понедељак, 24.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:47
ПОСЛЕ СМЕНЕ НА ЧЕЛУ „ФИЈАТ КРАЈСЛЕРА”

Има ли Мајк Менли план за Крагујевац

Не очекујем да ће одлазак Серђа Маркионеа променити основне смернице пословања, каже Зоран Марковић, председник Савеза синдиката ФЦА
Аутор: Аница Телесковићпонедељак, 23.07.2018. у 22:00
(Фото Танјуг)

Само месец и по након што је Серђо Маркионе објавио петогодишњу пословну стратегију компаније „Фијат Крајслер”, којом се предвиђа да овај ауто-гигант настави са производњом „фијата 500-Л” у Крагујевцу, једна операција рамена потпуно је променила ток његове каријере. Хоће ли одлазак извршног директора у црном џемперу, по коме је Маркионе био препознатљив, променити и бизнис планове ове компаније и има ли Србије у бележници његовог наследника Мајка Менлија?

Судећи према информација са Миланске берзе, инвеститори нису одушевљени Маркионеовом изненадном сменом, која је уследила и после штрајка радника у Италији, који су негодовали јер је „Фијат Крајслер”, као главни спонзор, одлучио да плати 112 милиона евра за прелазак фудбалера Кристијана Роналда у Јувентус. Након што је за извршног директора управни одбор поставио Мајка Менлија, дугогодишњег директора „Џипа”, акције ове компаније јуче су пале за четири одсто. У извештајима се наводи да је Менли довео „Џип” до успеха метеорском брзином и да је овај педесетпетогодишњи Британац од њега направио супербренд.

Аналитичари америчке агенције „Блумберг” за Менлија кажу да није сујетан и да ће због тога добро водити компанију. Немогуће је, ипак, да једна особа у потпуности замени Маркионеа, додаје се у анализи.

Шеф европ­ског оде­ље­ња „Фи­ја­та” под­нео остав­ку
Из­вр­шни ди­рек­тор ком­па­ни­је „Фи­јат Крај­слер ауто­мо­би­ли” (ФЦА) за тр­жи­ште Евро­пе, Бли­ског ис­то­ка и Афри­ке (ЕМЕА), Ал­фре­до Ал­та­ви­ља, под­нео је ју­че остав­ку на ту функ­ци­ју, на­кон што је из­гу­био у тр­ци да Сер­ђа Мар­ки­о­неа за­ме­ни на че­лу ФЦА, ја­вља „Блум­берг” по­зи­ва­ју­ћи се на из­во­ре упо­зна­те са си­ту­а­ци­јом.Ал­та­ви­ља (54), бли­зак са­рад­ник Мар­ки­о­неа, над­гле­дао је по­сло­ва­ње ФЦА ши­ром све­та, а ва­жио је за јед­ног од три во­де­ћа кан­ди­да­та, по­ред Мај­ка Мен­ли­ја и фи­нан­сиј­ског ди­рек­то­ра ФЦА Ри­чар­да Пал­ме­ра, за пре­у­зи­ма­ње чел­не по­зи­ци­је у ком­па­ни­ји. Из ФЦА по­ру­чу­ју да ће Мен­ли би­ти при­вре­ме­ни из­вр­шни ди­рек­тор ФЦА за ре­ги­он ЕМЕА. 

Зоран Марковић, председник Савеза самосталног синдиката „Фијат Крајслер аутомобили Србија”, каже да не очекује да персонална промена извршног директора на челу глобалне компаније промени основне смернице пословања.

– Најављено је да „Фијат Крајслер” остаје у Србији, што значи да ће нови уговор бити потписан и да нема разлога за бригу – каже Марковић.

Према његовом мишљењу, Маркионе је сасвим сигурно обележио једну еру у пословању ове компаније у Крагујевцу.

– Он је човек који је 2008. године са српским државним званичницима потписао уговор којим се оснива заједничко предузеће. Сећам се да је на мене оставио утисак, јер су тог дана сви у Крагујевац дошли у оделу са краватом, а он се појавио у црном џемперићу. Није био формалиста, већ је био лежеран. Памтим и да је 2008. године. на првом ручку са тадашњим градоначелником Верољубом Стевановићем, у Хотелу „Крагујевац” тражио да се на све столове поставе пиксле, да би могло да се пуши – присетио се Марковић.

Додаје да фабрика у Крагујевцу тренутно има веће бриге од тога ко управља компанијом на глобалном нивоу, а то су упосленост, број радних дана, услови рада...

Када се погледа финансијски извештај ФЦА, види се и да су пословни приходи у 2017. години пали за више од 20 милијарди динара, што је око 170 милиона евра. Компанија је ипак остварила нето добит од 2,13 милијарди, што је негде на нивоу резултата из претходне године. Међутим, током претходне године знатно су смањена и издвајања из буџета за ову компанију. Тако су донације, дотације и субвенције на крају 2016. године достизале 3,7 милијарди, док су на крају прошле године смањене на 1,9 милијарди. За парк добављача уплаћено је 20 милиона, а за тренинг академију 12 милиона динара. По основу плана реструктурирања имовине на рачун компаније ФЦА легло је 405 милиона динара. Готовинско давање државе износило је 364 милиона, а додатно, на специјални рачун компаније уплаћен је још 661 милион динара. У финансијском извештају наводи се да је 2016. године друштво признало и додатне подстицаје у износу од 1,25 милијарди динара, које је упутила Влада Србије у складу с Допуњеним и измењеним уговором о заједничком инвестиционом улагању. Овај документ Република Србија је потписала са руководством „Фијата”.

Колики ће бити износ државне помоћи за ФЦА у новом уговору са овом компанијом за сада није познато. Поготово што је претходни потписан пре него што је ступио на снагу Споразум о стабилизацији и придруживању, којим су строго дефинисана правила за државну помоћ. У међувремену, Србија је и законодавство ускладила са европским, па је питање и да ли је то и у ком обиму могуће по нашем Закону о контроли државне помоћи.


Коментари3
a03e4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

миливоје
Томкарло,слажем се са вама у потпуности.Живим у Крагујевцу.Град је у буквалном смислу дуго био долина глади,како су говорили за њега.Посла за младе није било ни издалека.Колико год несавршен систем по коме је ФИАТ дошао у КГ,зацрњен уговор...млади су се запослили.И то не само шраф-мајстори,већ и млади инжињери.Многи на основу свог рада планирају женидбе,оснивање породице.Са доласком Сименса,производња каросерија за шинска возила,ситуација је још боља.Вероватно је за рубрику веровали или не,фирма планира кадар који је при крају школовања,младе инжињере и ученике.Ургентно су примили десет заваривача,само су сачекали да добију дипломе.Треба проверити,али кажу да на бироу нема машинских инжињера.Нисам члан нити симпатизер ни једне партије,нисам,далеко било,бот.Имам лична сазнања о овоме што пишем.У граду и даље има доста незапослених,али постоји знатно побољшање.
Боба
Капитал има само тренутне интересе а аутоиндустрија је увек била једна од стратешких грана која свуда има подршку за свој домаћи сектор као Џенерал моторс и Форд у Америци. Само у Србији постоји пракса да се помажу стране индустрије због политичких поена. Фијат ће на крају отићи из Србије као што је и US Steel само је питање времена кад чак и да планирамо да довека имамо најјефтинију радну снагу и дајемо субвенције из све задуженијег буџета, то неће моћи да траје вечно јер ће и кредити споља за дефицитарно финансирање пресушити у једном тренутку. Када се то деси биће касно за лупање главе јер план преоријентације на домаћу производњу мора да постоји много пре тога.
tomkarlo
A rešenje je da se Zastava ugasi? Ili da je otkupi neko od silnih domaćih biznismena? Ili da je skupo prodamo kinezima - vidim ubiše se od ponuda. Neka je nama Zastave pod Fiatom - hiljade radnika je zadovoljno i sa ovakvim platama (bolje išta nego ništa).
Препоручујем 8

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља