четвртак, 15.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:33

Саудијке за воланом

Проћи ће године пре него што се утврди да ли реформе значе истинске промене или су само препакивање постојећег конзервативног система
Аутор: Бошко Јакшићсубота, 09.06.2018. у 22:00
(Фото Бета/АП)

Оно што је до пре неку годину било незамисливо, доспело је на насловне стране саудијских листова: Есра Албути, директорка једне мултинационалне компаније из Ријада, фотографисана је са возачком дозволом у рукама.

Отварајући нову будућност, првих десет саудијских жена стекло је право да седне за волан, још 2.000 добиће дозволе наредне недеље пре него што 24. јуна ултраконзервативна арабијска краљевина и званично престане да буде једина земља света у којој је женама забрањено да управљају аутомобилом.

Одлука је део „Визије 2030”, пакета реформи амбициозног престолонаследника, принца Мухамеда бин Салмана, који дефакто управља земљом. Реформе имају за циљ да смање зависност националне економије од нафте, али и да либерализују свакодневни живот који је под тешком сенком ригидних правила шеријата, исламског законодавства.

Исламска чистоћа почела је да добија на снази после напада на џамију у Меки 1979, исламске револуције у Ирану и совјетске инвазије Авганистана исте године. Радикализација је довела до забране биоскопа или емитовања песама легендарне египатске певачице Ум Калсум. Женски водитељи уклоњени су са дечјих те-ве канала.

Сунитски естаблишмент управљао је по традиционалистичким канонима вехабитског учења ислама и одређивао правце националне политике, економије и јавног живота. Дуго одлагани планови да се краљевина уведе у савремено доба почели су да се остварују обазриво. Саудијска Арабија полако је почела да се поларизује. С једне стране су млади који чине већину од готово 34 милиона становника, посебно они који су студирали по иностранству, као и средња класа. На универзитетима дипломира већи број девојака него младића, многе су се запослиле на местима која су била резервисана само за мушкарце.

С друге стране су сунитски традиционалисти, трговци и имами, који су колико 2015. једног палестинског песника оптужили за промоцију атеизма и осудили на смрт вешањем (казна му је после реаговања из света смањена на осам година затвора и 800 удараца бичем).

Онда је за престолонаследника именован 32-годишњи Салман. Под његовим утицајем је септембра 2017. краљевским декретом најављено укидање забране вожње женама. Ипак, вест о издавању првих десет дозвола и отварању ауто-школа за жене на пет саудијских универзитета многе је изненадила.

Док се принц представља као борац за једнакост жена, крајем маја ухапшено је пет активисткиња које се боре за исту ствар. Међу њима је и жена која се 2014. довезла колима из суседних Уједињених Арапских Емирата до саудијске границе. Провела је у затвору 73 дана, а сада је заједно са осталима оптужена за „подривање безбедности и стабилности краљевине”. Принц дисциплинује активисте људских права шаљући им поруку: једини ауторитет за промене је у рукама престолонаследника. Многи Саудијци аплаудирају либерализацији, али критичари тврде да су промене пропраћене завођењем снажне ауторитарне власти која додатно ограничава традиционално слабашне слободе.

Успостављајући власт какву није имао ниједан саудијски краљ, принц је прошле године похапсио велики број имама, бизнисмена, чак и сопствене краљевске рођаке. Затворио их је у луксузном хотелу у Ријаду и оптужио за корупцију, а многи су касније до слободе дошли плаћајући „откупнине” вредне и по стотине милиона долара.

У земљи у којој су многи сумњичави према свему што није ислам, власти су нагло

постале патрони уметности. Формирана је Генерална управа за забаву, која уз улагања од 64 милијарде долара током наредне деценије регулише ову индустрију.

Ове године предвиђено је 18.000 различитих, досад незамисливих манифестација. Иако и даље уз раздвојеност мушкараца и жена, отворени су први биоскопи у Ријаду и Џеди. Гради се опера. Одржавају се филмске и позоришне представе, џез концерти, дечји циркуси.

Колико људи ће се одазвати имајући у виду велике сегменте конзервативног друштва које сваку либерализацију доживљава као заверу? Посебна верска полиција која брине о јавном моралу и даље је моћна. Државне школе држе се курикулума заснованих на учењу вехабизма или сличних доктрина.

Ипак, омогућавање женама да седну за волан је највећи корак јер је управо то био симбол дубоке конзервативности. Укидање забране је историјски корак у земљи у којој су жене деценијама биле сасвим искључене из јавног живота и упућене да се баве само одређеним професијама, најчешће у здравству и образовању.

Жене више не морају да добију дозволу мушкараца за започињање бизниса, а укидање забране вожње омогућити им већу мобилност на тржишту рада. Ипак, многи сматрају да ће промене бити само козметичке док се не укине стари систем по коме жене морају да добију дозволу мушкарца – оца или брата – да се удају или дозволу супруга, некада и сина, да путују.


Коментари0
5d2b4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља