среда, 29.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:26

Гориво све скупље

За пет месеци бензин поскупео за 8,79, а дизел за чак 11,30 динара. – Држава смањењем акциза од 20 одсто може да заустави даљи раст цена
Аутор: Ј. Петровић Стојановићуторак, 05.06.2018. у 22:00
(Фото Д. Јевремовић)

Од почетка године до данас просечна малопродајна цена бензина на домаћим пумпама већа је за 6,1 одсто, или 8,79 динара, а дизела за 7,5 процената, односно 11,3 динара за литар.

Тим поводом огласио се и министар енергетике Александар Антић, који је рекао да се нада да ће светска цена нафте у наредном периоду пасти, што би могло да доведе до појефтињења горива. Уколико до тога не дође, постоји могућност да и влада предузме одређене мере.

– Пратићемо како ће се те цене у наредном периоду развијати. Уколико до тога не дође, на нивоу владе ћемо видети које мере имамо на располагању, при чему морамо да имамо на уму да имамо тржишно формулисање тих цена и да тржиште диктира услове – казао је Антић за Телевизију Прва.

– Будући да нафту и гориво произвођачи и увозници купују за доларе, у истом периоду курс долара повећан је за 4,3 одсто, са 98,14 на 102,39 динара. Јуче је мало пао, на око 101 долар, а уз то су од средине марта и фискалне обавезе према држави повећане за два динара. Истовремено је цена сирове нафте и горива већа за 14,6 одсто или око 10 долара по барелу, што је све заједно довело до поскупљења горива – каже Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије.

Иако се очекивало да ће цена барела после драстичног скока пре две недеље наставити да пада, пре два дана је поново забележено поскупљење нафте – и то око три одсто. Цена „брента” је за претходна два дана са 75,3 повећана на 77,86 долара за барел.

Тренд раста цене нафте бележи се од јуна прошле године. Пре око годину дана барел „брента”, који се прерађује у Србији, коштао је око 44,82 долара, а јуче 77,86, што је повећање од 73 процента, истиче Мићовић.

На питање да ли би гориво могло да појефтини, будући да се цена нафте претходних дана зауставила на 75 долара по барелу, Мићовић одговара да не постоји прецизна калкулација, али да се промена цене сирове нафте и нагоре и надоле одражава на малопродајне цене горива три до шест недеља и уколико није било промена других параметара, цена горива се мења у истом смеру.

– Међутим у другој половини 2017. године, када се цена сирове нафте повећала са 44,82 на 67,02 долара за барел, односно за 50 одсто, цене горива су остале готово непромењене. Скок цене нафте овог пута је компензован другим утицајима, курса долара и тржишних кретања – каже он.

Готово је иста ситуација у свим земљама у региону, јер су изложене истим утицајима. Србија више од 80 одсто својих потреба за горивом покрива из увоза, тако да је немогуће избећи утицај глобалног тржишта нафте и међусобног односа валута.

– Држави по разним основама припада 53–55 одсто од малопродајне цене, тако да само она може да допринесе смањењу цена. Пошто су произвођачи и увозници притиснути растом набавних цена и због тога принуђени на корекције цена, у оваквим ситуацијама су претходних година многе државе реаговале привременим смањењем акциза. По свему судећи, нагли раст берзанских котација ускоро ће захтевати управо ту реакцију и наше државе – каже Мићовић.

– У Србији је последњи пут ова мера примењена 2012, када је влада смањењем акциза на период од око шест месеци допринела смањењу цене горива, чиме је у првом реду спречен већи поремећај у оним секторима привреде на које цена горива значајније утиче. Закон о акцизама омогућава влади да без његове промене (што је у надлежности Скупштине) смањи акцизе до 20 одсто и да их након престанка поремећаја врати на законом прописан ниво – закључује Мићовић.


Коментари8
76246
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nenad
Kako vam nije jasno. Pa mi smo Srbi lopovi, idioti , zavidni , zlobni , neradni, kradljivi. Pa da padne barel na 1$ pitanje mozda bi oni spustili cenu za par dinara . Slatko je haraciti i uzimati kad pada sa neba. Odavno niko ne stvara NOVU vrednost vec samo presipa iz supljeg u prazno . Osim SELJAKA kojem treba odati svako postovanje. Samo politicari nemogu da shvate da beskrajno nametanje nece moci u nedogled. Ako ne povuku kajse lako ce se uskoro armija vozaca preseliti na mopede , bicikle i tako dalje pa kad im prodaja padne nekoliko puta ili cak i vise nece im znaciti nista velike akcize. Da to ima malo mozga shvatilo bi da balans mora postojati. Mozda bi smanjenje akciza obuzdalo cenu , odrzalo ili cak i uvecalo promet pa bi na kraju godine u budzetu bilo isto ili cak i vise para. Ali nemoze to kod Srba, nezajazljiva korumpirana stoka. Nista drugo . I ja sam Srbin , cist , ali smo zaista stoka nista drugo . Dno , dna . I ne zalsuzujemo bolje kad smo takvi .
miljan
Stocni fond ce se povecati. Treba jos da podignu cenu dizela pa da se ljudi sluze volovima,konjima i kravama. Mnogo je ekonomicnije, zdravije... Nema napretka dok se ne upregnemo u jeram!
Dr No
Sad nesto racunam, da napunim Hjundai koji vozim u USA ovde me kosta 42 dolara u Srbiji bi me kostalo sa danasnjim cenama 102 dolara.
Ненад Рајковић
Dobro jutro Mister No. Pa to je nemoguće.
Препоручујем 0
Neša
U Srbiji je sve naopako. Ali baš sve.
Milos Psic
Ako su cene na svetskom trzistu visoke pitam se zasto je onda cena dizela u Nemackoj od 1.22-1.32€ a kod nas 1.45-1.50€? Mi koji smo u Nemackoj I Srbiji stalno na putu sami vidimo kako I koliko rastu cene tamo I ovde. O visini primanja Nemaca I da ne govorimo. Znaci do drzave I vlade je nije do goriva

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља