петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:04

Свирање с лакоћом

Код дувачких инструмената не важи правило „што старији, то бољи” – каже обоисткиња Сања Ромић која говори о првом Обоа фесту и градитељима овог инструмента који долазе у Београд
Аутор: Мирјана Сретеновићуторак, 26.06.2018. у 22:00
Сања Ромић (Фото: Андреј Хићил)

Од 27. до 30. јуна у Београду ће бити одржан први „Обоа фест” и представљен концепт „Свирати с лакоћом”, а наш град ће угостити стране извођаче, као и најпознатије произвођаче обое. Дводневни курс за студенте одржаће Лајош Ленчеш, соло обоиста Радио оркестра из Штутгарта, и то у музичкој школи „Владимир Ђорђевић” (Ватрослава Јагића 5) где ће 28. јуна бити отворена изложба инструмената „Marigaux”, водећег светског градитеља обое из Париза. Компанија „Hangzerklinika” из Будимпеште обезбедиће поправку инструмената учесника фестивала, пошто за то не постоји радионица код нас, а немачка фирма „Reeds 'n' Stuff” изложиће машине за прављење пискова, и одржати радионицу за њихово прављење.

Завршни концерт полазника курса проф. Ленчеша „Деца деци” биће изведен за ромску децу из Свратишта, док ће о импровизацији за класичне музичаре говорити обоисткиња Јелена Соро.

У региону не постоји „Обоа фест” и зато организатори желе да се повежу и наручују дела за обоу, али и да у све ово укључе и студенте и обоисте из Европе. Фестивал су осмислили Сања Ромић и Петар Вуцелић, обоисти Београдске филхармоније, и Ивана Дакић, обоисткиња РТС-овог оркестра.

– Код дувачких инструменти не важи правило „што старији, то бољи”. Наши инструменти имају свој радни век. Они се „усвиравају” неко време и достижу свој максимум у боји и звуку. После влага троши дрво и опада квалитет. Ја сам за обоу сазнала у основној школи када нам је учитељица показивала све инструменте... Београдска филхармонија има концерте за децу и они реагују тако што пљескају и плешу. А када науче више, у њој ће наћи толико дубине – каже наша саговорница која је осмислила програм „Свирати с лакоћом”.

Како је живот професионалног музичара налик дисциплини врхунских спортиста, и код њих долази до физичких тегоба. И сама је у својој каријери имала проблеме с болом у руци...

– Има музичара који пију лекове како би могли да изведу концерт. Ја желим да будем дуговечни музичар који може да се бави својом професијом. Сетила сам се Александер технике за коју сам чула док сам студирала у Салцбургу – каже Сања Ромић, која је дипломирала у Будимпешти, а потом радила у љубљанској Опери и Балету.

Техника носи назив по аустралијском глумцу Фридриху Матијасу Александеру. Он је без проблема рецитовао у своја четири зида, да би на представи увек изгубио глас. Открио је низ покрета главе и врата који су водили до притиска на гласне жице...

– Важан је баланс напора и репертоара који мора да се савлада. Ми у Филхармонији у мају добијемо план за наредну сезону. Имамо два летња слободна месеца и за то време можемо да припремимо тежи део програма, јер како је нешто већ ушло у мишићну меморију, после га само призивамо. Знамо своје границе и некад и одбијемо ангажман ван оркестра, што нам је тешко, јер сви волимо да свирамо.

Сања Ромић предаје на новосадској академији. Многи су је питали зашто се вратила у Србију, а она каже да има најбољи посао на свету и да је Филхармонији оаза културе у Србији.

– Имамо срећу да радимо са великим именима, стално учимо, а то је жеља сваког уметника, да иде даље. Људи кажу да је концерт Филхармоније нешто скупо, „фенси”. То је смешно. Карта је нижа од онога што људи попију у кафићу за вече. И студентима кажем да улажу образовање, у нешто што ће се исплатити за 50 година а значиће им у даљем току живота.

Када је покренула идеју о фестивалу, спонзори су је прво питали колико ће људи то да види. „И то је већ први корак на којем губите. На фестивалу у Аустрији, у најмањем месту, где долазе врхунски солисти из Бечке и Берлинске филхармоније, карта није скупа јер имају субвенцију државу. То се зове улагање у младе. Зато сам захвална и спонзору који нам само даје сокове за полазнике јер никад нису тражили да им пошаљем у којим медијима је њихово име споменуто.

За врхунског уметника каже да је битно широко образовање, животно искуство, да пружа добар пример. Помиње да је њихов шеф-диригент Габријел Фелц један од таквих. „Професионалан и поуздан, не поставља се као владар оркестра већ је део нас. Слуша друга мишљења а то је суштина сваког односа.”

Капорова „Сања” као инспирација

Сања је снимила диск са пијанисткињом Финулом Мојнихан из Ирске „Мелодије нација” у издању лондонске куће „Hedone records”, а потом и наше „Метрополис”. Уврстиле су дела Дејана Деспића, Светозара Саше Ковачевића, Божидара Коса, Феликса Менделсона, Руса Ајрата Ишмуратова (дело „Ларго за Сању”, инспирисано причом и сликом „Сања” Моме Капора), Хамилтона Хартија и Џона Баклија из Ирске, Нимрода Боренстајна и Малколма Хенрија Арнолда из Велике Британије.


Коментари1
f8001
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ljiljana
Zelim Sanji Romic uspeh za ovu divnu inicijativu i zelim joj snage za sve druge poduhvate. Da puno svira i nastupa, neko ce mozda uspeti da cuje kako oboa ima divan zvuk. Hvala nasim profesorima muzike.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља