Више путника и возова, уходавање, збуњеност, сналажење, предусретљивост, али и помоћ на сваком кораку. Ове речи можда најбоље описују прва два дана на станици „Београд центар” која је минулог викенда преузела улогу главне железничке у престоници.
„Прокоп” на коме путнике уместо станичне зграде дочекује арматура на плочи, од прекјуче гашењем Главне у Савском амфитеатру, сада опслужује и међународне возове.
Јасно је да је због тога свакодневица станице код Малешког брда постала знатно живља. Ред вожње је знатно дужи неко до пре неколико дана, па готово из минута у минут на њој се смењују композиције домаћих и међународних возова са онима из система градске железнице.
Прво што упада у очи јесте да се путници, који досад нису имали потребе да користе ову станицу, за сада на њој не сналазе најбоље.
„Извините, молим вас, воз ми је на осмом колосеку. Сад сам била доле на перонима, али није ми јасно како да пређем, не знам како да нађем тај колосек”, јуче око 10.15 на улазу у саму станицу помоћ од осталих путника тражила је старија госпођа.
„Госпођо, не треба нигде око станице да тражите пролаз. Вратите се на пероне и видећете степениште које води у потходнике преко којих се прелази са перона на перон. Све је обележено. Иначе, осми колосек вам је одмах поред ових најближих кад сиђете”, врло детаљно је збуњеној госпођи објаснио радник „Србија воза”.
Да овај службеник железнице није једини који излази у сусрет путницима који се још не сналазе најбоље на „Прокопу”, нарочито се видело у перонском делу. На сваком кораку станично особље стрпљиво, уз широке осмехе дочекивало је путнике, смиривало их и усмеравало – железничари су преузели и улогу водича. Најдинамичније је било у чекаоници и на благајнама „Прокопа”.
„Господине, имате довољно до поласка воза. Још није постављен, биће на шестом колосеку. Видите, то вам је онај колосек тамо, само треба да прођете испод и за минут сте код њега”, указивала је службеница једном од путника.
Савет који железничко особље тренутно највише понавља у „Београд центру” јесте да путници на инфо-таблама прате број колосека на коме је њихов воз, а не број перона на који се излази. То је заиста важно да знају јер на пример на перону четири чекају путници чији возови полазе са шестог и седмог колосека.
Како се због већег обима саобраћаја од пре два дана путници непрестано смењују на две благајне „Прокопа”, службеници на станици су карте почели да издају и у једној од канцеларија преко пута благајни. У самој чекаоници, чини се, има довољно места за седење, што последњих година није био случај на досадашњој Главној. Места за седење има и на перонима, којима као и на старој станици непрекидно патролирају полицајци.
Једна од предности нове станице је и што на сваком перону постоје електронске инфо-табле на којима су истакнуте информације о броју првог наредног воза који ће поћи са тог колосека, али и о релацији, времену поласка и евентуалном кашњењу, што такође није постојало на старој станици.
Врло видљиви инфо-панои, инфо-табле и знакови са усмерењима постоје и испред станице. Недалеко од уласка у саму станицу коначно је направљено и такси стајалиште које је, како сазнајемо, оспособљено после дописа „Србија воза”.
Али, неки битни детаљи, који не зависе од „Србија воза”, ипак и даље недостају новој централној станици. Путници око саме станице још немају ниједну продавницу, киоск и угоститељски објекат, што је постојало на Главној на Савском тргу.
На најбољи начин надлежни, иако су то најавили, за сада нису решили питање везе јавним превозом између „Београд центра” и остатка града. Део путника, пре свега они који долазе из иностранства, како се јуче могло чути на „Прокопу”, замерају што је јавни превоз са нове централне станице редак и лош, али и што нису истакнуте мапе града са усмерењима.