среда, 26.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:25
ПРЕСТОНИЧКО ТАКСИ ТРЖИШТЕ

Апликације и таблети против радио-станица

Не смирују се страсти међу возачима који управљају аутомобилима са ТХ ознакама. – Томе су највише допринели долазак „Кар гоа”, „Камеа”, „Јандекса”, али и увођење таблета уместо радио-станица
Аутор: Дејан Алексићнедеља, 17.06.2018. у 23:05
Честим протестима изражавају незадовољство (Фото Д. Жарковић)

Колико пута се десило да на позив за наручивање таксија добијете одговор: „Жао нам је, назовите касније, тренутно нема слободних возила!” Убеђени сте да то није истина, јер сте видели неколико празних таксија који су вас управо заобишли…

Готово свакодневно овакве сцене дешавају се Београђанима. Многи од њих би вероватно рекли: „Па ангажујте више таксиста, ако их нема довољно.”

Али, београдска такси удружења тврде супротно – таксиста са дозволама за рад у Београду је довољно, можда чак и превише. Дозволу годинама има око 6.500 њих.

А, прича таксиста… Чим се уђе у возило, не сви, али добар део њих почне јадиковку како нема посла, како су сатима стајали на такси станици, како возе кратке релације… Таман када помислите да сте баш ви њихов профил омиљене муштерије, јер планирате да им кажете да ћете на пример од Борче ићи до врха Булевара краља Александра и назад, и да ће успут бити и чекања, што значи скупља вожња, полије вас хладан туш.

„А, не, не! Зовите другог колегу”, чест је одговор.

Уместо да се потруде да код суграђана промене утисак, да буду предусретљивији, они се годинама баве међусобним чаркама и притужбама.

„Кар го” – вожња се уговара преко апликације, путнике превозе партнери – рентакар куће, ауто-превозници и таксисти

„Камео” – Београд је добио униформисане возаче који клијенту отварају врата, а цена вожње се унапред зна и могуће је плаћање преко апликације

Јандекс” – руски онлајн сервис за наручивање таксија

Један од већих немира и незадовољства међу престоничким таксистима последњих година унела је и појава новина у њиховом послу. Страсти међу регистрованим београдским таксистима прилично су се узбуркале када су 2015. улицама престонице почели да крстаре аутомобили, који превозе суграђане од једне до друге тачке и чија се вожња наручује преко мобилне апликације „Кар го”. Житељи престонице тада су добили прилику да одаберу величину и врсту возила које ће их превести до жељеног одредишта и да сазнају колико ће их вожња отприлике коштати.

У „Кар гоу” су наглашавали да они уопште не пружају класичну такси услугу и да њихових возила зато нема на такси станицама.

– Вожња се уговара преко наше апликације, ми је организујемо, а наши партнери превозе путнике. То су рентакар куће, ауто-превозници и таксисти – правна лица која имају дозволу за обављање те делатности. Цена се заснива на класи возила које изаберу приликом наручивања вожње – објашњавали су представници „Кар гоа”.

То ипак није било довољно таксистима који имају дозволе за рад у Београду. Они су говорили да „Кар го” не поштује закон о ценама и да манипулише суграђанима. Конкретнији кораци су ипак изостали.

Само који месец касније немир међу неколико хиљада регуларних таксиста унела је најава увођења нових технологија у њихова возила. У току 2016. наговештено је да ће сва легална такси возила у Београду бити опремљена ГПС-ом, али и да ће у њих бити уведени таблети за рад таксиста,

Ове новине надлежни су правдали тиме да ће ГПС помоћи да се реши проблем дивљих таксиста. Они са дозволама тврдили су супротно – да се проблем дивљака може решити једино ако инспекција и други надлежни органи буду радили свој посао како треба.

Ипак, мало помало, такси удружења су почела полако да уводе нове технологије у возила. Део таксиста у почетку се није баш сналазио са новинама, што је нарочито прошле године стварало муке суграђанима који користе њихове услуге. Готово свакодневно се дешавало да на позив за такси муштерије добију одговор да нема ниједног слободног возила, иако се на такси стајалиштима могло видети више њих. Проблем је био, испоставиће се, то што је делу таксиста требало доста времена да савладају преузимање вожње преко таблета који је заменио радио-везу.

И ово пролеће су обележиле трзавице међу таксистима, пре свега због уласка хрватског „Камеа” на наше тржиште, али и због почетка рада апликације „Јандекс такси”. Таксисте је прво узбуркала најава доласка „Камеа” чији су представници као предност овог таксија навели то што ће Београђани добити униформисане возаче који клијенту отварају врата, али и што ће се цена вожње унапред знати и услуга плаћати и преко апликације. Пакет услуга „Камеа”, у суштини је делимична мешавина услуга које су већ постојале на престоничком такси тржишту. Оно што је београдским таксистима са дозволама највише засметало јесте то што нису били начисто да ли ће „Камео” ангажовати додатне возаче и возила мимо раније утврђене квоте. Мир су делимично унели надлежни у граду објаснивши да нови играч на престоничком такси тржишту може да склапа уговоре о пословно-техничкој сарадњи искључиво са такси предузетницима којима је већ издато одобрење за рад.

Недавно је део таксиста узнемирила вест и да у Београду почиње да ради „Јандекс” руски онлајн сервис за наручивање таксија. Ипак у највећим такси удружењима нису се много забринули. Како објашњава Александар Бјелић, председник Савеза удружења таксиста Србије, „Јандекс” неће представљати проблем за таксисте који имају дозволу, ако буде поштовао наше законе и прописе.

– Шта ће онда бити њихова предност? Па ништа посебно. То је само апликација за наручивање вожње. Они не могу да дају друге цене, јер су оне већ прецизно установљене. Не могу да имају своје таксисте и своја возила, јер је тај број одавно утврђен и нико на своју руку не може да убацује додатна возила. То онда значи да они једино могу да сарађују са постојећим такси удружењима. Водећа удружења, која пружају најквалитетнију услугу и која имају најбоља возила нису заинтересована за то – наглашава Бјелић.


Коментари1
b57d4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa
Drugim recima taksisi se i rukama i nogama bore da nema promena i da se kartelizacija zadrzi. Nema slobodnog trzista, nema konkurencije, nema slobodnog formiranja cena. Strasno. Cudi me da jos fijakeri ne saobracaju jer je automobil zlo koje ce ih ostaviti bez posla.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља