недеља, 29.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 08.07.2018. у 22:00 Ивана Албуновић и Јелица Антељ

Нема више казни за раскид уговора са оператерима

Министарство трговине донело решење којим се налаже промена општих услова пословања, па корисници више неће морати да плаћају месечне претплате до истека уговорне обавезе
(Фото Д. Јевремовић)

Оператери мобилне и фиксне телефоније убудуће неће моћи да наплаћују пенале за превремени раскид уговора са корисницима и мораће да мењају опште услове пословања. То ће важити и за кабловске и интернет провајдере у Србији.

Према недавно донетом решењу Министарства трговине, туризма и телекомуникација досадашња пракса на коју су се често жалили грађани, била је према Закону о заштити потрошача неправична. Корисници, који су раскидали уговоре са оператерима, из било ког разлога, до сада су морали да плате преостале рате иако им услуге нису испоручене. Тако се дешавало да је неко, ко је после два месеца од потписивања двогодишњег уговора, одлучио да промени оператера, био у обавези да плати чак 22 преостале месечне претплате. Осим што су на овај начин корисници практично кажњавани, оператери су покушавали тако да их вежу за себе.

Јасно је да је многим корисницима било лакше да буду незадовољни услугом и чекају истек уговора, него да иду код другог оператера, а претходном плате позамашну суму због превременог раскида уговора.

– Поента је у томе да кориснику треба дати могућност да у тренутку када жели да раскине уговор бира шта је за њега боље, а не да буде условљен. Оператери су током потписивања уговора са корисницима рецимо давали попусте на интернет, па је он уз уговорну обавезу, на пример, коштао 500, а без уговора 700 динара месечно. Правично би било да корисник који жели да раскине уговор, после два месеца од потписивања са оператером, плати само разлику у тој цени, јер му је она снижена управо због уговорног односа од две године. У случају да жели да раскине уговор после 20 месеци потрошачу је повољније да сачека да обавеза истекне него да ретроактивно плати ту разлику у цени интернета, објашњава Тамара Самарџић из Сектора за заштиту потрошача при Министарству трговине.

Она каже да су неки оператери већ променили опште услове, неки најављују да ће то учинити до краја лета, али је суштина у томе да ће од тренутка ступања на снагу нових општих услова сви власници уговора, без обзира када су потписани, бити у истом положају.

У министарству не верују да ће ова промена тећи тако лако. Поједини оператери имају исте опште услове за све услуге, а други различите услове за сваку појединачну услугу. То би значило да министарство мора да доноси нова решења за сваку од тих услуга, а то би додатно отежало ситуацију. По Закону о електронским комуникацијама, они после промене општих услова имају рок од 30 дана да почну да их примењују.

Министарство је утврдило да се применом спорне одредбе Општих услова ствара значајна несразмера у правима и обавезама уговорних страна, као и оптерећење на штету потрошача, нарочито полазећи од начела једнакости давања прописаног чланом 15. Закона о облигационим односима, који каже да у заснивању двостраних уговора стране полазе од начела једнаке вредности узајамних давања.

Коментари48
48424
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Danilo Grujičić
Molim vas recite mi koja je to odredb zakona. I šta može da učini građanin ukoliko mobilni operateri to ne poštuju ?
Vladimir Gligorevic
Imam kablovsku Orion telekom, prihvatio sam je zbog toga sto su usli u moju zgradu sa optičkim kablom i svi znamo da je optika za sada najbolji vid komunikacije. Uzeo sam paket Top, njihov najskuplji paket protok 1000 internet, kablovska, telefon fiksni. Mucim muku sa njima jednom mesečno ih zovem za problem. Kad sam imao Ikom kablovsku bila je vrh posle ih kupi sbb i ja predjem u Orion misleci bice bolje, a ono katastrofa kablovska KRS reklamiraju se svakodnevno. Sada ne znam kakva su moja prava kao potrošača da li mogu da raskinem ugovor sa njima i za kraj ORION NAJGORA KABLOVSKA TELEVIZIJA
Milorad Besarabic
Ja imam elektronskog operatera VIP mobile i koristio sam mob. tel. na dopunu. Kako sam iznajmio stan bez fiksnog tel. hteo sam da pređem na pretplatu pa sam zaključio Ugovor.Došao mi je jedan diler iz VIPA, a predhodno su me više puta zvali čak i dosađivali da budem postpejd.Zaključio sam paket "Sigurica" sa cenom od 447,59 din. ali je bio uslov da pristanem na ugovor koji će da traje 2 god.Diler mi je rekaoda ću u sklopu tog paketa imati 1000 min. u VIP mreži sa 1000 min. prema drugim mrežama.Uz sve to i SMS poruke.Medjutim posle 10 dana mob. tel. me obaveštava da nemam više kredita i ako to sve ne potrošim. Tražio sam listing u Vip Lazarevac i nisu mi ga dali pod izgovorom da još nije stigao i da se izdaje u Beogradu.Žalio sam se i putem tel. u glavnoj centrali u Bg. ali besuspešno.Ovo sve pišem da ne nasednete kao ja pa da morate da pišete posle Republičkoj agenciji zaelektronsku komunikaciju i poštanske usluge RATEL i da od njih tražite pomoć.
Balentina
Gospodo Ja vec mesec dana pokusavam u Vip u da raskinem ugovor ali konstantno dobijam odgovor da to nije moguce i da nisu culi za tu novu odluku i da je ne primenjuju u svojim poslovnicama Ima li neko ko je uspeo da raskine ugovor da mi da upustvo kako i ma koji nacin da postupim
Srdjan
Vip me je navukao sa onom reklamom "NEOGRANICENO". Stvarno imas besplatne razgovore, ali je Internet KATASTOFA!!! Spor kao puz, nema signala cim malo odes van Beograda. Pokajao sam se 100%. Sada cu sa zadovoljstvom da odem i raskinem ugovor. Bilo bi dobro da mogu i da tuzim operatera jer placam svakog meseca a ne mogu da koristim Internet ni 2 dana u njemu.
Zagor
Zavisi kakav signal stize.Trebao si prvo da proveris dali je signal zadovoljavajuci a ako nije nisi trebao prihvatiti. Operateri lepo pitaju gde se nalazite i oni pregledom na karti vide dali je ili kolika je snaga pokrivenosti signalom.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља