петак, 04.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 23.06.2018. у 22:00 Младен Кременовић

Џемати се опиру реисовом поглаварству

Од 64 параџемата у БиХ постоји 21 илегални џемат у којем се окупљају и поборници радикалног исламског учења, на шта упозорава и Стејт департмент
Гази Хусрев-бегова џамија у Сарајеву – Фото ИЗ БиХ

Од нашег сталног дописника

Бањалука – Успостављени после ратних година, по градовима и селима по БиХ смештени су параџемати – делови територије и објекти у којима се одржавају муслиманске молитве. Тамо се изучава и тумачи ислам, али не по смерницама које проповеда Исламска заједница (ИЗ) БиХ.

Исламски поглавари затражили су пре неколико година да се параџемати обједине са ИЗ БиХ. Но и после истека задатог рока, од првобитна 64 још увек постоји 21 илегални џемат у којима се, како се неретко тврди, махом окупљају поборници радикалног исламског учења. Представници тих џемата и сами кажу да су њихова разилажења са званичном ИЗ БиХ заснована на различитим тумачењима ислама.

На постојање 21 параџемата у БиХ у којима се окупљају претежно следбеници селефија, позивајући се на податке ИЗ БиХ, упозорава и амерички Стејт департмент, који такве податке наводи у годишњем извештају за 2017. о верским слободама.

Упућени у проблем радикалног ислама у БиХ напомињу како нису сви параџемати нужно и безбедносни проблем. Појаснили су да су вехабијска насеља попут Горње Маоче или Дубнице и још неких – у којима уопште нема параџемата – посебан проблем и безбедносни изазов. Безбедносни званичници у БиХ већ неко време тврде како у БиХ више нема одметнутих насеља која делују као екстериторијалне енклаве и без приступа полиције, али могу чути и анализе да то не значи да проблем више не постоји, јер над тим насељима, где не може да се уђе непримећено, и даље нема надзора.

„Док год вехабије веру практикују у џамијама у складу са Законом о слободи вере и правном положају цркава и заједница, никаква полиција не може да реагује”, о проблему говори Драган Мектић, министар безбедности БиХ.

Медији су минулих година извештавали и анализирали, наводећи да постоји довољно параџемата, мудро распрострањених по БиХ, да несметано могу да испирају мозгове, организују одласке на страна ратишта и сеју страх међу грађанима. Параџемати делују по кућама у месџидима (богомољама без минарета) под окриљем разних удружења.

И исламски верски поглавари примећивали су да се посредством тих џемата одлазило на страна ратишта. Одакле су борци из БиХ снимали видео-клипове завидне продукције, позивали на џихад и претили тражећи да се убијају неверници по Балкану. Они који се се бавили овим проблемом бринули су ради тога што је ИЗ предуго окретала главу од проблема који се ширио. Упозоравало се да су нова тумачења ислама узимала маха, упоредо како су, писало се, препознатљиве браде расле, код суграђана који су своје објекте дизали понекад и поред самих џамија.

Медији су у ранијем периоду посећивали џемате који су одбили да се прикључе ИЗ БиХ. У Ошвама код Маглаја репортери „Аваза” су прошле године пред затвореним месџидом затекли црну заставу с натписом на арапском језику, али нису затекли вођу, а нико други није био овлашћен да разговара.

Но у Куљанима код Завидовића вођа параџемата Зијад Бјелић испричао је новинарима суштину мисије за коју се залаже. Након срдачног поздрава и молитве, у разговору вођеном у мектебу (исламска верска школа), објаснио је репортерима да ће се „увек противити западњачким наметима у којима се више цене животиње него људи”.  Рекао је да ће се „увек противити томе да два мушкарца буду заједно”, уз питање да ли је то екстремно или је екстремно да човека са брадом прозивају терористом. „Опасан сам јер говорим оно што је нормално?, напомиње. Репортерима је испричао и то да сваког петка предводи џуму у свом џемату, тврдио је да на то има право, па констатовао да не жели да се сврста под окриље ИЗ БиХ, јер „они желе да ми причамо оно што нам они кажу”. На питање да ли има оружја рекао је да нема и додао да би давно био осуђен да има и петарду.

Медији су ранијих година посетили и џемате који су пристали ући под окриље ИЗ БиХ, попут оног у Бочињи. Тамо су новинарима Ал Џазире рекли како су то учинили ради очувања јединства муслимана, а члан џемата Енес Имамовић испричао је новинарима како то сматра „добитком за Бошњаке у овој земљи”. Рекао је да се ништа није променило, сем што џума намаз предводи ефендија из Маглаја из Исламске заједнице Маглај. Они који су одбили понуду за спајање рекли су за Ал Џазиру да су добили неразумну понуду, уз изнете замерке на блиским везама Исламске заједнице с иранским шиитима. Изразили су спремност за дијалог, али не под, како су рекли, понижавајућим условима.

„Параџемати именују сами свога хоџу, управљају задужбинама, а реис Хусеин Кавазовић не може да спроводи безбедносну истрагу, то није његов посао. Он је захтевао контролу над пословима и навео 21 заједницу над којом не управља. Међу њима има и безбедносно ризичних, али унутар саме ИЗ БиХ имамо заједница које су још ризичније. У појединим џамијама се на молитвама шаљу веома тешке поруке. Посебно екстериторијална џамија краља Фахда у Сарајеву, која је џемат, али се тамо спроводи крута радикална исламска пракса која припада Саудијској Арабији”, тврди Џевад Галијашевић, експерт за безбедност.

 

 

Коментари2
0b79f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dampyr
Kao sto rece Redzep Tajip Erdogan : "Ne postoji umereni ili radikalni islam. Islam je islam."
Стефан Петковић @Dampyr
Тачно! Они заговарају "најчистији" ислам, тумач постоји само један - Мухамед. Нама се стално подмеће у Европи како је проблем у "појединцима", а не у исламу. Како молићу лепо полугола Туркиња из Истанбула може боље да зна шта је ислам од у хиџабу Ирачанке? Како Бошњак који је пио виски и јео свињетину може да боље зна шта је ислам од Зијада Бјелића? А Ердоган - је султан који би да буде и калифа.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља