субота, 20.10.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:28

Новац за путеве у БиХ нема ко да троши

Два ентитета не могу да се договоре око расподеле већ прикупљеног новца од акциза, за шта од почетка године возачи издвајају око тринаест евроценти по литру горива
Аутор: Младен Кременовићсреда, 23.05.2018. у 22:00
Ауто-пут „Девети јануар” (Фото: Ауто-путеви РС)

Од нашег сталног дописника - Бањалука – Безмало годину дана трајала су политичка превирања, док парлментарцима у БиХ није пошло за руком да по захтевима извршних власти обезбеде довољно руку за изгласавање додатних намета за изградњу и реконструкцију ауто-путева, кроз повећање акциза на гориво. Крајем минуле године посланици у Парламенту БиХ усвојили су решења којима је обезбеђено повећање акциза за 7,5 евроценти по једном литру горива – па она сад износе око тринаест евроценти по једном литру. Али се то десило тек пошто је предлог пет пута повлачен из процедуре, услед негодовања јавности.

Но, невоља је што и после ревносног залагања власти на свим нивоима у БиХ да се акцизе на гориво увећају, новац прикупљен за ту сврху већ месецима – лежи на рачуну Централне банке БиХ. Разлог то што два ентитета не могу да се договоре о његовој расподели.

Наиме, нема договора о томе колико од досад прикупљених 50 милиона евра припада ком ентитету, колико дистрикту Брчко, а нема ни рока до кад је сагласност о расподели потребно постићи. Тај износ по основу увећаних акциза, који се прикупља од фебруара ове године, већ до краја овог месеца биће већи за додатних десет милиона евра. Тако да ће укупан износ спреман за инвестиције у путеве износити око 60 милиона евра, потврђено је у Управи за индиректно опорезивање БиХ.

Наиме, приходи које се прикупљају на нивоу БиХ, као што су акцизе или индиректни порези, расподељују се тако што три министра финансија (РС, ФБиХ и БиХ) и још три експерта – што је шесторка која чини Управни одбор Управе за индиректно опорезивање БиХ – утврде омер расподеле новца.

На пример, коефицијент расподеле индиректних пореза утврђује се квартално, тако што Републици Српској припадне око трећина прикупљених прихода. Ствари су, међутим, нешто другачије када је реч о решењима по којима се дели новац од акциза за гориво, јер су средства свих ранијих година дељена тако што је Српској припадало 39 одсто, Федерацији БиХ 59 одсто, а Брчко дистрикту два одсто.

По неким непотврђеним наводима до којих су дошли медији, разлог због ког већ неко време нема договора о подели новца јесте тај што су, наводно, власти Федерације БиХ затражиле око 63 одсто прикупљених средстава, што значи да би Српској припало око 32 одсто, што у Бањалуци, како пишу медији, сматрају неправичном поделом. Надлежни из институција БиХ не откривају детаље о томе, само коментаришу како није било сагласности међу ентитетима у вези са начином расподеле прихода од путарина, чиме нису створени услови да се новац дозначи ентитетским предузећима за изградњу ауто-путева.

Да више новца него што је досад била пракса траже из ФБиХ упућује и недавно саопштење Владе РС, одакле су навели да очекују конструктиван став из ФБиХ како се не би наставила блокада средстава намењених за изградњу путева. И док новац намењен за изградњу путева и ауто-путева лежи на рачуну Централне банке БиХ, медији који су се бавили овом проблематиком приметили су иронију да у ФБиХ намеравају да се кредитно задуже за 50 милиона евра, и то како би – градили путеве.

 


Коментари1
7bbae
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

nikola andric
Da se protive ''tudjim'' (gledano iz svake perspektive) ''trakama'' je razumljivo ali sopstvenim? Nije dakle samo mrznja izmedju ''entiteta'' nego i u samim entitetima. I to nije cudo jer i sami logicari imaju problema sa etitetima: bez ''identiteta'' nema entiteta ali i obrnuto.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља