Видео-радови „Partenza” и „Још један одлазак” хрватске уметнице Ренате Пољак представљени су у Салону Музеја савремене уметности. Ова ауторка фокусирана је на локалне и глобалне политичке, економске и социјалне феномене, а своје стваралаштво углавном изражава видеом, филмом, фотографијом и инсталацијом.
У средишту пажње је био „Још један одлазак” по коме је и ова гостујућа изложба добила назив. То је видео-инсталација која је премијерно изведена пред престоничком публиком. Ренатина два рада формално и симболички се баве појмом острва. Она често употребљава документарне и архивске материјале. Видео „Partenza”, што на италијанском значи одлазак, уједно и термин који је у употреби у многим хрватским острвским и приобалним дијалектима, и „Још један одлазак” снимљени су на два острва у Јадранском мору. „Partenza” је снимљена на Брачу, а „Још један одлазак” на Брионима, где се налазила Титова летња резиденција од 1947. до 1980. године, добро чувана од очију јавности, а коју су посетили готово сви истакнути светски државници тог времена.
У оба видеа појављује се иста глумица која филмове спаја симболички, али не и наративно – она је ту да нагласи главног протагонисту, а то је море које се издваја као место и предмет од политичког и емоционалног значаја.
Користећи се актуелним мигрантским и избегличким причама, ситуацијама које се понављају кроз историју, „Partenza” указује на људско стање као крхко и подложно политичким, економским и друштвеним променама. Овај рад се односи на сам почетак 20. века када је златна грозница, „Tierra del Fuego”, привукла хиљаде Хрвата са далматинских острва да срећу потраже на аргентинској и чилеанској обали.
Рад „Још један одлазак” односи се на догађај од сто година касније, када је 2016. намерно потопљен адмиралски брод „Вис”, водећи и најважнији брод Југословенске ратне морнарице, да би постао атракција за роњење.
Поставка је отворена до 20. августа.