субота, 17.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:59

Фејсбук кажњен свотом коју заради за пет и по минута

Због скандала са „Кембриџ аналитиком”, калифорнијски џин ће Лондону морати да плати пола милиона фунти, што је за њега симболична сума новца
Аутор: Јелена Стевановићсреда, 11.07.2018. у 22:00
Америчка мрежа тврди да није знала за злоупотребе (Фото Бета/АП)

Британија ће компанији Марка Закерберга одредити казну у вредности од око 660.000 долара, што је прва глоба за америчку мрежу због кршења приватности 87 милиона корисника, али несразмерно мала у односу на вредност „Фејсбука” од 590 милијарди долара.

Регулаторно тело у Лондону саопштило је јуче да ће ИТ џин платити пола милиона фунти (663.850 долара) због злоупотребе личних података, што је највиша сума коју предвиђају британски закони и свота коју калифорнијска компанија заради за пет и по минута, јавио је „Гардијан”.

Наводи се да је технолошки гигант скривао да је другим компанијама омогућавао да имају информације о његовим корисницима. Посебно му се замера да је пропустио да власнике профила заштити од компаније „Кембриџ аналитика”, која је, како је бивши запослени изнео у јавност пре неколико месеци, без одобрења покупила личне податке 87 милиона људи на „Фејсбуку”. Према ономе што је тврдио  узбуњивач, „Кембриџ аналитика” је без знања људи направила базу о њиховим годинама, образовању, послу, пријатељима и објавама и онда документацију искористила у кампањама својих клијената, међу којима је био и Доналд Трамп. Иако је компанија тврдила да је уништила материјал чим је „Фејсбук” то затражио од ње 2015, као и да због тога није ни могла да обрађује информације на америчким изборима 2016, избијање скандала је за њу значило крај пословања. Мада се верује да су кршена права углавном америчких држављана, афера је привукла велику пажњу на Острву, где је „Кембриџ аналитика” и била регистрована. За сада већ угашену компанију тврдило се да је радила и у кампањи заговорника брегзита, а власти у Лондону најављују да ће кривично гонити њену мајку фирму, која, такође, има седиште у Британији, преноси Би-Би-Си.

Регулаторно тело је упозорило политичке партије да не унајмљују агенције које, ради што прецизнијег оглашавања, прикупљају и анализирају личне податке без сагласности потенцијалних бирача. Уобичајена је пракса да странке, као и компаније, купују информације о животним стиловима људи да би рекламе прилагодиле различитим укусима и очекивањима гласача. Кад је реч о дигиталном политичком маркетингу, „Фејсбук” зарађује више од било које друге компаније. Са обе стране Атлантика води се расправа о томе да ли ова корпорација зна исувише о својим корисницима и да ли на законит начин уновчава податке о власницима профила. Забринутост због злоупотреба посебно изражава ЕУ, која је прошле године због „нетачних и информација које наводе на погрешно мишљење” казнила највећу друштвену мрежу са 110 милиона евра. Да је на Закербергову корпорацију могла да се примени нова европска регулатива о заштитих личних података, компанија је могла бити кажњена и са четири одсто прихода на светском нивоу, што би у њеном случају износило скоро две милијарде долара. Ипак, Лондон тврди да није могао да примену уредбу која је недавно ступила на снагу јер се радило о злоупотребама почињеним пре него што је регулатива усвојена. Закербергов тим је саопштио да ће касније издати саопштење поводом вести са Острва, а раније је инсистирао на томе да не сноси одговорност јер није био свестан да је „Кембриџ аналитика” дошла до спорних фајлова, као и да је, чим је сазнао за то, тражио да их одмах уништи. Узбуњивач је, међутим, тврдио да је мрежа све време била обавештена о томе да њени партнери злоупотребљавају материјал и да је прекинула сарадњу са њима тек кад је постало очигледно да ће избити скандал.

Прича је почела пре пет година кад су „Фејсбук” и професор са Кембриџа покренули апликацију која је, уз сагласност оних који су је инсталирали, употребила њихова имена, занимање, брачни статус, фотографије, место становања и лајкове у психомерењима, предвиђањима понашања на основу личних података. Софтвер је, међутим, са тих 265.000 људи прешао на њихове пријатеље, што је представљало рудник знања о милионима који се никад нису сагласили са обрадом информација. Ствар се још више искомпликовала кад је  програм продат „Кембриџ аналитици”, па је непрописно прикупљена база завршили у рукама компаније која живи од профилисања могућих купаца, клијената и бирача.


Коментари0
75efa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља