВ-а уштеда је огромна.

Фирме које су тренутно у поступку пред комисијом снабдевају велики део тржишта. „Кепром” тако у Србији послује од 1994. најпре кроз малопродају, а од 2001. почиње да се бави увозом и дистрибуцијом.

Како се може видети на њиховом званичном сајту, увози више десетина брендова дечје опреме и гардеробе, неке самостално а поједине као поддистрибутер. Међу њима су „Кико”, „Греко”, „Бејби микс”, „Дизни”. Друга компанија која се нашла под лупом Комисије „Југлоб” такође је увозник неких од познатих брендова као што су „Нук”, „Картерс”, „Ошкош”.


Коментари5
dd54c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Вања С.
Ствар је проста и једноставна.... власници увозничких или заступничких фирми су углавном разни кумови, тетке, тече и други рођаци, пријатељи, школски другови.... зна се кога и чији! Такође стране компаније које долазе се веома брзо "прилагоде" окружењу, што ће рећи пљачкању потрошача. И наравно све то уз сагласностнадлежбих. Да је то тачно, доказ је да на наше тржиште никако да дође компанија "SPAR", који су познати по веома ниским ценама и због којих су у многим земљама "разбили" конкуренцији! Једини "проблем" са овом компанијом је независна пословна политика и несклоност договарању цена! 2008. "ШПАР" је истраживао могућност отварања дистрибутивних центара у Србији (Суботица, Н. Сад, Београд), али су након много проблема (читај политичких уцена и условљавања око цена), одустали!!! Да је тржиште Србије слободно биће доказ кад ова компанија дође, а до тада: Остајте с' Богом, догодине на Космету!
Nikola
Браво за новинаре Политике.
Саша Микић
Код наших ''трговаца''нема никакве економске логике ни морала. Морала због тога што су свесни да су и родитељи, а поготово бабе и деде ''слабе''на децу и да ће купити све што је потребно без обзира на цену. Што се тиче економске логике требало би ваљда да буду свесни да ће им повећани обрт више донети профита него повећане цене. За децу се не купује једанпут или двапут годишње, већ сваког месеца за дете до годину дана, а касније једанпут у два или три месеца у зависности којом брзином дете напредује. Такође ми није јасна логика да дечје ствари, за које се утроши много мање материјала и сати за производњу коштају исто, па и више од истих ствари за одрасле. Нпр. дечје фармерице или дечје ципелице су изузетно скупе у односу на оне за одрасле, иако те исте ће дете носити месец дана и прерасти. Државо реагуј, ако хоћеш повећан наталитет!
Petar
Olos. Ali niko im ne moze nista.
Igor
Umesto novcane kazne koja nije ni 2% od dobitka dobijenim dogovorenim cenama , treba im zatvarati magacine i radnje...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља