субота, 17.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:57
АСТРОНОМИЈА

Марс крије низ тајни

Сонда „Кјуриосити” открила да се на Црвеној планети сезонски мења количина метана
Аутор: Александар Тодоровићуторак, 03.07.2018. у 22:00
Селфи сонде „Кјуриосити” која више година шаље податке о саставу површине Марса (Фото НАСА)

Планета Марс прва је планета на коју су научници успели да пошаљу сонду која већ годинама походи његову површину, скупља податке и шаље на Земљу. Марс је досад био велика инспирација за ширење теорија да је на њему некад постојао живот, или да још постоји, односно да бар постоје одређене врсте микроба. У протеклом саопштењу НАСА нагласили су да таква могућност постоји.

Последња открића стигла су од „Кјуриоситија”, 2,5 милијарде долара вредне сонде која је слетела на Марс 2012. године. Сонда је 2013. године открила одређене врсте органских молекула који се налазе на тлу Марса, док је наредне послала податке о постојању метана у атмосфери. Према најновијим информацијама, сонда је открила још две занимљиве ствари: научницима збуњујуће сезонско мењање нивоа количине метана на планети и постојање нових органских молекула који се налазе у стенама које су старе милијардама година.

На Земљи 95 процената метана стварају биљке и животиње: органски молекули су основа живота на нашој планети. Доласком до новог сазнања сваки лаик може да дође до закључка да је НАСА пронашла доказ да постоји живот на Марсу. Међутим, у пракси то није у потпуности тачно. Гас метан и органски молекули се обично генеришу кроз геолошко-хемијске процесе, тако да нам нова научна сазнања не доносе одговор да ли је некада постојао живи свет на Марсу.

Године 1877. могућност постојања живота на Марсу изразио је Ђовани Шјапарели, италијански астроном, који је тврдио да је посматрајући са Земље уочио канале на површини Марса за које се сматрало да су ископани због каналисања воде.

Персивал Лауел, амерички астроном, који је 1894. године основао у Аризони опсерваторију Лауел, издао је елаборат са скицама канала за које је тврдио да су ископани како би водили воду од полова ка екватору. Фантастична Ловелова хипотеза је толико инспирисала Орсона Велса да је режирао радио-драму „Рат светова”, на основу истоименог романа Херберта Џорџа Велса, о Марсовцима који нападају Земљу. Данас се поуздано зна да су канали које су видели астрономи само оптичка илузија. Ипак, помама за доказом о постојању живота тиме није прекинута.

Научници НАСА 1996. године објавили су да су пронашли доказе да на Марсу постоје фосили микроба. Како су потврдили, до тих доказа су дошли проучавањем метеорита названог Алан Хил 84001, за који се претпостављало да је на Антарктик пао с Марса. Међутим, од велике објаве остала је само медијска прашина која се накратко подигла, слично као са објавом Шјапарелија.

Остаје да се види какав ће закључак научници да донесу о новим подацима до којих је дошла НАСА. У сваком случају, план је да стручњаци НАСА 2020. године на Марс пошаљу ровер, возило које ће још лакше и брже да проучава површину Црвене планете.

Док се не буде лансирао ровер, за открића сонде „Кјуриосити” се може рећи да су изузетна. По неким научним тврдњама, Марс је некад био топла, влажна планета са бар основним условима за живот. Данас је, кажу, изузетно сува и хладна, без живота, барем док се новим подацима не утврди супротно.

14bde