понедељак, 23.07.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:59
53. КАРЛОВЕ ВАРИ

Кристални глобус румунском филму

Фестивалски Гран-при за Раду Жудеа, признање Ани Кац, специјална награда руском „Скакачу”, најбољи редитељ Олмо Омерзу
Аутор: Дубравка Лакићнедеља, 08.07.2018. у 22:00
Ол­мо Омер­зу с на­гра­дом за нај­бо­љу ре­жи­ју (Фо­тографије прес слу­жба 53. КВИФФ)
Ра­ду Жу­де с „Кри­стал­ним гло­бу­сом”

Карлове Вари – Фестивалски Гран-при, награда Кристални глобус за најбољи филм 53. Карлове Вари фестивала, као и новчани износ од 25.000 америчких долара, одлуком жирија којим је председавао Британац Марк Кузенс, припали су румунском филму „Не занима ме ако ћемо се уписати у историју као варвари”  Раду Жудеа.

Још почетком фестивала, када је овај филм био приказан, по реакцијама критике, али и саме публике, било је јасно да је један од фаворита, јер је реч о храбро и снажно испричаној причи која се дотиче оних неславних делова у румунској историји. Злочина над Јеврејима које је починила румунска војска током Другог светског рата, у оне три године колико је ратовала уз немачке нацисте. О масакру у Одеси и низу других злочина Раду Жуде проговарана неуобичајен начин, кроз улични перформанс концептуалне уметнице Маријане, главне филмске јунакиње, чија је намера да изазове реакције данашњих Румуна на овај део своје прошлости. Жудеов циљ је да укаже на недостатак емпатије и незаинтересованост за суочавањем са истином. Оном која се у румунским историјским читанкама најчешће прескаче...

Другу по важности фестивалску награду – Специјалну награду жирија и 15.000 америчких долара, освојила је аргентинска редитељка Ана Кац за свој горко-слатко- хуморни филм „Sueno Florianopolis”, снимљен у Бразилу као аргентинско-бразилско-француска копродукција. Реч је о филмској причи о четворочланој аргентинској породици на летовању, коју Кацова раслојава на причу о првој љубави, некадашњим љубавницима, судбоносним сусретима и малим тренуцима радости, додајући свему томе нежни хумор и меланхолију. Допринос филму дали су глумци, међу којима је и Мерседес Моран, којој је фестивалски жири доделио награду за најбољу женску ролу. Овом филму припала је и награда жирија критичара Фипресци.

За најбољег редитеља 53. Карлове Вари фестивала проглашен је словеначки аутор Олмо Омерзу (Љубљана, 1982), а њему је награда припала за изврстан чешко-словеначко-пољско-словачки филм „Зимске муве”, који је према оцени потписнице ових редова био и један од најбољих у главном такмичарском програму.

Омерзуов филм је редитељски  „роуд муви” чији су централни јунаци два несташна дечака у тумачењу малих натуршчика са којима редитељ зналачки, а чини се спонтано, ради. Ово је прича о случајном и крајње необичном дечачком пријатељству усред зимске идиле, о њиховој незадрживој жељи да нешто специјално доживе, па макар се то завршило и у полицијској станици. За овај симпатичан и заводљив филм Олмо Омерзу је заслужио награду...

Међу најбољим филмовима на фестивалу био је и израелски „Геула” („Redemption”) редитељског пара Јозефа Мадмонија и Боаза Јехонатона Јакова, врсно редитељски изведена прича о безусловној родитељској љубави, снази мушког пријатељства и важности унутрашњег инегритета. Нажалост, али на срећу главног глумца Мошеа Фолкенфлика, овом филму је жири наменио само „глобус” за најбољу мушку ролу (филм је освојио и награду Екуменског жирија).

Ни изванредан руски филм „Скакач” Ивана И. Твердовског („Помоћно оделење”, „Зоологија”), није добио оно што је заслужио. Његова наративно дубоко фокусирана драма о дечаку из сиротишта и његовој младој мајци, која подстиче гледаоца на метафоричку интерпретацију виђеног и изазива на размишљање о мање знаним странама савременог руског друштва, освојила је само Special mention жирија (специјално помињање) и тако стављена у исту раван са далеко слабијим словеначким филмом „Историја љубави” Соње Просенц...

У другом такмичарском програму – „Источно од Запада”, жири којим је председавао Петер Бадач, својом главном наградом овенчао је руско-киргистански филм „Сулејманова планина” Елизавете Штихове који је прошле године већ освојио и главну награду на фестивалу у Пингјау у Кини. Овом филму сада је припала и награда критике Федеоре, у чијем је раду учествовао и српски критичар Ненад Дукић.

Као што се могло очекивати, за најбољи филм у такмичарском програму документарних филмова проглашен је „Путинови сведоци” украјинског аутора Виталија Манског. О овом документарцу за који је материјал Мански снимио још 1999. Године, када је заједно са колегом једини имао приступ Борису Јељцину и Владимиру Путину, у тренуцима када је Јељцин у новогодишњој ноћи, 31. децембра дао оставку и поставио Путина председничку столицу, писано је већ на страницама „Политике”, као о филму који отвара многа питања за самог аутора. Овом приликом да додам да карлововарска награда Манском носи са собом и новчани износ од пет хиљада долара...

На 53. Карлове Вари фестивалу ове године је приказано више од 300 филмова из целог света.


Коментари1
90a68
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Siki
Pravi Festival!!! Rumunski film je u ovom trenutku prvi u Evropi

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља