недеља, 18.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:53

Пенали за раскид уговора биће и законом забрањени

Желимо да ове измене унесемо и у нови закон који је Влада већ усвојила како не бисмо више остављали простор за различита тумачења – истакао је Расим Љајић, министар трговине
Аутор: Јелица Антељ и Ивана Албуновићнедеља, 15.07.2018. у 22:00
(Фото Д. Јевремовић)

Законом о електронским комуникацијама, који би у септембру требао да се нађе у скупштини, мобилним и кабловским оператерима као и интернет провајдерима биће забрањено да корисницима наплаћују пенале за превремени раскид уговора, изјавио је за „Политику”

Расим Љајић, министар трговине, туризма и телекомуникација.

Како је наш лист већ објавио, у последњој години ово министарство издало је више обавезујућих решења против телекомуникационих компанија и наложило им да промене дугогодишњу праксу која је кориснике доводила у неповољан положај.

– Овим уводимо европску праксу која не препознаје наплаћивање накнада за превремени раскид уговора. Желимо да ове измене унесемо и у нови закон који је влада већ усвојила како не бисмо више остављали простор за различита тумачења – истакао је Љајић.

Иако како сазнајемо већ постоје притисци оператера, у министарству тврде ће остати доследни у намери да корисници буду више заштићени у овој области.

Шта тачно ово решење значи за потрошаче? Досадашња пракса била је врло неповољна за кориснике. Рецимо, уколико је са оператером потписао уговор на 24 месеца, а због слабог квалитета услуге или из неког другог разлога жели да раскине уговор после пет месеци, био је у обавези да у целости исплати преосталих 19 месеци као да је услугу и користио.

Правник Боривоје Ђорђевић, из лесковачког Удружења за заштиту потрошача Народни парламент, објашњава на примеру пакета једног од мобилних оператера како би сада требао да изгледа раскид уговора. Он сматра да би оператери сада морали да измене праксу и понуде корисницима две опције – наплату претплата до краја уговореног периода или наплату попуста које је корисник остварио до тренутка раскида уговора. Висина попуста који је корисник остварио може се прерачунати тако што се попуст на месечну претплату помножи бројем месеци у којима је услуга коришћена. Од ове две опције приликом раскида уговора биће примењена она која је повољнија по потрошача, односно она где је износ пенала које плаћа потрошач мањи.

Наводи и пример. Рецимо, ако је корисник са оператером потписали уговор за одређени пакет, са уговорном обавезом од 24 месеца, месечна услуга пакета коштаће га 500 динара. Исти тај пакет без уговорне обавезе коштао би га 700 динара месечно. Уколико после 10 месеци корисник одлучи да раскине уговор са оператером требало би да има две опције – да плати целокупан износ свих преосталих претплата до краја уговора, што износи 14 месеци помножено са 500 динара (7. 000 динара). Друга могућност је да измири разлику, односно износ попуста који је остварен током коришћења пакета, што износи 10 месеци помножено са 200 динара (2.000 динара).

– У овом случају, оператер треба да вам предочи оба обрачуна и омогући да изаберете онај који је повољнији. Уколико сте уз пакет одабрали и неки од уређаја за који сте остварили попуст, дужни сте да исплатите пуну цену уређаја приликом раскида уговора, односно разлику малопродајне цене у односу на цену уређаја са уговорном обавезом – наводи се у допису овог удружења и истиче да су иницирали доношење овог решења јер су пре три године Министарству трговине, туризма и телекомуникација поднели захтев за заштиту колективних интереса потрошача.


Коментари10
f0919
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Bojan
Koliko sam ja to pratio operateri retko ili nikad ne iznose cene usluga "bez ugovorne obaveze", tako da tu ostaje da nas opet oderu po želji.
tomkarlo
Nije tačno. pogledajte ponude svih operatera unazad godinama i videćete da uvek ima cene i za i bez ugovora. Kod svakog operatera. Uvek ima i cena uređaja sa ugovorom i bez ugovora. I sve to piše i u ponudama, ugovorima i na svim njihovim sajtovima.
Препоручујем 0
Nedzad
Na zalost ni ovo nije prihvatljivo resenje. Korisnik usluga, odnosno potrosac, koji uredno izmiruje svoje obaveze, a pri tom od mobilnog operatera zbog manjkavosti mreze ne dobija uslugu koju placa, ako raskine ugovor, morace da plati deo troskova, ili preostalu pretplatu, ili popust koji je ostvario prilikom sklapanja ugovora, dok druga strana iako nije ispunila obaveze iz ugovora ostaje potpuno zasticena i moze da naplati uslugu koju nisu isporucili.
novak
Čini mi se da ugovori sklopljeni na godinu ili dve su povoljniji nego mesečno plaćanje pretplate, pa se najviše zbog te pogodnosti i sklapaju. Ako se takav ugovor prekine, normalno je da se plaćaju penali. Zamislite samo da prekinete ugovor gde imate "beskonačno" minuta posle mesec dana kada ste potrošili 5000 minuta za 999 dinara. Da ste imali pretplat koštalo bi vas oko 100.000 dinara. I vi hoćete da prekinete taj ugovor bez sankcija. Normalno je da će se operateri zaštititi od ovakvog zskona. Ili će izbaciti ugovore pa svi na pretplatu ili će cene na ugobore poskupeti.
Zoran
A zamisli ti, Novace, ovo: odes do MTS-a i sklopis s njima ugovor za koriscenje mobilnog interneta, na 24 meseci, gde mesecno placas 1500 din za 50 GB, i u tom trenutku je to najpovoljnija varijanta jer u Telenoru i VIP-u si vec proverio, ponuda im je skoro nikakva; pre nego nastavim, samo da napomenem da je to moja situacija od pre godinu i kusur dana; a onda nakon pola godine, Telenor ponudi paket gde za 1500 din dobijas 150 GB, a pritom se desava da ti 50 GB u MTS-u nekad istekne usred meseca, neobjasnjivo, i naredne dve nedelje, do pocetka narednog meseca ostao si bez signala. Odes do MTS-a i pitas za veci paket, oni ga nemaju u ponudi, zelis da predjes u Telenor, jer za iste novce dobijas TRI PUTA VECI PAKET, ali avaj, ne mozes, jer ce te MTS tuziti za prekid ugovora, a zasto? Zato sto su nesposobni da drze korak s konkurencijom? Ne, druze Novace, nisi u pravu, jer na taj nacin oni su te vezali dve godine ugovorom i ne mrdaju prstom da svoju uslugu usavrsavaju. A ovako ce morati.
Препоручујем 19
djole
Знам шта је уговор и има у њему много чланова поред оног да уговор траје 2 године или годину. Треба натерати оператере да испоштују уговор у целости. Рецимо кабловски оператер по уговору каже да је брзина интернета 100 мбс а да вам wifi рутер који подржава до 50 мбс и неће да га замени јер само утп каблом гарантују приближну брзину по уговору. Жалите се да вам кочи слика на ХД каналима и да праве пикселизацију кажу вам да је то немогуће и ако имате доказ за то и неће да отклоне недостатак годину дана. Па и да раскинеш уговор код другог оператера је исто. Мобилни оператер вам наплаћује 3Г услугу и ако немате ни 2Г а и приликом склапања уговора узели сте телефон који нама ту могућност.
Драган
Законом би требало забранити кабловским, интернет и телефонским оператерима да на било који начин једнострано мењају ниво и квалитет услуга на штету корисника. Нпр. постала је масовна појава да оператери склопе уговоре, затим избаце неке канале из ТВ понуде а ракид уговора условљавају великим накнадама или пеналима. Брзина интернета, број минута у телефонији и списак канала у свим пакетима морали би бити саставни део сваког уговора и као такви обавезујући за оператера. Па, ако се избаци 1 или више канала из било ког пакета укључујући основни или повећа цена или интернет проток буде мањи од уговореног, нека све последице и трошкове раскида уговора сноси оператер.
Boris
@Jeremija Da li vi znate sta su obligacioni odnosi. Jedna strana ne smije jednostrano mijenjati odredbe ugovora.
Препоручујем 19
Дејан
Када се уговор једнострано промени, обе стране имају рок од 30 дана да безусловно и без надокнада раскину уговор. Оператер би требао да обавести корисника о промени, што они вероватно или избегавају или само напишу на веб страници и тако рачунају да су испунили уговорну обавезу, што се толерише иако је противно закону.
Препоручујем 41
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља