четвртак, 19.07.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:42

Тест из српског језика у знаку Бранислава Нушића

Први дан полагања протекао уобичајено, тест многима био лаган, али већина ђака није знала да објасни шта значи реч „компромитовати”, која се нашла међу питањима
Аутор: Драгана Јокић-Стаменковићпонедељак, 18.06.2018. у 19:20
Пред полагање теста из српског у Основној школи „Бора Станковић” у Београду (Фото Н. Неговановић)
(Фото Н. Неговановић)
Министар просвете, науке и технолошког развоја Младен Шрачевић посетио је данас осмаке у Основној школи „Бора Станковић” у Београду, пред сам почетак решавања теста из српског језика. (Фото Н. Неговановић)

На метар и двадесет укруг скоро да ни мува није смела да слети око скупа 119 осмака у београдској Основној школи „Бора Станковић”, који су тачно у 9 часова у фискултурној сали почели решавање матурског теста из српског језика. Севајући погледом на све стране, између у центиметар тачно размакнутих клупа шетали су наставници-контролори из других београдских школа.

Строгу тишину, која је почела већ пет минута пред први од три теста на овогодишњем завршном испиту, само накратко је прекинуо Младен Шарчевић, министар просвете. Пожелео је срећу малим матурантима и нагласио да овим испитом завршавају једну од најбољих београдских осмолетки. Њу су, између осталих, завршили и тенисер Новак Ђоковић и ватерполиста Филип Филиповић.

Удубљивањем у граматичке и књижевне заврзламе које су учили у претходне четири године, у целој Србији, као и на Косову и Метохији, започела је мала матура за 71.817 осмака. Њихов завршни испит наставља се у уторак и среду, када ће решавати задатке из математике, односно комбиновани тест, састављен од питања из биологије, историје, географије, физике и хемије.

Министар је у школи на Бањици поновио да ће ове године бити пооштрена контрола приликом прегледања тестова, као и да је надзор био строжи и приликом њихове израде. Како незванично сазнајемо, штампарију је на оку држала Весна Недељковић, помоћник министра за основно и предшколско образовање, која је по Шарчевићевом одласку, остала да дежура у бањичкој осмолетки.

– Уведене су најстроже мере у школским управама у којима је контрола раније била веома лоша. Тамо где откријемо неправилности биће спроведене ригорозне мере, од смене директора, па надаље. Да се не би директори вадили на причу да нису они одговорни, долазе им наставници из других школа у контролу мале матуре, а у десет одсто школа направили смо модел где су директор и цео колектив одговорни за регуларност испита. Прошле године могло се десити да се неко прави да не зна да се у његовој школи преписује или дописује на прегледу завршног испита, па сам ја молио школске одборе да то провере, јер нисам имао овлашћења као сада. Новим законом ингеренције су дате директно мени и ја ћу их користити. Ни новинари нису само посматрачи, могу да открију где има преписивања, а узимаћемо у обзир и све конкретне и озбиљне пријаве родитеља – истакао је Шарчевић и појаснио да ће оштрих контрола бити све док систем не почне ефикасније да функционише.

Лек у борби против преписивања очигледно су и питања отвореног типа, која траже да ђаци повезују градиво и износе закључке. Зато су нам осмаци који су тест полагали у београдској ОШ „Дринка Павловић” објаснили да им је мождане вијуге поштено „замрсио” одломак из Нушићеве биографије, са питањима на која су сами морали да пишу одговоре. Први дан њихове мале матуре обележило је још једно питање, на које готово ниједан осмак није тачно одговорио, а то је дефиниција појма „компромитовати се”.

– Деведесет одсто нас написало је да то значи истакао се. То нам је било најтеже питање из српског, мада је тест иначе био поприлично лаган. Доста питања било је везано за књижевност и проверу да ли разумемо прочитани текст. Из граматике је било једноставно да напишемо велика слова у реченици у којој су неправилно написани Сремски Карловци, Вук Стефановић Караџић и Први српски устанак. За овај тест нисам се много спремао, више сам учио за комбиновани тест, док од математике баш стрепим, иако имам петицу – истакао је ђак Бранко Шабановић.

Његова школска другарица Софија Гојковић каже да тест уопште није био тежак, али да је препун трик питања.

– С друге стране, стварно није било тешко погодити која је наша најпознатија песникиња из 20. века, која је написала „Крваву бајку” – каже Гојковићева.

Неколико осмака, међу којима је и носилац Вукове дипломе Никола Вешовић, истичу да је „мала матура непотребно малтретирање ђака”.

– Два месеца сам учио, нисам изашао из куће. Последње две ноћи ока нисам склопио, не знам где се налазим и врло лако сам могао да кикснем у решавању. На сва питања сам одговорио за 15 минута и онда сам пола сата мозгао како да одговорим на једно трик питање, које има три дела, а односи се на анализу Нушићевог „Сумњивог лица”. Десетак минута пред крај тестирања схватио сам да су моји одговори читко исписани графитном оловком, а не хемијском, како се једино признаје. Не питајте ме како сам стигао да све набрзака подебљам хемијском – љутито је коментарисао Вешовић, док је Владимир Марковић додао да је сагласан са школским другом и да хитно треба укинути комбиновани тест.

Из разговора са осмацима у још неколико осмолетки у Београду сазнајемо да клупе нису баш свугде биле размакнуте „под конац”, нити је дисциплина била на највишем нивоу, како је то изгледало у ОШ „Бора Станковић”. Један од малих матураната из центра Београда, после теста из српског језика, поверио нам је да је, иако има 58 од максималних 60 бодова на школском успеху, понека питања ипак кришом проверио са другаром у клупи иза њега чим је наставник окренуо леђа.

– Из комбинованог теста биће доста задатака са заокруживањем одговора, сви смо уверени да ће ту моћи мало да се препише. Планирао сам да тог дана „штекујем” мобилни телефон на зидићу у тоалету, да ми интернет буде при руци ако не будем знао неке одговоре – искрен је осмак из центра Београда, који очигледно није чуо шта је министар Шарчевић „обећао”. Ђаци увек остају ђаци…

Нови начин бодовања на завршном испиту осмацима може донети 40, уместо ранијих 30 поена, који, уз успех из претходног школовања и бодове са пријемног испита, уколико су га полагали за улазак у специјализоване и уметничке школе, представљају „добитни тикет” за неко од 75.790 места у 594 средње школе


Коментари0
5cf93
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља