недеља, 18.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:50

Црква у Скопљу неће имати придев „македонска”?

Ципрас рекао да Црква у Скопљу више неће у свом имену да има придев „македонска”, а његов македонски колега Зоран Заев је то негирао рекавши да је писао Васељснској патријаршији
понедељак, 04.06.2018. у 17:21
Манастир Светог Наума код Охрида (Фото Никола Тркља)

АТИНА - Грчки премијер Алексис Ципрас и васељенски патријарх Вартоломеј разговарали су данас у Атини о свим аспектима односа и проблема Грчке православне цркве и неканонске Македонске православне цркве, коју Српска православна црква сматра расколничком.

Грчка влада је саопштила да је Ципрас поздравио напоре Васељенске патријаршије за превазилажење проблема, док је патријарх Вартоломеј рекао да Патријаршија радина православном јединству и сарадњи.

„Што се тиче цркве у Скопљу, питање које сте поменули, то је канонска одговорност Васељенске патријаршије, која покушава да отклони раскол, као што је радила на православном јединству и сарадњи свих ових година”, рекао је Вартоломеј.

Проблеми грчке и непризнате МПЦ обновљени су у оквиру дијалог о новом имену Македоније.

Медији у обема земљама јавили су раније да је Ципрас рекао да Црква у Скопљу више неће у свом имену да има придев „македонска”, а његов македонски колега Зоран Заев је то негирао рекавши да је писао Васељснској патријаршији, али да је тражио решење статуса за МПЦ.

Из Синода МПЦ су саопштили да је од Васељенске патријаршије тражено да се реши статус те цркве под именом Македонска православна црква - Охридска архиепископија.

Македонска православна црква - Охридска архиепископија (МПЦ-ОА), или само Македонска православна црква (МПЦ), верска је организација неканонског православља у Македонији.

Настала је неканонским одвајањем од Српске православне цркве 1967.

Српска православна црква и остале помесне цркве у канонском јединству су са Православном охридском архиепископијом, једином канонском црквом на простору Македоније, док МПЦ себе сматра аутокефалном (независном) црквом што је и главни спор МПЦ и свих православних цркава.

Између осталог, и због назива „Македонска” васељенски патријарх је није признао као ни Грчка православна црква, због чега и остале православне цркве одбијају да је признају. Македонска црква себе сматра наследником древне Охридске архиепископије.

Крајем маја 2015. тадашњи српски патријарх Павле издао је „саборски томос којим даје аутономију Православној охридској архиепископији.

Према тим информацијама, СПЦ је одлучила да прекине комуникацију са представницима МПЦ, али и са народом у Македонији који подржава македонску цркву, коју српска црква сматра расколничком.

Патријарх Павле је то учинио на крају вишедневног сабора СПЦ.

Македонска православна црква је осудила одлуку Српске православне цркве да призна аутономију Православне охридске архиепископије, а тиме да дотадашњег митрополита и егзарха охридског Јована именује за охридског архиепископа.

„То што је одлучено у Београду није ништа друго него објављивање црквеног рата верницима у Македонији”, оценили су тадашњи чланови синода канонски непризнате МПЦ.

СПЦ и МПЦ воде вишедеценијски спор око статуса цркве у Македонији, али МПЦ није призната међу православним црквама. МПЦ је самостално прогласила аутокефалност 1967. године, док јој је СПЦ 50-тих година дала само аутономију.

Тадашњи епископ нишки, акутелни патријарх српски Иринеј рекао је да је одлука СПЦ да призна аутономију Православне охридске архиепископије у Македонији и прекине односе са Македонском православном црквом и народом који је признаје „тежак корак на који је СПЦ била принуђена”.

„Биће мучно и тешко, то је корак који је резак и болан, али наша црква није могла да такозваној македонској цркви да оно што је тражила, већ је позвала да се врате канонском поретку, а после да траже и да легалним путем добију оно што желе”, рекао је Иринеј . (Танјуг)


Коментари13
d97a2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Miloš
SPC se odnosi po sistemu -trazila šuta rogove a izgubila i uši. Hoće jurisdikciju nad MPC, a izgubi i Crnu goru, pa čak i Kosovo. Tako ti je, kad drugome kopaš grob , sam upadaš u njemu SPC hoće da igra ulogu nekog hegemona na verskoj osnovi, kao da je sad vreme Dušana Silnog
Константин
@Miloš Веома слабо познајете историју и данашње чињенице. СПЦ не жели никакву јурсдикцију над тзв. МПЦ, јер она и не постоји у црквеном смислу - ниједна Православна Црква је није признала као Цркву, већ као расколничку организацију, створену од стране комуниста. СПЦ има своју Цркву доле, то је аутономна Охридска Архиепископија, која је у саставу СПЦ, на канонским основама. Ово о "хегемону" и остало, не бих ни коментарисао, није вредно моје тастатуре.
Препоручујем 26
Ташко Васиљев
Проблем цркве је црквен, а не државни проблем! Не знам због чега би се једна секуларна држава занимавала црквеним пословима, на државном нивоу!? Деценијама се "непризнавање" СПЦ користи за раздор са Србима ("ето, не признају нам цркву"), а при томе се заборавља једна "ситница" да је 1959. исти тај СПЦ дао одређену аутономију МПЦ, и поред тога што није била дужна то чинити, а за признање МПЦ по црквеним канонима мора чекати одлуку Свевасељенског сабора, а не СПЦ! У Македонији говоре да су "комунисти бранили цркву и веру", а Саборни Храм "Св. Климент Охридски" у Скопљу су изградили исти ти комунисти још почетком 70-тих, али су попови заборавили да је освете. У Македонији деценијама пропагирају да је црква очувала народ, а та црква је до 1959. била мало српска, па бугарска, па опет српска, а сада користи као пропагандно средство за проглашење "божје речи" код неког политичара, нарочито оних "деснооријентисаних" из ДПМНЕ-а!
Kosta Popovski
Petre.Ohridska Arhiepiskopija je starija od Pecke Patrijarsije, da ne govorimo o SPC osnivana posle I sv.rata. Prema tome, crkve i imovina Ohridske Arhiepiskopije" su iz Vizantijskog vremena kada Vizantija i proglasila Ohridsku Arhiepiskopiju za kanonski nezavisnu. U toku su jubileji u Makedoniji povodom 1000 godisnjice osnivanja Ohridske Arhiepiskopije. Mozete i vi na ovim svecenostima prisustvovati i ucestvovati u Ohridu nekim vasim delom.
Иван С. Белић
Коста,надам се да још увек читате српску ћирилицу, с обзиром да сте одлучили да будете потомци античког јунака А. Македонског. Ваша недоречена опаска се донекле не уклапа јер први Охридски архиепископ је био Словен па се поставља питање зашто Словен у Византији ако Митрополија није била доминантно словенска. касније долази до грцизације ОА. Формирањем самосталне српске цркве, 1219.г један део ОА подпада под јурисдик. српске цркве. Још касније, Душановим освајањима, он ОА поново словенизира замењујући грчке епископе Србима. Средином XVI. века и "Северна Македонија" припада Пећкој патриршији а тиме и припадајући део ОА. Дакле није могуће да само Срби немају канонско право на ОА а да сви остали то имају! С' поштовањем ИС.Б
Препоручујем 3
Гордана
Коста, за који народ је архиепископија основана зарад речи божије, који народ је остварио аутокефалност своје цркве.Није проблем у времену оснивања, проблем је да схватите зашто и за кога је основана охридска архиепископија.Не својатајте нешто што није Ваше.И Ви и ми знамо да рецимо манастир Канео, најлепши на простору данашње Македоније, бар по мени, није македонски него византијска градња, али се зна ко га је и када добио у наслеђе.
Препоручујем 19
Đoko
Propisi o autokrfalnom odnosu postoje u Pravoslavnoj crkvi, ali ne postoje propisi o podaničkom odnosu na istoj relaciiji, a od MPC se upravo to traži - podanički odnos prema ne zna se kojoj crkvi, Srpskoj, Grčkoj ili Bugarskoj. Njoj ostaje da se odredi kom carstvu da se prikloni ili preciznije - čiju hegemoniju da primi ili da ostane samostalna.
радисав
Кад комунистичка (безбожничка) идеологија и хегемонија, формира "божију" установу, не треба голема памет, да се схвати да ту нису чиста посла и да то добро на може да буде. Е онда су за све криве Грчка и Бугарска, а највише Србија. Мада, ова трећа и јесте, јер је све то дозволила.
Препоручујем 27
Бане
Некима још није јасно да неће бити Македоније нити Македонаца.
Саво
Да су имали своје ЈА, и да су размишљали "Макдедонци" би остали у саставу окрњене Југославије и не би их сада распарчавали Албанци, Бугари али није искључено и Грци. Срби су криви што нису у задњих 100 година паметније одиграли на данашњем подручју БЈРМ. Само нека обиђу цркве и манастире и нека виде на фрескама ко су ктитори фресака, да им се можда презимена не завршавају на ИЋ.
Препоручујем 11
Vladan
Makedonci su opstali u mnogo gadnijim vremenima, opstace i sada. Da nece biti Makedonije i Makedonaca vec stotinu godina ponavljaju srpski, bugarski i grcki nacional-sovinisti. Taj isti nerazumni sovinizam dogurace Srbiju, od jedne Jugoslavije, gde je srbima bilo dobro, do teritorije i ljudstva ne mnogo vecih od te "nepostojece" Makedonije. Srbi, pamet u glavu i gledajte napred. Komsija je najblizi rod.
Препоручујем 14
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља