уторак, 31.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 01:24

Пенали за раскид уговора биће и законом забрањени

Желимо да ове измене унесемо и у нови закон који је Влада већ усвојила како не бисмо више остављали простор за различита тумачења – истакао је Расим Љајић, министар трговине
Аутор: Јелица Антељ и Ивана Албуновићнедеља, 15.07.2018. у 22:00
(Фото Д. Јевремовић)

Законом о електронским комуникацијама, који би у септембру требао да се нађе у скупштини, мобилним и кабловским оператерима као и интернет провајдерима биће забрањено да корисницима наплаћују пенале за превремени раскид уговора, изјавио је за „Политику”

Расим Љајић, министар трговине, туризма и телекомуникација.

Како је наш лист већ објавио, у последњој години ово министарство издало је више обавезујућих решења против телекомуникационих компанија и наложило им да промене дугогодишњу праксу која је кориснике доводила у неповољан положај.

– Овим уводимо европску праксу која не препознаје наплаћивање накнада за превремени раскид уговора. Желимо да ове измене унесемо и у нови закон који је влада већ усвојила како не бисмо више остављали простор за различита тумачења – истакао је Љајић.

Иако како сазнајемо већ постоје притисци оператера, у министарству тврде ће остати доследни у намери да корисници буду више заштићени у овој области.

Шта тачно ово решење значи за потрошаче? Досадашња пракса била је врло неповољна за кориснике. Рецимо, уколико је са оператером потписао уговор на 24 месеца, а због слабог квалитета услуге или из неког другог разлога жели да раскине уговор после пет месеци, био је у обавези да у целости исплати преосталих 19 месеци као да је услугу и користио.

Правник Боривоје Ђорђевић, из лесковачког Удружења за заштиту потрошача Народни парламент, објашњава на примеру пакета једног од мобилних оператера како би сада требао да изгледа раскид уговора. Он сматра да би оператери сада морали да измене праксу и понуде корисницима две опције – наплату претплата до краја уговореног периода или наплату попуста које је корисник остварио до тренутка раскида уговора. Висина попуста који је корисник остварио може се прерачунати тако што се попуст на месечну претплату помножи бројем месеци у којима је услуга коришћена. Од ове две опције приликом раскида уговора биће примењена она која је повољнија по потрошача, односно она где је износ пенала које плаћа потрошач мањи.

Наводи и пример. Рецимо, ако је корисник са оператером потписали уговор за одређени пакет, са уговорном обавезом од 24 месеца, месечна услуга пакета коштаће га 500 динара. Исти тај пакет без уговорне обавезе коштао би га 700 динара месечно. Уколико после 10 месеци корисник одлучи да раскине уговор са оператером требало би да има две опције – да плати целокупан износ свих преосталих претплата до краја уговора, што износи 14 месеци помножено са 500 динара (7. 000 динара). Друга могућност је да измири разлику, односно износ попуста који је остварен током коришћења пакета, што износи 10 месеци помножено са 200 динара (2.000 динара).

– У овом случају, оператер треба да вам предочи оба обрачуна и омогући да изаберете онај који је повољнији. Уколико сте уз пакет одабрали и неки од уређаја за који сте остварили попуст, дужни сте да исплатите пуну цену уређаја приликом раскида уговора, односно разлику малопродајне цене у односу на цену уређаја са уговорном обавезом – наводи се у допису овог удружења и истиче да су иницирали доношење овог решења јер су пре три године Министарству трговине, туризма и телекомуникација поднели захтев за заштиту колективних интереса потрошача.


Коментари13
0feee
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dada
Fala nebesima!!!! Napokon! Naisla sam na ovaj clanak u ocaju pretrazivanja kako da tuzim mts zbog nepovoljne situacije u kojoj sam. U filijali pomenutog operatera zaposlena radnica mi nije pri produzenju ugovora ugasila opciju dodatnog interneta kada potrosim svoj paket sto sam joj rekla da uradi. Ako je neko upucen kako mogu da se izbavim iz ove situacije nek mi napise molim vas.. situacija je jasna duplo veci racun. Hvala unapred!
Snezana
Postovani zanima me da li se placaju i dalje penali konkretno za mts...imala sam fixni +mob.broj koji nije uopste koriscen ,bez ikakvog aparata ,samim tim i zaduzenja za aparat, pa me zanima da li ja moram da platim penale ili samo racun do deaktivacije broja? Hvala
Milan
Ovakav zakon je odavno trebao,samo je problem što više pola ljudi ne razume ovaj zakon. Misle da ako uzmu paket od 7000 i dobiju samsung note9(koji kosta 110.000) za 15-20.000 da mogu da raskinu ugovor kad hoce. Pa nije ni jedan operater lud da to dozvoli. Ili plati razliku u ceni telefona sto niko ne bi uradio ili cutis i placas 24m. Kod popusta je druga prica i to je ok.
Bojan
Koliko sam ja to pratio operateri retko ili nikad ne iznose cene usluga "bez ugovorne obaveze", tako da tu ostaje da nas opet oderu po želji.
tomkarlo
Nije tačno. pogledajte ponude svih operatera unazad godinama i videćete da uvek ima cene i za i bez ugovora. Kod svakog operatera. Uvek ima i cena uređaja sa ugovorom i bez ugovora. I sve to piše i u ponudama, ugovorima i na svim njihovim sajtovima.
Препоручујем 0
Nedzad
Na zalost ni ovo nije prihvatljivo resenje. Korisnik usluga, odnosno potrosac, koji uredno izmiruje svoje obaveze, a pri tom od mobilnog operatera zbog manjkavosti mreze ne dobija uslugu koju placa, ako raskine ugovor, morace da plati deo troskova, ili preostalu pretplatu, ili popust koji je ostvario prilikom sklapanja ugovora, dok druga strana iako nije ispunila obaveze iz ugovora ostaje potpuno zasticena i moze da naplati uslugu koju nisu isporucili.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља