Политика Online - Крај преварама с враћањем километраже на аутомобилима
субота, 18.08.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:58

Крај преварама с враћањем километраже на аутомобилима

Европски парламент усвојио мере за спречавање ових превара и од држава чланица затражио да се овакве радње третирају као кривично дело
Аутор: Ивана Албуновић / Јелица Антељнедеља, 03.06.2018. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Европски парламент усвојио је мере за спречавање превара са километражом код коришћених возила и предложио законска решења којим би се избегла ова непоштена пословна пракса, пренели су медији у Европи. Парламент је од држава  чланица затражио да се ове преваре убудуће третирају као кривично дело, као и да казне буду одговарајуће како би одвратиле продавце од оваквих малверзација.

Од Европске комисије затражено је да се испита могућност коришћења нових технологија како би се ове преваре спречиле, док је произвођачима аутомобила наложено да појачају заштиту мерача километара и да развијају системе за препознавање манипулација. Хрватска европарламентарка и чланица одбора за заштиту потрошача у ЕУ Биљана Борзан изјавила је да је ова земља од уласка у Европску унију посебно погођена овом врстом преваре, будући да грађани масовно купују коришћене аутомобиле на Западу.

– Процене ЕУ показују да је, посматрано по појединачним земљама чланицама, овим преварама обухваћено између пет и 12 одсто возила, а у прекограничној трговини 30 до 50 процената. Штета на нивоу уније процењује се на око девет милијарди евра, док је поверење потрошача на тржишту половних аутомобила најниже у односу на било коју другу робу која се продаје у ЕУ – каже Биљана Борзан.

Преваре везане за такозвано намештање километраже раширена су појава која, према мишљењу представника Европског парламента, представљају озбиљну претњу и за безбедност у саобраћају, а нарушава и функционисање унутрашњег тржишта. Ово је такође велики додатни трошак и за грађане, али и за осигураваче, трговце и произвођаче аутомобила.

– Осим економске штете, велики је проблем што оваква пракса угрожава и безбедност у саобраћају. Због нетачне километраже власник аутомобила неће на време одржавати возило, а то је проблем јер ће на улицама бити више небезбедних возила. Са друге стране алати за замену или корекцију бројача лако су доступни, а зарада велика за трговце који на овај начин вредност аутомобила, у зависности од модела, могу да повећају од две до чак пет хиљада евра – објашњава Борзанова.

Белгија и Холандија су земље које су ову појаву готово искорениле, и то тако што су направиле базе података о километражи свих аутомобила који су били на техничком прегледу. Европски парламент је затражио да се слично решење усвоји на нивоу ЕУ, јер је то једини начин да се проблем у потпуности реши.

Према неким проценама, у Србији је код више од 60 одсто увезених половних аутомобила враћена километража. Проблем је што са сигурношћу нико не може да тврди колико је стварно аутомобил прешао, јер се ове преваре дешавају већ на плацевима у ЕУ, а онда у ланцу понављају више пута до крајњих купаца.

– Ситуација је код нас боља него ранијих година, јер се сада нуде новији модели возила који имају и већу заштиту (подаци о километражи се чувају рецимо осим на мерачу и у кључу). Са друге стране, за возила произведена после 2005. године постоје и умрежени сервиси, па се у сваком тренутку може проверити када је рађен последњи велики сервис. По томе већ може да се калкулише колико је аутомобил вожен од последњег сервиса и да ли је време за поправку или не – кажу наши саговорници са тржишта аутомобила.

Због свега тога је, каже он, приликом куповине половног аутомобила, сигурније дати предност ауто-плацевима, који све чешће дају неке видове гаранције и дозвољавају преглед возила у сервису. Куповина сличних аутомобила од физичког лица је већи ризик, пре свега јер је теже рекламирати озбиљне недостатке. И сервисне књижице (које се веома лако фалсификују) морају да се узму са великом резервом. Колико су ове преваре укорењене на домаћем тржишту показују и подаци да власници возила чак и пре одласка на технички преглед враћају километражу како би сервисна књижица била уредна и понуђена као доказ неком будућем власнику.


Коментари13
4e704
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Đorđe
Svake godine se pri registraciji na tehničkom upisuje kilometraza, samo je treba zavesti u policiji prilikom registracije. Jednostavno, ne može na narednoj registraciji kilometraza da bude manja nego na prethodnoj
branko
moze da bude manja nego prosle godine,brojac kilometara nije beskonacan on ide do neke cifre i krece ponovo od nule,na starijim automobilima do 99999 i pocinje od nule a na novijim ide do 999999 i opet krece od nule na mom autu treba jos 650000 i da dodje na nulu ali prilikom uvoza nije mi vracena na 175000 km nego je bila kao realna 320000km,prodaavac mi je rekao ako hocu manju cifru pred ocima moze da se sredi za 20e ali meni to nije trebalo tako da je ostala kao bajagi prava km,ali ako bih ga prodavao tesko da bi se neko odlucio da kupi auto sa 35oooo km a na placevima to godiste nema vise od 160000km (2002 god) bilo bi dobro kada bi to vracanje i kod nas postalo kaznjivo
Препоручујем 5
Zlatan
Tacno je da se na tehnickom pregledu a I svakom pregledu upisuje kilometraza ako osoba odrzava auto kod velikih kuca tipa BMW, Audi, WW no zaboravljate da je ogroman broj privatnih garaza koje se bave ovim prevarama u saradnji sa vozacima. Oni umanjuju kileometrazu svake godine I svake godine vracaju odoometar... Znaci "sve je regularno" drzavna agencija za registraciju vozila I tehnickog pregleda ima "uredno registrovanu kilometrazu" samo sto je ona lazna. Garaze vracaju kilometrazu... E sad cinjenica da ce to biti krivicno delo mozda eventualno da smanji broj tih slucajeva ali nikako da ih iskoreni.
Препоручујем 11
dzordz
smanjivanje kilometara odgovara i kupcima. kao bajagi ne znaju da je auto presao 350.000km, pa zadovoljno trljaju ruke sto su povoljno kupili automobil iz uvoza stanje `kao casa`, za manje od 4000 evra!
Боривоје Банковић
Колега с посла је купио један од оних аутомобила које је вероватно возила чувена баба која вози све те аутомобиле. Прешао 130.000 километара, у савршеном стању, баш од "оног" најбољег произвођача. Како је имао проблем који нису могли да реше по "сервисима" у неомалетерисаним кућама у приградским селима, био је принуђен да оде у овлашћени сервис. Где су ишчитали број шасије и саопштили му датум и место производње и указали на чињенице да је ентеријер фабрички био од штофа а не од коже, као и да је возилу замењен мотор на 720.000 километара, а последњи сервис рађен на 200.000 више. Када је то предочио увознику од кога је купио ауто, нико се није потресао нити је показана спремност да се било шта предузме. Па ко мисли да може купи ауто од 80.000 евра у одличном стању за десет посто цене, само нека изволи. Нема закона који може да га заштити од њега самог.
Boris
Jeste, domaci prevaranti su mnogo uzbudjeni zbog "mera" tamo neke komisije. Pricam ti pricu.
Milivoje
Ovo je samo jedna u nizu populistickih mera koje su 'prijemcive' prosecnom coveku, a koje u sustini ne resavaju problem u opste. Da im je zaista stalo da rese problem, samo bi zahtevali da proizvodjaci automobila implementiraju softver koji ce cuvati kriptovani zapis o stanju automobila u memoriji i koji nece biti moguce izbrisati. Tehnologija vec postoji na internetu i sve sto treba je da se implementira u automobilima. Dakle, resenje je vec poznato, nema nepredvidjenih stvari i jeftino je. Tesko da bi se ikako odrazilo na cenu automobila. Ocigledno proizvodjacima nije stalo da stvarno rese problem, sto je razumnjivo imajuci u vidu da je glavno trziste polovnih automobila u zemljama istocne i juzne evrope, gde su potrosaci svejedno diskriminisani u odnosu na one u, recimo Nemackoj (setimo se samo price o kvalitetu proizvoda koji se plasiraju na ova dva trzista).

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља