субота, 17.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:07

Примирје у трговинском рату између САД и ЕУ

Трамп одложио увођење царина на немачке аутомобиле, док је Јункер пристао да повећа увоз америчке соје и течног гаса
Аутор: Јелена Стевановићчетвртак, 26.07.2018. у 22:00
Жан-Клод Јункер и Доналд Трамп (Фото Бета/АП)

Таман кад се чинило да ће између трансатлантских партнера букнути царински рат, шеф Беле куће и председник Европске комисије састали су се у Вашингтону и договорили да макар неко време неће уводити нове намете, обећавши да им је крајњи циљ да потпуно укину таксе на размену робе.

После јучерашњег сусрета у западном крилу, Доналд Трамп и Жан-Клод Јункер су саопштили да ће САД и ЕУ водити преговоре о царинама које је Вашингтон пре неколико месеци наметнуо на страни, па и на европски челик и алуминијум, али да за то време ниједна страна неће смишљати нове увозне дажбине. То значи да, док трају договори, лидер САД неће остварити претњу да ће наметнути порез од 25 одсто на увоз европских аутомобила. Јункер је пристао да ЕУ повећа увоз из САД, трошећи милијарде долара на куповину соје и течног гаса, преноси „Гардијан”. Неочекивано за стране које су до јуче претиле политиком мило за драго, двојица лидера су истакла да ће радити на уклањању свих „тарифа, баријера и субвенција” изузев кад је реч о аутомобилској индустрији.

Помирљиви тонови који су се чули у Авенији Пенсилванија одударају од речи које је Трамп изговорио раније овог месеца током европске турнеје, називајући ЕУ непоштеним трговинским партнером и непријатељем САД. Варница која је запалила економске односе између Америке и ЕУ била је његова одлука да уведе царине на увоз челика (25 одсто) и алуминијума (10), после чега је Брисел узвратио истом мером, глобећи широку лепезу америчких производа од „харли дејвидсона” до бурбона.

У реакцијама са обе страна океана превладава став да је постигнуто примирје, али не и мир јер се не зна да ли ће Трамп колико сутра променити мишљење и твитовати да ће повећати царине на куповину „мерцедеса”. Иако је шеф Беле куће казао да наступа „нова фаза” у билатералним односима а Јункер се похвалио да је добио „велике уступке”, познаваоци економских прилика упозоравају да је ово можда само привремена обустава „паљбе”. Нема гаранција да се први човек вашингтонске администрације неће предомислити, као што ни председник Европске комисије не може да гарантује да ће драматично повећати увоз соје или течног гаса, који је и даље скупљи од руске верзије, преноси Би-Би-Си.

Како су и конзервативци и либерали у Конгресу САД углавном заговорници слободне трговине, њихови представници поздрављају отопљење односа са најважнијим партнерима. Док Републиканска странка сматра да је председник повукао земљу са ивице трговинске провалије, демократе верују да је он поражен у рату који је сам започео и да је зато ово победа Европе.

САД и ЕУ сваке године размене робу и услуге у вредности од 1,1 билион долара. То је највећа билатерална размена на свету, али је Трамп заокупљен америчким мањком у спољној трговини, који, кад је реч о односима са Европом, износи више од сто милијарди долара. Посебан пик има на немачку аутомобилску индустрију и верује се да се неће смирити све док или не уведе веће царине на БМВ и „аудије” или док не натера Брисел да смањи дажбине на увоз америчких четвороточкаша.

Иако је због оваквих ставова на мети критика са обе стране Атлантика, Трампова љутња није без основе, пише немачки „Ханделсблат” у издању на енглеском језику. Позивајући се на податке тамошњег Центра за међународну економију, лист наводи да у просеку европске царине на увоз америчких производа износе 5,2 одсто, док су просечне америчке царине на увоз европских производа 3,5 одсто. Трампова опсесија „поршеима” на улицама Њујорка укорењена је у чињеници да САД на европска возила намећу царину од 2,5 одсто, док Брисел на увоз америчких аутомобила намеће царине од 10 одсто. Иако је у свађи са вашингтонским лидером испало да је Европа беспрекорни следбеник слободне трговине, Брисел опорезује америчке јабуке са 17, а грожђе са 20 одсто. Америка држи високе царине на увоз европске чоколаде (9 одсто), млека и млечних производа (20) и мањих камиона (25).

Уводећи царине на челик и алуминијум, Трамп је истицао да домаће произвођаче штити од страних конкурената који су јефтинији јер добијају државне субвенције. Његова одлука је наишла на одобравање међу металцима, али је забринула остале индустријалце, који ће због скупљих сировина морати да повећају цену своје робе.

Иако би то било супротно од онога шта председник жели, бројни брендови „мејд ин Ју-Ес-Еј” могли би да због ових поскупљења постану мање пожељни од иностраних такмаца. Осим тога, ЕУ, Кина и Мексико су на Трампове тарифе узвратили подизањем дажбина на увоз бројне робе из САД. Бела кућа је пре неколико дана морала да притекне у помоћ пољопривредницима, дотирајући их са 12 милијарди долара, јер су фармери већ почели да осећају освету америчких трговинских партнера.


Коментари1
267f5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Oliver
Све је то било пред време смишљено а циљ је био да се обезбеди сигуран пласман за амерички течни гас и автоматски да се (колико толико) сманји количина испоручиванје руског гаса у ЕУ.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља