недеља, 24.06.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:32

Граница значи – чекање

Правила више нема, гужве на граници су свакодневне, а возачи из Србије имају проблема и са регистрацијом возила
Аутор: Александра Исаковпетак, 25.05.2018. у 22:00
Уобичајена слика на граничном прелазу Хоргош (Фото А. Исаков)

Суботица – Живот уз границу има своје посебности, међу њима је свакако могућност да се недостаци домаћег тржишта лакше превазиђу с оне стране границе. Некада су се домаће рестрикције намирница, попуњавале преласком северне границе, и у Мађарској се куповало све оно што је недостајало у Србији.

Исто се дешава и данас, с тим да сада високе цене на свом тржишту мађарски купци амортизују куповином у Суботици и околини. Због ниске цене рада у Србији, становништво пограничног појаса углавном одлази на рад у погранична места с оне стране границе. Међутим, „прескакање” граничне међе, мада доноси искуство у „ношењу” са администрацијом и системима две земље, уме да буде и ограничење, нарочито када бирократија с обе стране границе покаже своју неумољиву страну.

Управо то искуство имају сви грађани Србије којима су након седам година истекле регистарске таблице и саобраћајне дозволе. Србија је почетком године донела уредбу којом се важност таблица продужава на девет година, осим ако нису садржале слова са „квачицом”, даблве или ипсилон.

Уместо плаћања трошка од четири хиљаде динара за нове регистарске таблице, возачи су добијали потврду, на српском и енглеском, да таблица важи још две године. Према сведочењу путника мађарски цариници су подсмешљиво гледали овај докуменат, да би у мају престали да се осмехују и путнике враћали са границе. Према образложењу које је Државна полицијска управа Мађарске дала листу „Чалади кор” (Породични круг) овај двојезични папир није у складу са Бечком конвенцијом из 1968. године и формулар на А-4 формату се не може сматрати документом којим је продужено важење регистрације возила.

Ема Егри из Суботице која има свој блог на мађарском језику описала је ситуацију да је прешла у Мађарску на прелазу Хоргош, да би је након два дана на граничном прелазу према Украјини, мађарски цариници зауставили и скинули регистарске ознаке као истекле и узели возачку дозволу. Морала је да тражи помоћ српске амбасаде.

Према најавама овај проблем требао би да буде решен наредних дана и то тако што ће се од возача тражити да продуже само возачку на којој ће писати да регистрација важи до 2020. године.

Враћање са границе посебно је тешко пало онима који су пре тога сатима чекали на прелазак државне међе, а на граничним прелазима између Србије и Мађарске последњих месеци чека се више часова. До сада је „дреждање” на граници било уобичајено у време летњих шпицева и верских празника када радници претежно пореклом из Турске, крену из западне Европе ка својим кућама.

Међутим, правила више нема, застоји су готово свакодневни, и то не само на стандардно фреквентним прелазима Келебија и Хоргош, који је на ауто-путу, већ и на малим, међудржавним прелазима као Хоргош два, Бачки виногради, Ђала или Бајмок. Грађани се међусобно испомажу делећи информације на друштвеним мрежама о времену чекања на прелазима, а сви су јединствени у оцени да је разлог преспор рад мађарских пограничних власти. Прегледи мађарских цариника су углавном детаљни, и ма колико да је колона дугачка, не убрзавају рад.

Повремено, осим у путничком долази и до загушења теретног, камионског саобраћаја. Низ шлепера ка граничном прелазу Келебија, протезао се претходних дана до центра истоименог насеља, и камион паркиран на репу колоне прећи ће границу тек за 12 до 14 часова. Слична је ситуација и на Хоргошу и у изјави за Панон ТВ, Мирољуб Стојковић, руководилац царинске испоставе на овом прелазу је рекао: „Задржавања камиона условљена су успореним радом мађарских царинских и полицијских органа. Међузона, простор између наших и мађарских полицијских органа, константно је пуна.”


Коментари2
98be1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Pera
Njima to ide na štetu
ivan
Hrvati primenjuju tu taktiku usporenog rada na protoku ljudi i roba kako bi odvratili od koriscenje puteva preko Srbije.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља