петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:06

Стоунхенџ као праисторијско гробље

Археолошка испитивања научника са Оксфорда показала да су на месту чувеног каменог комплекса сахрањивани људи из Велса
уторак, 07.08.2018. у 14:02
Стоунхенџ (Фото CC BY-SA)

Можда је у питању место обавијено велом мистерије, око кога се испредају разноразне легенде, и изнова отварају бројна питања, али за делић задовољавања знатижеље око Стоунхенџа опет су „одговорни” археолози.

Зашто је подигнут овај камени комплекс на југозападу Енглеске, како, која му је била сврха, да ли је служио за паганске ритуале, како је у праисторији камење тешко педесетак тона „превалило пут” од неколико десетина километара, силне су загонетке једне од највећих туристичко- културних атракција у Великој Британији.

Иако се до сада претпостављало да је Стоунхенџ, који датира из бронзаног доба, једно време коришћен као гробље, упркос томе што није било познато ко је и када тамо сахрањиван, последње археолошко испитивање научника са Универзитета Оксфорд потврђује ову претпоставку и открива и друге, нове детаље.

Остаци костију пронађених у Стоунхенџу, који су стари готово пет хиљада година, археолозима су дали многе одговоре. Наиме, утврђено је да они, као и такозвано плаво камење, које твори унутрашњи круг Стоунхенџа, потичу из западног Велса.

Остаци десетак до 25 људи, чије су крхке и угљенисане кости, с обзиром да су били подвргнути процесу кремације, похрањене на месту комплекса, састављеног од низа камених блокова правилно распоређених у концентричне кругове, показали су да они нису провели своје животе у енглеском округу Вилтшир. Стигли су, како су утврдили археолози, из места у Велсу удаљеног око 160 километара од Стоунхенџа, пренели су британски медији.

Иако тим археолога, са Универзитета Оксфорд, уз помоћ колега из Брисела и Париза, није могао да пружи дефинитивне доказе да су баш ти људи, чији су остаци испитивани, и градили Стоунхенџ, најранији датуми кремација блиски су провизорном времену када је камење донето у некадашњи јарак како би се направио први концентрични круг.

Нова открића археолога, које су објављена у журналу „Nature Scientific Reports”, резултат су успеха који су они имали у извлачењу изотопа стронцијума из посмртних остатака. Овај земноалкални метал, који гради 23 изотопа, може да открије где су индивидуе провеле последње године живота- чак и из кремираних остатака, што се до сад сматрало немогућим.

Обично се мисли да кремација све „брише”, али како су појаснили научници са Оксфорда, она уништава сваки материјал органског порекла, укључујући и ДНК, али не и неоргански.

Кости су, иначе, откривене још двадесетих година прошлог века приликом ископавања које је водио Вилијам Хаули, али уместо да заврше у музеју, оне су поново похрањене у земљу, да би 2008. године оне изнова биле ископане. Те кости, како су сада утврдили архолози, потичу из времена око 3.000 година пре Христа, и покривају период од око пола века.

„Иако не можемо да докажемо да су то кости људи који су допремили камење, нека веза мора да постоји. Датуми чак отварају могућност да су вековима људи долазили ту, како би били сахрањени са камењем”, стоји у извештају археолога, и додаје се да „откриће баца ново светло на људе који су изгледа градили Стоунхенџ, и очигледно га сматрали посебним местом”.

5ef47

Милча Петринсћи
Ружније каменчине и археолошко налазиште нисам видео у животу. Налази у Лепенском виру су исте старости, али милион пута лепши, савршенији и продуховљени. Да ли око и у Стоунхенџу има места за сахрањивање данашњих генерација енглеза, мислим на колективно сахрањивање? Енглеске сировине и примитивци немају ништа боље од ових стенчуга, па зато свуда по свету краду туђе и довлаче у своје музеје. Када би целом човечанству вратили све покрадено и смештено у музеје, остали би им голи зидови и ове неотесане каменчуге.

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности