петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:11
ЗАНИМЉИВА СРБИЈА: СТАРА ПЛАНИНА

Тамо где су хајдуци пресрели бабу

Према предању, место где је харамбаша наредио да се жена која је преносила дукате за Турке претресе – назвали су Тресибаба, онде где је сломила зуб и разбила главу – Бабин зуб и Бабина глава, а данас су овде позната излетишта, скијалишта и планинарске стазе
Аутор: Слободан Петровићсреда, 11.07.2018. у 08:15
Бабин зуб (Фото С. Петровић)

Током неколико дана проведених на Бабином зубу, тешко је одлучити шта је овде лепше и живописније: приче и предања мештана овог дела Старе планине, гостољубивост и укусна јела или дивља природа.

Смештен сам у планинарском дому, а у разговору са мештанима сазнајем како је овај топоним на Старој планини добио име. Предање каже да су овим путевима некада Турци преносили благо из Тимочке крајине, преко Дервена за Турску. На том путу често су их пресретали хајдуци и одузимали им дукате. Турци су се онда досетили, нашли неку држећу бабу, и уместо њеног пртљага натоварили је дукатима, а када би им она посао одрадила – богато су је награђивали.

Војни пут

То се понављало више пута и хајдуцимa неко дојави да она помаже Турцима у преношењу блага. Хајдуци су, потом, пресрели жену на неком брдашцу и затражили од ње да им преда благо, али је она кренула да јадикује како је сиромашна и како нема ништа до – голе душе. Један од хајдука тада је наредио да се она претресе, али кад је жена то чула, бацила је торбу и почела да бежи. Како је бежала, падне и сломи зуб, а онда како је скренула – разби и главу. Место на којем је хајдук наредио да се баба претресе – назвали су Тресибаба, тамо где је сломила зуб – Бабин зуб, а тамо где је разбила главу – Бабина глава.

Са Бабиног зуба пут води ка Миџору (2.169 метара надморске висине), па даље ка манастиру Свети Никола, као и селима Засковци и Топли До.

Упознајем се са шумарима и предлажу ми да са њима пођем у правцу села Топли До, до којег има осам километара. Прихватам предлог, па се после доброг доручка теренском „нивом” спуштамо стазом испод хотела на Бабином зубу. Један део пута води преко пашњака, а затим кроз густе букове шуме. Од њих сазнајем да је Стара планина богата тврдим лишћарима: буквом и храстом. Од дивљачи има вукова, јелена, дивљих свиња. Рекли су ми да морају стално да контролишу планину, јер има пуно бесправне сече.

Хотел на Бабином зубу (Фото С. Петровић)

Село Топли До налази се у узаној долини и окружено високим планинским врховима. Кроз село протиче Топлодолска река. Некада је на чувеном римском, војном, касније царском друму то била важна станица, на којој су се одмарале римске легије, а и вековима касније кроз овај крај су често пролазиле разне војске. У центру селa су плоче са именима изгинулих мештана у светским ратовима: нигде веће плоче и више имена!

Куће су грађене на падини и тако стиснуте да делују као да су прављене једна преко друге. Све је бордоцрвено, а куће су направљене од набоја земље и дрвета. Питао сам се где сам зашао и да ли постоји веће сиромаштво у Србији?

Шетајући уским уличицама, изазвао сам пажњу сељана. Није ни чудо, аутобус имају једном недељно ка Пироту, а прво веће насеље је Темска, на двадесетак километара. Сви ме питају: „Одакле си пријатељу, ко те доведе у наш Топли До?”

„О Топлом Долу сам много слушао, па ево ме код вас!”

Око мене се скупило доста мештана. Свако ми поставља неко питање. Видећи моју добронамерност, један ме пита: „Видимо да си сам, ходаш по Старој планини као неки калуђер, где ћеш ти коначити, мрак ће?”

На то директно питање сам одговорио: „Код вас, моји пријатељи.” Једва су одлучили где и код кога.

Одсео сам код Дојчила. Он ме је сместио у свој дом. Живи са супругом. Дуго ми је причао:

„Некада сам имао велико стадо оваца, али све сам ’баталио’ и остао на неколико ’овчица’ и на једну ’кравицу’. Некада се богатство мерило по бројности стада и колико си направио сира и качкаваља. Оваца је било, колико је букових стабала на планини. Године су учиниле своје, а све што је могло, напустило је планину. Млади су отишли ка Пироту, Нишу и Београду. Све ређе нам долазе. Сете се на Ђурђевдан. Тада се не могу паркирати аутомобили у селу. Након тога, гепеци су им пуни мрса, а на нашим лицима је увек суза. Живимо од посете до посете, заборављени, већ дуго немамо ни телефонске везе, а мобилне телефоније овде нема.”

Скривени водопади

Хтео сам да га орасположим, али нисам могао. Питао сам га о качкаваљу.

Рекао ми је да се одавде качкаваљ на коњима носио до Цариграда. За вечеру ми је спремио „белмуж”, а док се специјалитет овог краја кувао, мезетили смо уз сир, пеглану кобасицу и домаћу ракију.

У селу сам остао два дана. Обилазио га, ишао узводно од реке ка клисури. Топлодолска река извире испод Миџора, који је већи део године под снегом. Река настаје од више речица и извора на простору између Жаркове чуке, Тупунара, Миџора и Дугог Била. Потоци који је стварају имају велики пад, па су свуда многобројни водопади високи преко педесет метара. Познати су: Чунгушски, Писки и Јеленски скок. Многи су на неприступачнијим локацијама, доступни само планинарима и пастирима. Изнад села сам видео дивље коње. Прелепи пејзажи са узвишице су идеални за фотографисање.