петак, 25.05.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:18

Доделом награда завршен 11. „Beldocs"

понедељак, 14.05.2018. у 23:03
Младен Ковачевић добија награду за најбољи филм (Фото Танјуг)

Доделом награда и пројекцијом филма „Окупирани биоскоп”, у Комбанк дворани вечерас је завршен 11. Међународни фестивал документарног филма „Beldocс”.

Жири у саставу: редитељ Стефан Малешевић, уредник „DocLisbo"-а Агнес Вајлдстајн и оснивач „ZagrebDox"-а Ненад Пуховски, најбољим филмом у „Српском такмичарском програму” прогласио је документарац „4 године у 10 минута” Младена Ковачевића због „лепоте и једноставности кинематографског покрета у представљеним кадровима испуњеним поштовањем према величанственој природи коју приказује”.

Жири је наградио Ковачевића за, како су навели у образложењу, „дирљиву и поетичну причу коју приказује, од прославе људске истрајности до запањујућих резултата у постизању крајњег циља”.

Награда за најбољу камеру у оквиру истог програма отишла је у руке Косте Глушице за филм „Последња авантура Кактус Бате” Ђорђа Марковића за „прецизну истрагу интригантне приче и живописан приступ анимацији”.

У категорији најбоља монтажа награђени су Томас Ернст, Ана Лагатор и Наташа Пантић за филм „Када дођу свиње” Биљане Туторов, који према оцени жирија представља „нежни портрет жене која се на снажан и весео начин носи са историјом своје земље и коју преноси на своје унуке на шаљив начин”.

Жири Међународног такмичарског програма у саставу: Јасмин Башић (Женевска филмска комисија), Николас Феодоров (селектор фестивала FIDMarselle) и Чарна Манојловић (Академија уметности Београд) наградио је два филма - „Метеори” редитеља Гуркана Келтека (Турска/Холандија) и „Боли Бана” Симона Гиљарда (Белгија/Француска).

У образложењу је истакнуто да „Метеори” представљају „поетично црно-бело визуелно путовање о ратном стању унутар града, унутар ума и природе”, а аутор, мудро и истрајно уоквирујући древне симболе, комбинујући их са политичким изјавама, обликује ритмички кохерентне, прецизне и отворене просторе, преплићући микро и макро космос.

У документарцу „Боли Бана”, како је приметио жири, „импресивни визуелни аспекти омогућавају гледаоцу да размишља о везама и разликама између „њихових” и „наших” вредности, времена и разумевања света”.

Београдски средњошколци Драго Миловановић, Реља Поповић и Немања Јоковић најбољим документарним филмом у оквиру селекције „Beldocs Teen” прогласили су „Outaga Girls” у режији Терезе Траоре Далберг која успева да приказивањем свакодневнице приближи гледаоцима целокупну социјалну и политичку ситуацију у Буркини Фасо.

Посебна награда директора фестивала „Beldocs” додељена је филму „Окупирани биоскоп” Сенке Домановић за „ванредно успешан синематографски наративни израз у потрази за уређеним друштвом и напретком српске кинематографије”.

Током осам дана на „Beldocsu” је приказано 98 филмова, подељених у 14 програмских целина у 11 биоскопских дворана.

Међу скоро 130 гостију, Београдом су прошетали култни амерички редитељ Ејбел Ферара, овогодишња победница „Берлинала” Рут Бекерман, један од најзначанијих редитеља данашњице Улрих Зајдл и други, а публика је имала прилику да пристутвује њиховим мастеркласовима, разговора са ауторима после пројекција и погледа премијерно филмове које су селектори Марко Грба и Игор Станојевић изабрали.

Филмски центар Србије обезбедио је награде за најбоље филмове на фестивалу, као и 2.000 евра за подршку победнику конкурса „Beldocs in Progress за домаћи филм у фази развоја.

Ковачевић и Гиљард: Награде „Beldocsa” подршка филму

Редитељ Младен Ковачевић, чији је филм „4 године у 10 минута” вечерас проглашен најбољим филмом у „Српском такмичарком програму” 11. Међународног фестивала документарног филма „Beldocs”, каже да је тај документарац настао без превише напора и једноставно се догодио између великих и продукцијски комликованих пројеката, те да ће признање „Beldocsа” помоћи да филм дође до публике.

„4 године у 10 минута”, експериментални архивски документарац о првом освајању Монт Евереста од стране једног Србина, Драгана Јаћимовића, чји су дневнички записи и видео архива током експедиције коришћени као грађа за филм, имао је светску премијеру на фестивалу „Visions du Reel” у Ниону где је добио Специјално признање.

„Када правиш филм, доживљаваш га на различите начине током процеса рада и што је тај процес краћи, однос према филму је чистији. Ја сам градио однос према овом филму и пре него што сам почео да га правим, јер је филм настао од архивског материјала који ја нисам снимио што је за мене било незамисливо раније. Сада се показало као пријатан рестерећујући процес, јер не морате да се суочавате са неким својим материјалом у монтажи”, објаснио је Ковачевић у изјави Танјугу.

Он је објаснио да је Јаћимовићеве дневнике прочитао пре две године, пре годину дана је погледао видео материјал и одмах знао да се ту крије филм.

„Та аутентичност из записа и снимака, једноставност и непосредност реализма која се ту појавила, изузетно је поетична и знао сам да ће бити право уживање правити филм од тога и тако се и догодило”, додао је Ковачевић награђен за „лепоту и једноставност кинематографског покрета у представљеним кадровима испуњеним поштовањем према величанственој природи коју приказује”.

Симон Гиљард из Белгије награђен је вечерас Специјалним признањем у оквиру „Међународног такмичарског програма” за своје остварење „Боли Бана” у коме осликава живот у Западној Африци.

Каже да је био врло узбуђен због првог доласка у Србију и да је уживао на фестивалу и у одличној енергији српске престонице, додавши да није очекивао награду која му значи као ветар у леђа.

„Снимање филма је леп посао, али повремено веома тезак, и значи подршка фестивала попут Белдоцса”, рекао је Гиљард Танјугу.

Каже да се дешава да људи излазе из сале на почетку филма због сцене убијања животиња, али филм је пун разних ритуала, понекад насилних, и да публика увек има много питања након пројекције.

„Фасцинира их живот племена Фулани и сам сам био фасциниран када сам их срео. Ми се увек трудимо да убијање животиња не приказујемо на јавном месту, посебно да то не гледају деца и млади, а потпуно је супротно у Западној Африци и зато сам хтео то да покажем у филму јер је то део традиције и идентитета тог народа”, објаснио је редитељ.

Филм „Окупирани биоскоп” Сенке Домановић вечерас је у Комбанк дворани затворио овогодишњи „Beldocс”, а она је добила посебно признање директора фестивала Младена Вушуровића за „ванредно успешан синематографски наративни израз у потрази за уређеним друштвом и напретком српске кинематографије”.

Бавећи се „окупацијом” биоскопа „Звезда” и приватизацијом „Београд филма”, Домановић каже да представља причу о једној генерацији и пружа метафору друштва у коме живимо и драго јој је што је директор „Beldocsa” то препознао.

Она је пак приметила да се међу публиком јавила нелагода зашто филм који, између осталог, преиспитује приватизацију, има премијеру у приватизованој Дворани Дома синдиката и позвала све да размисле шта су данас јавни простори, да ли су нам потребни и како се боримо за њих.

Домановић је срећна због позива чланице жирија „Beldocsа” Агнес Вајлдстајн да прикаже филма на лисабонском фестивалу „DocLisbo” и додаје да би волела да пропутује са филмом земље бивше Југославије, приметивши и да позиве углавном добија из земаља Источне Европе које разумеју шта је транзиција. (Танјуг)


Коментари0
683ef
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља