недеља, 21.10.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:49

Гориво да појефтини, дуван и алкохол да поскупе

Смањење акциза на гориво није приоритет ММФ-а. Влада ипак о томе размишља, а Удружење нафтних компанија предлаже веће акцизе на дуван и алкохол чиме ће се очувати ниво укупних фискалних прихода у буџету
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићсреда, 13.06.2018. у 22:00
Дизел и ТНГ по укупним државним таксама најскупљи у региону

Иако за Међународни монетарни фонд приоритет није смањење акциза на гориво, како је јуче потврдио Џемс Руф, шеф ове мисије, као и да су деривати поскупели због повећања цене нафте на светском тржишту, а не због акциза, Влада Србије ипак озбиљно размишља како да смањи ове државне намете, а да при томе не наруши буџетску стабилност.

Управо је то јуче на конференцији потврдио и министар финансија Синиша Мали објаснивши „да влада размишља о евентуалном смањењу акциза на гориво како би се нашло најбоље решење за грађане, а не да би се одговорило на протесте и захтеве са улица”.

– Оно што у овом тренутку радимо као влада је да размишљамо и о томе разговарамо са премијерком да нађемо најбољу меру да изађемо грађанима у сусрет – изјавио је Мали.

Руф је још додао да би ММФ много више волео да види смањење пореза на зараде и добит, не желевши експлицитно да подржи предлог да се акцизе смање. Истом том шефу мисије, међутим, у новембру 2015. године, није било тешко да за преговарачким столом у Србији поручи „да је  добро време за раст акциза због пада цене нафте”. Јучерашње подсећање српских новинара на ову његову изјаву, Руф је прокоментарисао да „мора да је много остарио чим се тога не сећа”.

Предлог Удружења нафтних компанија прослеђен влади показује да би смањење акцизе на бензин од 1,64 динара по литру и дизела од 2,07 динара, течног нафтног гаса за само 11 пара било потпуно билансно неутрално за буџет будући да држава данас за толико више наплаћује порез на додату вредност него почетком године, због раста основице за његов обрачун, каже Томислав Мићовић, генерални секретар удружења.

Акцизе на бензин у Србији за 25 одсто веће од минималне прописане европске акцизе, на дизел 40 одсто, а на ТНГ 180 одсто

– Та мера би, међутим, само ублажила горећу ситуацију са растом цена, али не би отклонила суштинске проблеме који су настали вишегодишњим спровођењем погрешне политике акцизног опорезивања. Држава може прилично прецизно да израчуна колико се данас у Србији потроши горива за које је плаћена акциза у некој од суседних земаља и колико је пропуштене продаје, јер домаћи транспортери на међународним линијама и страни транспортери у транзиту кроз Србију далеко више користе гориво из суседних земаља него са наших бензинских станица. Управо због високе цене – каже он.

На питање за колико би онда акцизе требало смањити да би се осетио ефекат и кроз повећан промет деривата Мићовић је казао да не може прецизно да одговори, али је додао да Србија свакако не може да остане у врху по ценама дизела и ТНГ, јер високе дажбине већ неколико година утичу на значајан пад потрошње овог еколошки најприхватљивијег горива, па ћемо када на ред буде дошло питање заштите животне средине поново улагати у повећање удела овог горива у укупној потрошњи не били достигли оно што смо већ имали. Нико не помиње питање обезвређивања инвестиција у производњу и логистику ТНГ-а, градњу фабрике, резервоара или уградњу апарата за аутогас у аутомобиле – каже он.

Ефекта на повећање промета би било уколико би се акцизе на дизел и ТНГ смањиле за по пет динара, док се не очекује да се акциза на бензин мења. Међу предлозима влади је да се упоредо са смањењем акциза на дизел и ТНГ умање акцизе на компримовани природни гас – погонско гориво на које се уопште не плаћа акциза, а у промету се примењује посебна стопа ПДВ од 10 одсто, па се предлаже и њено повећање на 20 одсто.

Предлаже се растерећење акцизног захватања од деривата на рачун већих акциза на дуван и алкохол чиме ће се очувати ниво укупних фискалних прихода у буџету. Држава је могла ове године да прескочи усклађивање акциза с растом цена на мало имајући у виду да је нафта већ довољно скупа.

Мићовић каже да су акцизе на бензин у Србији за 25 одсто веће од минималне прописане европске акцизе, на дизел 40 одсто, а на ТНГ  за чак 180 одсто.

– Ако ништа друго Министарство финансија могло би да стави на тест своју политику акцизног опорезивања енергената поредећи је са суседним државама, које су иначе у европским размерама мање или више сличне економској развијености као и Србија. У свим земљама постоје категорије субјеката са значајним олакшицама када је у питању акцизно опорезивања горива које троше, у првом реду пољопривреда и транспорт – закључује он.


Коментари8
48dcf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Boris
Briga mmf odakle nama pare. Jedino je bitno da se dug redovno servisira skupa sa kamatom. Oteti od seljaka ili prosvjetara, njima je svejedno...
nikola andric
Za Nemce kazu da nemaju smisla za humor . Ipak od njih potice sledeca izreka: ''Ako se teorija i praksa slazu onda su najverovatnije obe pogresne''. Kako i deca danas znaju ''trziste je najbolji mehanizam za utvrdjivanje cena''. Kad se pak drzva mesa u odredjivanje cena onda to zncai deformaciju cena a jos gore deformaciju konkurencije. Poskupljene ''duvana'' i ''alkohola'' znaci da ce njihovi korisnici morati da stede na drugim proizvodima. To pak znaci da ce druga preduzeci ici u stecaj. Posto drzava ubira akcize i ''dodatu vrednost'' nije jasno odnosno vrlo je jasno ko ima najvise koristi od drzavnog mesanja u cene.
Milojko
A zašto ne zadržati i akcize na benzin i povećati akcize na duvan i alkohol i recimo osnovati neki nacionalni investicioni fond?
Препоручујем 3
Ivan grozni
A kako bi bilo da korisnici duvana i alkohola ustede upravo na tim proizvodima? Duvan i alkohol su provereno stetni u vecim kolicinama, dok je gorivo osnovni segment privrede. Dajte malo i realnosti
Препоручујем 32
Milan Panic
Potpuno saglasan sa naslovom ovog članka "Politika" bez mnogo pojašnjavanja i filozofiranja zbog čega to treba uraditi još od večeras (višestruko uvećanje akciza na duvan i alkoholna pića i proporcionalno u istom iznosu smanjenje cena goriva). Zdravija, trezvenija, bezbednija nacija, "krhki" standard se ne "razbija u paramparčad", mnogostruka korist od takve odluke. A konzumenti alkohola i nikotina neka slobodno "blokiraju" kafane i duvanska polja.
Miroslav
Samo za informaciju, cena dizela u Nemackoj sipana pre dva dana je 1.28 EU ili oko 140 rsd, u Srbiji 168 rsd, cena dizela za seljake u Hrvatskoj je 90 din i to u kolicini koja se nikad ne potrosi.
milivoje
Volio bi da mi neko ko dobro zna "poslovanje" MMF-a kaže koju je zemlju u kojoj je "poslovao" od njegovog osnivanja doveo na zdrave grane. Koliko zemalja, stalnih članica EU ima aranžman sa MMF-om?. Zašto su "poslovanje" sa MMF-om prekinule neke zemlje EU, npr. Mađarska, da bi nakon prekida veze sa njihova privreda procvetala, a dok su bili u aranžmanu, privreda im je tavorila. I koja je to ekonomska mudrost kada MMF predlaže povećanje akciza, PDV-a, smanjenje penzija i plata? Pa za to ne treba preporuka MMF-a, nego Vlada, za ovakve nepoularne mere, kaže, "mi nismo to hteli, ali MMF to od nas traži". MMF od početka aranžmana sa Srbijom traži i smanjenje birokratije, ali ni jedna Vlada, i one ranije ni ova aktuelna, nisu napravile neki značajniji pomak.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља