понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:25

Благи пад цена горива

Последњих дана гориво на пумпама појефтинило за око 1,5 динара. – Уколико се данас на састанку ОПЕК-а постигне договор о повећању производње црног злата цена деривата требало би да буде још нижа
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићчетвртак, 21.06.2018. у 22:00
(Фото Драган Јевремовић)

Састанак ОПЕК-а, глобалне петроалијансе (13 чланица ОПЕК-а и још 11 произвођача црног злата предвођених Русијом), треба да се одржи у Бечу ради договора да ли да чланице почну с повећавањем производње нафте након драстичног пада глобалних залиха и осетног скока цене те стратешке сировине од прошле јесени. У међувремену, цена горива у Србији од прошле недеље полако пада.

Деривати су у просеку прошле недеље појефтинили за око 30 пара, а то се наставило и целе ове седмице и збирно се бележи пад од око 1,5 динара.

Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, потврђује да је после дужег времена гориво поново почело да појефтињује.

– Цена барела нафте већ две недеље је стабилна на око 75 долара и пада до 73 долара, курс долара је мање-више стабилан, тако да има простора за пад цене горива. Међутим, то не значи да држава не треба да настави да размишља о смањењу акциза, пре свега на дизел-гориво, које је међу најскупљим у региону, одмах после Грчке и Албаније – каже Мићовић.

У наредном периоду може се очекивати даље појефтињење горива, уколико данас у Бечу не буде изненађења. Уколико се донесе одлука да се крене у већу производњу нафте, цена горива ће бити још нижа.

Како ствари сада стоје, од 153,52 динара колико кошта литар бензина, компанијама припада 70,39 динара, а држави 83,13 динара или 54,1 одсто. Од литре евродизела, који се точи за 163,18 динара, компанији остаје 76,88, а држави 86,3 или 52,9 процената, док је државни намет на течни нафтни гас 49,6 одсто од 76,13 динара, за колико се ово погонско гориво продаје на пумпама.

Мићовић каже да је толико скупо гориво последица лоше вођене акцизне политике, посебно од 2012. до 2016. године, када су се акцизе на дизел повећавале да би се буџет пунио, јер је био приметан раст потрошње дизела у односу на бензин.

Акцизе на дизел повећавале су се и поред редовног годишњег усклађивања цена горива с растом цена на мало, подсећа Мићовић.

Посебно је лоша ситуација код ауто-гаса, где је занемарен критеријум еколошки прихватљивог горива, па уместо да изостане или буде смањен, раст акциза на ТНГ у последњих пет година био је убедљиво највећи.

Повећање акциза на моторна горива и увођење накнада за формирање обавезних резерви с једне стране доприноси повећању државних прихода, али с друге стране, због пораста акциза, уз увођење још три накнаде, доводи до пада потрошње.

То је истовремено дало и замах сивом тржишту, а део потрошње је по више основа преусмерен ка суседним земљама, закључује Мићовић.


Коментари5
00d05
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

marko
Нафта по барелу је пала неких 8 долара значи прео 10% а код нас је пала 1 динар дакле неких мало промила. Јуче после договора је скочила преко 5% и сада чекамо да поскупи код нас поново. Јасно је као дан да је у питању једна обична и ступидна отимачина од овог сиромашног народа. Овде се поседовање аутомобила од 2000 еура сматра луксузом и позиција са које ваља скинути кајмак, и то је логика властодржаца и бизМисмена.
jeremija
A lebac? A? Najjeftiniji u Evropi! To vam ne smeta. A?
Препоручујем 2
Мирослав
Веома је битно да појефтињење буде у скоро неприметном облику,10,20 пара до највише пола динара,годишње или сваке друге године.Да не дође до шока код народа.Не ваља ништа радити драстично,збунићемо се.Ја ,наводим као пример,са вишком новца који ми сада претиче од овог смањења цене горива сам у недоумици да ли да идем на Бахаме,да ли да почнем да пијем виски,ели коњак,оли неке скупље ликере на дневној бази, да ли да кренем да се дрогирам,сад када сам ушао у паре ,почео сам да биркам златне ланце ко за краву или шарпланинца,што и стан на Теразије да не купим? Само нека капље. Поздрављам одлуку владе и министара и премијера( премијерке ) и саветника и помоћног особља и хвала ММФ-у што су се сагласили и дозволили и Хвала(велико Х) председнику Трампу што је један од ретких председника САД који није заинтересован да нас бомбардује и хвала председнику Путину што смо му симпатични и што зна где смо на карти. И хвала Господу Богу што нас трпи овакве шунтаве какви смо.
Nikola Nesic
Kako se lepo naruče i isporuče dobre vesti.
jeremija
Lako je ovima u BiH i Makedoniji. Oni imaju domaću naftu.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља