среда, 19.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:31

Принудна управа пред вратима зграда без домаћина

Управник ће бити додељен станарима који га још нису изабрали. – Општине вероватно неће кажњавати несавесне суграђане без регистрованих стамбених заједница
Аутор: Ана Вуковић, Бранка Васиљевићсубота, 30.06.2018. у 23:59
Поправка фасаде један је од највећих издатака за власнике станова (Фото Д. Јевремовић)

Нови закон о становању донео је и нове намете, а они неће заобићи ни Београђане који су зграде оставили развлашћене. Њима сада следује принудна управа, а за непоштовање рокова и још један ударац по џепу. Тако ће власници станова када њихова зграда добије принудног управника, издвајати од 241 до 337 динара месечно у зависности од величине објекта.

– Ови трошкови настају само када стамбена заједница не изабере управника, па општина уведе принудну управу. Ако стамбена заједница именује орган управљања, тог издатка неће бити. Он ће да буде укључен у трошкове текућег одржавања – каже Никола Ковачевић, в. д. секретара за комуналне и стамбене послове.
Трошкови текућег одржавања, још једна, убудуће редовна ставка, неће заобићи ни станаре који су изабрали заступнике зграда из својих редова или је ту дужност преузео некадашњи председник скупштине зграде који не наплаћује менаџерске услуге.

– За стан од 50 квадратних метара, у згради од 8 до 30 станова, старој више од 30 година, са лифтом, власник би требао да плаћа 463,30 динара за текуће одржавање. Ови трошкови укључују и трошкове управљања зградом. То значи да стамбена заједница овако измирује обе услуге, али само онда када нема професионалну управу – каже Ковачевић.
А још један месечни издатак могло би да буде и инвестиционо одржавање које није обавезујуће за стамбену заједницу. Тај новац сливаће се у резервни фонд зграде и користиће се онда када треба извести крупније грађевинске радове попут уређења крова и фасаде.

– Трошкови се уплаћују на текући рачун стамбене заједнице. Али, ако је то одређено уговором закљученим са управником или особом која одржава зграду, новац се може уплаћивати на текући рачун те особе или преко система обједињене наплате комуналних услуга – напомиње Ковачевић.

Да је куцнуо час да се подвуче црта и види ко је све испунио законску обавезу и изабрао управника, најавила је недавно за РТС Мирјана Ковачевић, руководилац Центра за едукацију Привредне коморе Србије (ПКС). Према њеним речима, у Србији је укупно 40.000 стамбених заједница, а станари 4.600 зграда могу се надати да на њихова врата ускоро закуца принудна управа.

– У ПКС има 750 регистрованих управника, а највише их је у Београду. Очекујемо да ће их бити довољно јер велики број ради са више од 50 зграда – објаснила је Ковачевић.

Интересовање за посао управника, у почетку велико, у међувремену је спласло. Бројка од 750 је недовољна, ако се зна да су процене да је Србији потребно 15.000 професионалних управника из чијих редова се регрутују принудни управници. Међу оним професионалцима уписаним у регистар Привредне коморе Србије која им издаје лиценце има и оних који су дигли руке од амбиција да постану менаџери зграда.

– Неки су већ на обуци увидели да то није занимање за њих јер захтева познавање и права, и финансија, и грађевинарства. Други су показали знање на обуци и на испиту, али су одустали јер немају предузетнички дух. То је захтеван посао који тражи познавање неколико закона и повлачи велику одговорност – каже Марко Арсенијевић из Удружења „Иницијатива за квалитетније становање”.

Али, ако су већ управници постали дефицитарно занимање и уколико заиста један буде био растрзан на 50 стамбених заједница, како ће се то одразити на квалитет њиховог управљања?

– Има управника који не могу да буду управници ни у сопственој згради, а постоје људи који могу и да се изборе са 50, 60 објеката. Све зависи од тога у каквом су стању зграде, колико су раштркане... Има објеката где годинама није било никаквог одржавања и када их управник преузме, нема му изласка по шест месеци. Бројне су и очуване зграде, са редовним одржавањем, где је функција управника само да буде законски заступник – појашњава Дејан Туркаљ, директор предузећа „Мој управник”.

Стање на терену, додаје он, ипак обесхрабрује. Просечна старост лифтова је четрдесетак година, а многи објекти немају чак ни противпожарне системе. Већина наметнутих управника имаће пуне руке посла и ако су ангажовани у само једној згради са принудном управом.

А таквих, још нерегистрованих стамбених заједница којима ће надлежни прописати нову власт, само на Новом Београду је 195. У Земуну их има више – 350. Станара који нису могли да се договоре много је и у другим београдским општинама.
Каква ће бити њихова судбина и како ће се проблем решити, Туркаљу није јасно.

– За оне који нису испоштовали рокове и изабрали управу запрећене су казне од 50.000 до два милиона динара. Не знам како ће се то наплатити. Јер, предвиђено је да се казне прво наплате, па онда комунална полиција шаље пријаву општини да управа није изабрана и тек онда општина издаје налог за увођење принудне управе. То је процес који ће сигурно потрајати – убеђен је Туркаљ.

Врло пажљиви у најавама будућих корака су у општинским управама.

– Сходно упутима које очекујемо од Министарства грађевинарства, према одговорнима ће надлежни предузети одговарајуће мере – кажу у општини Земун.
Упуте очекују и у Новом Београду. Оливера Вишњић, начелница ове општинске управе, мало је директнија. Они, каже, вероватно неће кажњавати станаре који нису испоштовали рокове.

– Једино ако буде неког састанка на нивоу градског Секретаријата за инспекцијске послове и ако се ту одлучи да све општине ипак казне оне који нису регистровали стамбене заједнице, то ће урадити и наша општина – каже Вишњић.

А када се надлежни договоре како ће се даље поступати и свака зграда добије своју власт, нове принудне управнике очекује пуно посла. Они најпре треба да региструју стамбену заједницу, да сазову седницу и станарима објасне права и обавезе. Принудни менаџер зграде на тој функцији остаје све док станари не изаберу неког из својих редова да води зграду или тај посао повере фирми односно професионалном управнику.

Траже ЈМБГ, али не и непријављене подстанаре

Управници зграда нису службена лица и немају право да повређују приватну својину уласком у станове у згради. Закон их је овластио да власницима некретнина траже јединствени матични број, али ако они то одбију да дају, не постоји начин да их на то принуде. Њихов задатак није да шпијунирају комшије и траже ко од њих заобилази прописе и држи непријављене подстанаре. То је на пореским инспекторима. На њима је да од станара сазнају по ком основу живе у згради,  да ли су власници или закупци.

– Јер ако пукне цев, морамо знати коме се обраћамо – објашњава Марко Арсенијевић из Удружења „Иницијатива за квалитетније становање”.

Текуће одржавање заједничких делова зграде

редовно сервисирање лифтова

поправке или замене прекидача и сијалица

редовни прегледи и сервисирање котларница, громобрана, електроинсталација, уређаја за гашење пожара, вентилацију и климатизацију зграде

чишћење олука

поправка или замена брава, катанаца...

кречење заједничких просторија

фарбање цеви и грејних тела

чишћење и прање улаза, степеништа и ходника

Инвестиционо одржавање зграде – поправка или замена

кровне конструкције

димњака, сливника, заједничких лођа и тераса

лифта

олука

електроинсталација зграде до струјомерног ормана

инсталација централног грејања и гаса, грејних тела

оштећених фасада

противпожарног степеништа и инсталација и уређаја за заштиту од пожара

Накнада за текуће одржавање

– за стан и пословни простор без лифта – 360, 85

– за стан и пословни и пословни простор у згради са лифтом – 469,11

– за гаражу – 216,51

– за гаражне боксове и места – 144,34

– за просторије са техничким уређајима, трансформаторске станице, склоништа – 216,51

Накнада за инвестиционо одржавање зграде – минимални износ по квадрату

– до 10 година без лифта – 3,13

– од 10 до 20 година без лифта – 4,69

– од 20 до 30 година без лифта – 6,25

– од 30 година без лифта – 7,82

– до 10 година са лифтом – 4,07

– од 10 до 20 година са лифтом – 6,10

– од 20 до 30 година са лифтом – 8,13

– од 30 година са лифтом – 10,16

Накнада за принудне управнике у зградама

до осам станова – 240,57*

од 8 до 30 станова – 288,68

са више од 30 станова – 336,80

за гаражу – 96,23 динара,

за гаражни бокс и место – 48,11

*у динарима


Коментари9
ffdf5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

miro simic
Pre 30.g moji poznanici rekose da ce biti mala swajcarska,istina za volju vec 20.g viste prava svajcarska i jos bogatiji,jel CH banke ne dele tude pare kao sto nekad bese kod nas,Sadaje pocetak kraja sve Osim vazduha ce-mo more placati ili ce te napustati i traziti neku dedinu supu akoje prezivela hteliste dobiliste e tako ja zivim vec 51,g a Niko ne veruje sada imate pecat Zivota i besnila!
Slavko Radic
U okviru tekućeg održavanja koji plaćamo infostanu ulaze troškovi upravljanja zgradom i troškovi čišćenja. Zašto onda sve to ponovo plaćamo ???
Цецко
Још један намет на вилајет, и отварање радних места за збрињавање припадника владајуће странке. Свакако треба фонд за текуће одржавање али не на овај начин.
Лала из Самоша
Ево ми у згради у Панчеву смо имали одлично организовану управу у згради - председник и 4 помоћника. И хтели смо да наставимо. Међутим у општини не дају јер тврде да само овлашћени и лиценцирани управници могу да управљају зградом. Може и председник ако је завршио њихову обуку. Наравно да није. А шта ћемо, сваке 4 године да обучавамо новог? Па ни председник Србији, ма ко то био, не пролази никакву обуку. Иначе, зграде се деле "управницими" у просторијама градског одбора СНС. Слободно проверите.
petrovic
Napokon se izlazi iz komunistickog haj-nehaj sistema, trebalo bi vratiti i domare bez kojih nema dobre svakodnevne brige o zgradama, instalacijama, higijeni, itd.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља