четвртак, 15.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:33

Највеће железничко градилиште у Европи

Напредују радови на отвореној прузи Стара Пазова – Нови Сад, вредни 248 милиона долара, и на пробијању тунела кроз Фрушку гору и изградњи вијадукта, за шта је одобрено 350 милиона долара
Аутор: Горан Волфпетак, 11.05.2018. у 22:00
Про­би­ја­ње ту­не­ла кроз Фру­шку го­ру у Чортановцима (Фото Инфраструктура Железнице Србије)
Бушење и армирање зидова тунела (Фото Г. Волф)

Инвестиција вредна безмало 600 милиона долара некако је до сада остала неприметна. Реч је о тренутно највећем железничком градилишту у Европи у – Чортановцима. Руски и наши грађевинци прокопавају Фрушку гору, буше је и подижу вијадукт на најзахтевнијој деоници будућих пруга великих брзина од Београда до Суботице.

То је сада реалност, а можда је разлог што се о овоме није пуно причало – скепса, јер овај пројекат започет је још деведесетих година прошлог века, па заустављен. Из тог периода остао је виц: „Видиш ли пруге на мојој чисто белој кошуљи? Не. Па то је зато што су то брзе пруге. Толико брзе да се и не виде.”

Озбиљан наставак радова на железници прети да овај виц покопа историја и да се за коју годину заиста из Београда до Новог Сада оде на ручак за 35 минута.

– Ове године, 16. априла, почели су радови на отвореној прузи Стара Пазова – Нови Сад. Вредност тих радова је 248 милиона долара, а рок за завршетак је 48 месеци. Најтежа деоница, тунел кроз Фрушку гору, гради се од августа 2017, а вијадукт од 29. септембра исте године. Рок за завршетак тунела са две цеви, обе дужине 1,1 километар, и вијадукта дугог 2,9 километара је 52 месеца, а вредност радова је 350 милиона долара – каже за „Политику” Мирољуб Јевтић, генерални директор предузећа „Инфраструктура железнице Србије” АД.

За експропријацију 201 милион од Владе Србије
Влада Србије на седници одржаној у четвртак, управо у време док смо обилазили градилиште, одобрила је 201 милион евра предузећу „Инфраструктура железнице АД”. Овај новац намењен је за експропријацију земљишта преко којег ће проћи нова пруга. Тако су обезбеђена средства за обештећење власницима којима се руше куће или одузима земљиште. Како каже директор Мирољуб Јевтић, то је изузетно важно за правовремено завршавање посла, а ова одобрена средства су потврда подршке коју дају Влада Србије и Министарство саобраћаја, инфраструктуре и грађевина.

У четвртак по подне, када смо обилазили ово импозантно градилиште, затекли смо велику екипу радника. Буши се Фрушка гора и са једне и са друге стране, побијају шипови у водоплавни део, а цела траса води поред старе, постојеће пруге, само што ће нова, због већих брзина, имати мање кривине.

– До данас је било предвиђено да се у земљу побију шипови дуги 11 километара, а побијено је 14 километара. По динамици радова требало је да се изведу радови са 7.200 кубних метара бетона, а завршено је са 15.500 кубика. У све је требало да буде уграђена арматура тешка 1,6 милиона килограма, а већ је уграђено два милиона. Ако то изражавам у новцу, то значи да су, уместо за 18,3 милиона, завршени радови вредни 21,7 милиона долара – подноси неку врсту извештаја Мансурбек Бахтијарович Султанов, први заменик директора огранка „РЖД интернешенел” у Србији, главног извођача радова. Он у Србији већ седам година веома успешно ради на реализацији такозваног руског кредита за обнову наше посрнуле железнице, вредног 800 милиона долара. Иначе је Узбекистанац.

Ова деоница је изузетно захтевна. Зато су, каже Султанов, овде најбољи стручњаци Русије, а уз 300 радника ту је и 300 јединица технике. Подигнута су два кампа на улазу и излазу из будућих тунела, две фабрике бетона...

За сада све иде и испред предвиђене динамике. Оно што је битно јесте експропријација. Она најчешће буде узрок заустављања радова, али и тај део посла око узимања приватне имовине и обештећења власника на делу којим води траса кроз Чортановце, познате по викендицама, сада иде добро, након почетних потешкоћа које су изгледале непромостиве.

Руске компаније граде по европским стандардима, истиче Султанов, „Дојче бан”, немачке железнице, ангажоване су да све контролишу, холандска компанија „Рикардо” задужена је за сертификовање... Све то предузето је да касније не би било примедби да се не ради по европским стандардима.

– Радимо 24 сата, седам дана у недељи. Али координација нам је најбитнија. Ако негде нешто запне, идемо даље на други део, па кад се вратимо... Зови ти директора јавног предузећа у девет увече, а ми смо се последњи пут чули синоћ у то доба – непосредан је Султанов, који хвали свог колегу Јевтића.

Због изградње ове пруге великих брзина, на којој би возови требало да се крећу – путнички и до 200, а теретни до 160 километара на сат, крајем ове године на око шест месеци биће обустављен саобраћај на релацији Београд – Нови Сад. То јесте део најважнијег транспортног коридора кроз Србију. Али, да би се тај период „премостио” завршава се обнова пруге Панчево – Орловат – Нови Сад. За ове радове на 113 километара пруге већ је дато 135 милиона динара. Урадиће се и деоница Каћ–Тител, дужине 59 километара, за шта се спрема око 305 милиона динара, истиче Јевтић, тврдећи да ће све бити завршено „најкасније на време”.

Кроз градилиште нас је водила и Снежана Симеуновић из „Инфраструктура железнице”, један од директора пројекта. Каже, шипови се побијају до 35 метара дубине јер се тако пруга штити од клизишта, одрона, такав је терен. Зато овде ради 10 гарнитура за бушење. Некада је ово што је сада раскопано била шума, заштићено подручје Националног парка „Фрушка гора”, за то што је сада посечено плаћа се обештећење националном парку. Стара железничка станица „Чортановци” је срушена, нашла се на путу новој прузи. Вијадукт ће носити 58 стубова, истиче Симеуновић, а највиши ће бити 28 метара...


Коментари12
57f97
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Немања
Да ли је неко од силних милиона и кубика обратио пажњу на рокове? Они нису баш импресивни. 48 месеци и 52 месеца. У годинама је то 4! У километрима то је око 60. Разумем ја да је Фрушка гора планина, али тај тунел као да пробијају на Алпима. Када ће онда да дође та пруга до Будимпеште? Овом динамиком за десетак година... Видео сам да се ради пруга, али се заиста надам да ће то завршити пре рока. Шест месеци је исто предуг период за прекид возова између два велика града. А за четири године бојим се аутомобили ће полетети...
Милан Топалов
"Урадиће се и деоница Каћ–Тител, дужине 59 километара," ДОДАЛИ СТЕ, "БРАТ-БРАТУ", 40-ТАК КИЛОМЕТАРА!!! Чему то служи!!!??? Да се покрију трошкови/томе слично? Прекор из Баната!
Милан Топалов
ИЗВИЊАВАМ СЕ! Није 40-так, већ, око 25 км! Поздрав из Баната!
Препоручујем 5
Bata V.
Dobar tekst sa neprimernim naslovom, imamo sklonost da preterujemo ..
Slobodan
Svuda u Evropi su predgradja glavnih gradova odavno povezana zeleznicom sa prestonicom. I ne samo zeleznicom vec i metroom, auto-putevima, biciklistckim stazama. Tako da ovo nije nista naj ili slicno.
Juraj
Iako možda nije najveće saobraćajno gradilište sigurno je srpski prioritet. Povezivanje sa regionalnim velikim tržištima (madjarska, Rumunija, Bugarska) je najvažniji pravac za Srbiju.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља