недеља, 20.05.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:46

БиХ неспремна за ауто-пут Сарајево–Београд

Иако у Србији и Турској постоји воља да се изгради саобраћајница, РС и ФБиХ још не могу да се договоре о потенцијалној траси њеног проласка
Аутор: Младен Кременовићуторак, 08.05.2018. у 22:00
Коридор Пет Ц у БиХ (Фото: ЈП Ауто-цесте Федерације БиХ)

Од нашег сталног дописника
Бањалука – Најаву почетка изградње ауто-пута Сарајево–Београд већ за наредну годину медији у БиХ дочекали су с констатацијом да су Србија и Турска спремне за овај „пројекат пријатељства” – први пут поменут још пре око две године – али уз питање да ли ће за то бити спремна и Босна и Херцеговина.

Овде се, наиме, и даље чују старе дилеме, па је још неизвесно хоће ли званичници два ентитета успети да пронађу договор куда би у делу кроз БиХ требало да иде траса пута којим би биле увезане две најслабије повезане земље региона, а којим би била задовољена инфраструктурна потреба стара неколико деценија.

До изградње путног прстена, како је названа замишљена кружна деоница, и јесте дошло у немоћи одређивања јединственог става два ентитета о избору трасе.

Сарајево је инсистирало на траси преко Тузле, Брчког и Бијељине, а Бањалука на сасвим другом смеру – преко источног дела РС, то јест преко Вишеграда. На крају је турски председник Реџеп Тајип Ердоган, како су то препричали учесници јануарског састанка, наводно рекао да се онда граде – обе трасе.

Но, неспоразуми који и даље постоје односе се на ону деоницу чија је изградња планирана преко Вишеграда. Република Српска подсећа на властиту саобраћајну стратегију усаглашену са Оквирном транспортном стратегијом на нивоу БиХ, која предвиђа да траса до Вишеграда иде преко Сокоца и Рогатице, у преводу – насељеним крајевима источног дела РС, што се у Бањалуци види као помоћ развоју тог углавном мање развијеног дела РС.

Исте намере, очито, имају и у Федерацији БиХ, ентитету ком је, како засад ствари стоје, услишена жеља изградње оне деонице која треба да иде преко Тузле, али би у Сарајеву трасу начелно замишљену да иде преко Вишеграда најрадије усмерили – преко Горажда. У том би случају ауто-пут, или брзи пут, заобишао насељене делове РС, али би обухватио више градова у ФБиХ. Но, утисак је да, иако РС редовно подсећа на стратешке саобраћајне документе, ипак с дозом опреза говори о овом пројекту, док су званичници у Сарајеву повезивање с Београдом назвали најважнијим стратешким пројектом, одмах после Коридора 5Ц.

Да би модел финансирања, који је званичницима у БиХ и даље непознат, могао добрим делом утицати и пресудити када је реч о избору трасе, слути се и из изјаве Исмира Јуска, министра транспорта и комуникација БиХ, који је „Независним” потврдио да ће делегација из Турске највероватније у наредних месец дана доћи у Сарајево, када ће коначно бити дефинисани услови за изградњу ауто-пута Сарајево–Београд. Каже да се и даље не зна коначни модел финансирања, али да ће пројекат, укључујући оба крака ауто-пута од Сарајева преко Тузле и преко источне БиХ, укупно коштати око три милијарде евра, мада то још није званична сума. Из Србије су навели како су сва решења до којих се дође у БиХ прихватљива.

Министарство саобраћаја и веза РС подржава реализацију инфраструктурних пројеката, али подсећа на то да су ентитети надлежни за транспортну инфраструктуру, па ће РС у складу с усвојеним планским и стратешким документима одлучивати о изградњи и реализацији свих пројеката на својој територији. „Оквирна транспортна стратегија БиХ предвиђа изградњу брзог пута на траси Источно Сарајево – Соколац – Рогатица – Устипрача – Вишеград – граница Републике Србије као спој Коридора 5Ц и Коридора 10, као и изградњу ауто-пута Добој–Вукосавље–Брчко–Бијељина – граница с Републиком Србијом, те изградња брзог пута преко Бијељине, Зворника и Сокоца, који ће се спајати с брзим путем Сарајево–Вардиште”, рекли су медијима у овом министарству.


Коментари8
daced
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

dijaspora
Federacija po obicaju hoce da sve bude po njihovom I da ovim putem povezu sve svoje gradove. Politicki putevi su proslost . Hrvatska je napravila puteve na kredit, koji su dovoljno prometni samo 3 mjeseca godisnje. Cjelokupna putarina koja se naplati nije ni trecina kreditnih obaveza , gubici su ogromni, a putevi trebaju odrzavanje. Ko ce to da placa u Bosni, u kojoj malo sta radi? I kakav tuzlanski okrug? Pa tamo nista ne radi. Sva teska industrija je propala, a I ona koja radi je u gubitku.
Ivo Mušić
Napraviti tako da se izvuče lova iz EU. Što je njima milijarda?
Milos
Zasto? Zar ih ne izdrzavamo vec dovoljno? Prvo su izgubili rat, onda su unistili privredu, pa su se skoro svi preselili ovde, pozaposljavali decu u firmama gde im rade saplemenici. Ta ista preduzeca su naravno unistili. Neka hvala... posto su najvecu Srbi, neka lepo zive izolovani u svojoj tvoreveni. Mogu da uzivaju u ,,pravoslavnoj ekonomiji" koju su napravili.
Milan Banjac
Sram te bilo, da nije bilo Srba iz Bosne, sad bi ,,kahvu,,ispijao u beogradskom pasaluku. Cast pojedincima, ali lako je biti srbin u Srbiji. Eto, idi brani sveto nam Kosovo, ili ces cekati da mi iz Republike Srpske dođemo u pomoć.
Препоручујем 27
Ivan
Nisu ONI izgubili rat, vec ih je Sloba, koga smo MI glasali, izdao. Ostalo ne vredi komentarisati!
Препоручујем 72
Milojko
Nek naprave put sa Srpskom.
Željko
Etno-nacionalni princip trasiranja puteva po kojem se zaobilazi najveći, ekonomski najjači i najmnogoljudniji tuzlanski kanton i grad Tuzla u sva tri planirana autoputa u BiH. Nikada ovi prostori nisu vidjeli veću kugu od nacionalizma.
Dragan
"Željko", nema tu nikakvog etno-nacionalnog principa. Radi se o prostoj ekonomskoj logici. Puteve treba graditi tamo gde će se njima neko voziti. Između RS i Srbije se ljudi maksimalno voze i tu je saobraćaj veliki. Između FBiH i RS (i dalje ka Srbiji) je saobraćaj minimalan i odvija se samo tamo gde ga građani dva entiteta ne mogu izbeći. Dakle graditi puteve koji bi zvrjali prazni, jer nema saobraćaja na tim pravcima, samo zato da se ne bi bilo "etno-nacionalista" je zaista "kuga od nacionalizma" prema tvom sopstvenom opisu. Obrnuto, graditi puteve tamo gde narodu treba je ekonomski racionalno i pametno. O tome se ovde radi, a ne o nacionalizmu. A to što nema saobraćajne razmene između prostora na kojima žive razne nacije je po nekima šteta, ali to je nepobitna činjenica koju nikakav prazan autoput neće ispraviti. To se ispravlja drugim metodima pomirenja i saradnje. Ali to će još dugo potrajati.
Препоручујем 26

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља