петак, 22.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:30

​За електровозила сунце боље од угља

На постављање пуњача за електровозила обавезује нас ЕУ, јер до отварања поглавља 27 о екологији, имамо задатак да поставимо 150 таквих апарата широм државе
Аутор: Марија Бракочевићсубота, 21.07.2018. у 22:00
У Србији има 174 власника електричних возила (Фото Танјуг)

Неразвијена инфраструктурна мрежа и недовољан број брзих соларних и електричних пуњача унутар земље главни су проблеми са којима се суочавају власници електричних возила у Србији којих је 174. Свима њима засад је на располагању тридесетак пуњача, док је само пет поставила држава на наплатним станицама у Суботици, Шиду, Димитровграду и Прешеву, као и на рампи „Бубањ поток” у Београду. У земљи има и оних који управљају хибридним возилима, а таквих је тренутно 240. Њима је у овом моменту знатно лакше, јер у држави имају довољно бензинских станица где могу да напуне резервоар, кад им зафали струје за електрични погон.

Добра вест ових дана ипак стиже из „Путева Србије”, открива Милош Петровић, директор Центра за електрична и хибридна возила, јер то предузеће планира да до краја године постави још десетак пуњача на приоритетним путним правцима у земљи. За сада такав брзи пуњач постоји само на једном месту у земљи – у Новом Београду, док унутар земље на потесу од Хоргоша до Прешева стандардних електричних пуњача – нема.

– На њихово постављање обавезује нас ЕУ, јер до отварање поглавља 27 о екологији, у најкраћем року имамо задатак да поставимо 150 пуњача. То није спорно, поставићемо их, напајаће се из постојеће електромреже, али пре тога држава треба да направи стратегију. Циљ је поставити више брзих соларних пуњача који могу да напуне батерију електричног возила за само 30 минута, а не оних који користе струју добијену из угља – напомиње Петровић.

​Еколошки, али скупи
Према подацима МУП-а, у Србији има 1,9 милиона регистрованих возила, a сваке године у земљу уђе око 25.000 возила са највишим еколошким стандардима, док су више од 100.000 половни аутомобили. За разлику од њих електрични аутомобили су потпуно еколошки, безбедни и бешумни, али је проблем што су скупи. Батерија модела бе-ем-ве И3 стаје око 15.000 евра, а ауто кошта 40.000 евра.

Док у Србији не буде било довољно обновљивих извора енергије, електрични аутомобил ће ипак више загађивати средину, него конвенционална возила. Обашка то што се троши и руда за производњу струје.

Ако потрошимо на пример тону угља да произведемо мегават струје, па је употребимо за погон електричног аута, вртимо се у зачараном кругу.

Пример за то је, како додаје Петровић, електрификација јавног превоза у главном граду. У Београду засад постоји пет електричних аутобуса, а возни парк би ускоро требало да постане богатији за још 80.

– Они су добри за центар града, јер не загађују околину. Питање је међутим да ли град може, са повећањем броја таквих возила, да издржи додатну потрошњу струје, посебно ако се зна какав је начин производње струје, из такозваних прљавих извора. Колико ће то онда заиста бити исплативо? Јер, уколико се мрежа електричних аутобуса прошири, нуспојаве могле би да буду повећање потрошња струје, већа експлоатација лигнита, загађење околине у деловима где се струја производи... – објашњава Петровић.

Управо због тога је циљ Србије да се електрична возила пуне струјом из чисте енергије, односно обновљивих извора као што су сунце и ветар. У Србији је то још пионирски подухват, сматра он, док Европа ужурбано јури за електричним возилима.

– Велики проблем је и батерија таквих возила која је најскупљи део. У њеном саставу је и кобалт кога има највише у рудницима у Конгу, где бесни рат. Зато и нема сигурног снабдевања, па је и цена превисока – подсећа он.

Просечна цена аутомобила на електрични погон је око 28.000 евра, али у Србији још не постоје државне субвенције за њихово коришћење.

– У Европи постоје две врсте подстицаја. И наша држава би требало да подржи све друштвено-одговорне фирме које возе такве аутомобиле, да даје директно подстицаје за смањење цене таквих возила. У Хрватској и Словенији, рецимо, државне субвенције износе од 4.000 до 10.000 евра – открива Петровић.

Постоји и нефинансијска подршка, која би требало да претпостави да  свако ко купи такав ауто не плаћа ПДВ, паркинг-место, путарину...

– Очекујемо од држава да најкасније до 2020. почне да даје подстицаје за куповину електричних и хибридних возила. За сада се код нас у поступку регистрације не наплаћује порез на употребу таквих возила, али се рецимо и даље плаћа еколошка такса, што је апсурдно – наводи директор Центра за електрична и хибридна возила, и подвлачи да је без субвенција државе електрични модел аутомобила у Србији економски неисплатив.


Коментари3
96505
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sale Aleksandrović
-Valjda je potrebno stimulisati udeo elektroautomobila, u tranzitnom saobraćaju kroz srpske prostore, a ne saobraćaj sa motorima sa unutr. sagorevanjem.(Postaviti što veći broj dostupnih punjača,npr) Zašto stimulisati-"fosile"--vozila sa pogonom na fosilna goriva?(Dati SUBVENCIJE,KONAČNO !) Veliki broj ljudi,ima zdrastvenih problema kao posledica upotrebe fosilnih goriva...praktično obolevaju skoro svih organski sistemi.Pored alergijskih reakcija,hroničnih teških inffekcija disajnih organa tu je NAUČNO dokazano kancerogeno dejstvo.Mnogo ljudi DOSLOVNO pati od tih bolesti,OKO NAS.Pa i deca, tih istih ljudi,koji dobro zarađuju,na bespotrebnoj ZLOUPOTREBI fosilnih goriva Da ne govorimo da je naše područje pretrpelo ratna dejstva i posledice toga ! - Građanima treba ostaviti mogućnost da sami odluče gde će deo njihovih davanja "državi "da odlaze: u ZDRAVIJU MOBILNOST ili u zastarelu tehnologiju.Imaju pravo na mogućnost izbora.Nije u redu da se deo bogati na račun zdravlja ljudi.
Зоран
О чему ми причамо овде? Дајте прво квалитетне путеве, па да се побољша стандард да возимо и нове класичне ауте, а не само отпад из Немачке, а док стигнемо до иоле масовније употребе електричних и хибридних ... Далека је то будућност за Србију. Та која стотина власника еколошких аута ће морати да се стрпи до тада.
Dejan Stankovic
Nema čekanja...treba napraviti pod hitno brže punionice po autoputevima i magistralama, sporije postaviti u tržne centre i većim parkiralištima. Tog momenta će doći za Srbiju više od hiljadu Tesla vozila a vlasnici ostaviti novac po hotelima i restoranima. Čekati dok trava naraste...biće kao i uvek problem za Srbiju koja kasni za svima. Elektromobilitet funkcioniše perfektno i predstavlja prekretnicu ne samo u automobilizmu već i u načinu obhođenja prema stvaranju i korišćenju energije.
Препоручујем 7

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља