петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 00:06

Нема повраћаја новца за јефтине авио-карте

Путницима саветујемо да уз овакве карте обавезно купе полису осигурања од отказа путовања, а оно може да се добије у нашим осигуравајућим кућама и кошта око четири одсто вредности карте, кажу у Јути
Аутор: Јелица Антељуторак, 07.08.2018. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Када је почетком јула купила авио-карту за Америку, једна наша читатељка није ни слутила да због озбиљних здравствених проблема неће моћи да се појави на лету заказаном за 30. јул. Карте за дете и себе је платила 180.000 динара преко једне домаће туристичке агенције, а чим је сазнала да ипак неће на пут, агенцији је доставила медицинску документацију како би отказала карту и рефундирала новац.

Међутим, убрзо је добила одговор да новац не може бити враћен јер су таква правила авио-компаније и да здравствени разлози не могу бити услов за рефундацију, чак иако је на време отказала карту. Питање наше читатељке је врло често, кажу у туристичким агенцијама. Међутим, мало је оних који знају да је новац од плаћене авио-карте врло тешко рефундирати углавном због правила која су врло строга и на нивоу међународне асоцијације авио-компанија, али и на нивоу сваке појединачне авио-компаније.

Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција Јута, каже да се путници приликом куповине авио-карата углавном воде ценом и да немају навику да се распитају о условима под којим је купују.

– Када авио-компанија пусти карте у продају она их дели по класама (прва, бизнис и економска), али економска обично има неколико тарифа. Најјефтиније (најрестриктивније) карте су у најнижој тарифи која подразумева да се не може мењати датум поласка, седиште, па ни новац у случају отказа путовања. Уколико бисте желели да нешто мењате, попут датума одласка, таква карта би сигурно имала и другачију, односно вишу цену – објашњава Сеничић и додаје да би и у том случају сваку промену датума поласка путник био дужан додатно да плати.

– Најјефтиније тарифе не подразумевају измене и повраћај новца. То је правило које прописује Међународна асоцијација авио-компанија, али и свака компанија појединачно има своја правила. Постоје изузеци, када због недобијања визе путник отказује лет, али ни то не прихватају све авио-компаније, па чак и с одбијеницом из амбасаде.

– У пракси, када се купују овакве карте путницима саветујемо да купе полису осигурања од отказа путовања, а оно може да се добије у нашим осигуравајућим кућама и кошта око четири одсто вредности карте. Ово је врло важно посебно ако су путници из такозване ризичне групе (старији, људи који имају малу децу, непредвидив посао...) и могу да очекују да из било ког разлога откажу путовање. Тек уз полису путник је у потпуности заштићен и може да рефундира новац директно од осигурања – објашњава Сеничић и додаје да је крајње време да путници почну и на овај начин да размишљају како би, пре свега, себе заштитили у случају непредвиђених околности.

Туристичка агенција има право да потражује све трошкове које је имала у овом случају и ту ни инспекција путнику не може помоћи јер би и да путник пријави агенцију она доставила одговор авио-компаније у којој су јасно назначена важећа правила.

У туристичким агенцијама саветују да приликом куповине карте путници не мисле само о цени него да од агента захтевају да им објасни све о тарифи којој карта припада. Обично се промотивне карте продају по прихватљивим ценама, али се оне не могу мењати нити се новац рефундира (осим у случају смрти, али у неким авио-компанијама ни тада). Путници би требало да се информишу о свим детаљима пре куповине карте, објашњавају у агенцијама. 

Пенали и за скупе карте

Чак и основна тарифа не мора имати могућност повраћаја новца у случају отказа путовања. То зависи од правила авио-компаније и од тарифног система. Авио-компаније одређују могућност повраћаја (рефундабилности) карте и то правило укључују у услове тарифе. Најјефтиније тарифе, наиме, не дозвољавају повраћај новца, док оне мање рестриктивне дозвољавају, али уз плаћање такозваних пенала, односно надокнаде. Најфлексибилније тарифе (најскупље) дозвољавају обично бесплатну рефундацију.

Уколико је карта рефундабилна то значи да се може отказати (с доплатом или без ње) све до планираног путовања. Међутим, ако се путник с таквом картом не појави на лету (чек ин завршен), а претходно није отказао своју карту, она се више не може „наплатити”.


Коментари1
8b2a9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ugljesa
Ne znam kako je to sa Air Serbiom, ali u Americi se u takvom slucaju dobije kredit od avio kompanije u iznosu vrednosti prvobitno kupljene karte sa rokom od 1 godine da se taj iznos potrosi na kupovinu nove karte kod iste kompanije. Ako istekne godina i nova karta nije kupljena, onda novac propada. Ocigledno Air Serbia ima drugacija pravila...sto me ne bi iznenadilo jer kod njih od skoro ni vodu ne daju besplatno tokom putovanja po Evropi.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља