понедељак, 21.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:06
СНАЛАЖЕЊЕ У БЕОГРАДСКОМ ЧВОРУ

Одеш на воз у „Прокоп”, а он крене из Земуна

Тешко да је ико пре неколико месеци могао да замисли да ће у Београдском чвору овог лета за свега месец дана завладати циркус у коме путници не могу да се снађу
Аутор: Дејан Алексићуторак, 07.08.2018. у 22:00
(Фото Танјуг)

Деценијама уназад знало се – ко у Београд долази возом или њиме одлази углавном је био упућен на Главну железничку станицу. Њу нису користили само возови из система „БГ воза” и банатски, али одређена правилност је постојала. Прва значајнија промена у навикама путника десила се 2016. када је део домаћих возова пребачен на „Прокоп”. Да ова станица полако постаје главна постало је јасно прошлог децембра када је готово сав домаћи путнички саобраћај тамо пресељен. Главној је остао само овај предзнак у имену и свега десетак полазака, углавном међународних.

Већ тада се могло наслутити да ће се у Београдском железничком чвору догодити својеврстан карамбол. Не само због тога што се знало да ће Главна бити затворена 1. јула 2018. и што недовршеном „Београд центру” фали много тога, већ и зато што је крајем 2017. обзнањено да на „Прокоп” неће моћи да рачунају путници који користе ауто-возове. Као алтернатива ускочио је заборављени Топчидер јер Техничко-путничка станица Земун, где би у у будућности аутомобили требало да се утоварују, још није сређена.

Тешко да је ико пре неколико месеци могао да замисли да ће у Београдском чвору овог лета за свега месец дана завладати циркус у коме путници не могу да се снађу. Они су се нашли у чуду када су барски возови почели да саобраћају са прилично одсечене топчидерске станице, а наредни налет збуњености и несналажења уследио је 1. јула када је затворена Главна и када су на „Прокоп” пребачени и међународни возови.

Тренутна слика престоничке железнице:
– Возови полазе из „Прокопа”, Земуна, Топчидера, Батајнице, Новог Београда...
– Путници и даље одлазе на Главну не знајући да је затворена, а проблем је што нису на време на станици била окачена видљива обавештења о затварању и зато мора да се „хвата” такси до „Прокопа” и Топчидера, што кошта по неколико стотина динара
– Путнике збуњује званични назив „Прокопа” јер када добију обавештење да им воз полази из „Београд центра”, већина и даље мисли на Главну

Путници се још нису снашли ни са овим новинама, а због обимних радова на прузи Београд – Стара Пазова наново су претумбани поласци и доласци возова. Није спорно што се пруга сређује, али проблематично је што се у току свих тих промена на путнике, чини се, није довољно мислило.

Одавно је било познато да ће због „Београда на води” Главна морати да се угаси, да на „Прокопу” не могу да се утоварују аутомобили, као и да ће на реорганизацију саобраћаја у чвору утицати и радови на прузи. Времена је било довољно да почну припреме за квалитетно пресељење и опремање станица и да се благовремено обавесте путници. Али, додатно претумбавање полазака и долазака возова у Београдском чвору обзнањено је прилично касно.

Због великих радова на прузи, који ће прилично трајати, тако су пре десетак дана промењене станице за многе возове. Сада су шидски и сремскомитровачки возови усмерени на „Прокоп”, Земун и Батајницу. Поласци новосадских и суботичких возова организују се из „Београд центра”, Земуна и Новог Београда, а нишких, ужичких и међународних из „Прокопа” и Топчидера. На све то, ових дана почели су и краткотрајни радови на прузи у Реснику, али они су поласке возова ка Бару, Ужицу, Нишу и Сталаћу, привремено преселили у приградске делове престонице. Зато, просечан путник пре него што се одлучи да крене на станицу сада мора врло детаљно да испроверава ред вожње. И боље је да то чини на сајту „Србија воза”.

– Пре неколико дана позвала сам кол центар железница. Десет минута чекала да добијем оператера и таман када сам мислила да сам дошла на ред са друге стране чула сам поруку да не могу да успоставим везу, да више не раде. Нисам сигурна да су се баш тако изразили, али је поента била да не могу да ми дају информацију. То је крајње безобразно, поготову сада када се сва ова чуда дешавају – поделила је искуство читатељка Вера Мирковић.

Нарочито је проблематично и што огромне промене у крвотоку железничког саобраћаја нису усклађене са јавним градским превозом. Надлежни се хвале да је побољшана веза „Прокопа” и Топчидера са остатком града. Али само ко редовно користи железницу зна да нису довољни аутобуси 34, 36 и 38А који се једини спуштају до сада већ прилично прометног „Прокопа” и линије 3, 3Л и 38А до Топчидера.

Овим двема станицама дата је важна улога, али утисак које оне остављају на домаће и стране путнике је прилично лош. Не само због јавног превоза. На подземни „Прокоп” путници имају замерке због зарђале арматуре на плочи, непостојеће станичне зграде, недостатка покретних степеница, лифтова и радњи, а на Топчидер због малене чекаонице и мало паркинг места.

Надлежни за неке од ових садржаја најављују да ће бити ускоро сређени, али као да заборављају да најаве у путничкој свакодневици готово ништа не значе. Најава путнику из провинције неће много бити важна када схвати да му је воз, којим је хтео да се врати у Сремску Митровицу, управо кренуо из Земуна, а не из „Прокопа” на који је он дошао.

Банаћани у бољој ситуацији

У нешто бољој ситуацији од других јесу путници који су донедавно путовање у Београду завршавали на станици „Београд Дунав”. Сви вршачки возови сада су преусмерени на „Прокоп” и коначно пролазе и центром престонице, а зрењанински, како стоји у реду вожње „Србија воза”, сада иду на релацији Зрењанин – Овча. Тако да су Банаћани тренутно међу реткима који не морају да размишљају о томе одакле ће кренути њихов воз.


Коментари10
a83b9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nemanja
Cesto koristim. Nikad nisam promasio nijedan voz. Ne citate nista na tabli.
goran staric
Kad se nešto lepo desi svi daju izjave , a Vesić celu istoriju. O ovom c i r k u s u svi ćute o odgovornosti ni reči. Mora da je kriv Đilas.
Vlada
Prvo su unistili Beovoz koji je spajao tri kraja Beograda i Srbije. Od Vuka za 20 min. do Batajnice ,Resnika i Panceva.Vozovi za Mladenovac i Valjevo. Sve puno i sve funkcionisalo. I sta sad? Kada su uspeli u toj raboti krenuli su na ostale delove zeleznice .
Branimir
Potpuno je neverovatan nemar koji odgovorni u železnici pokazuju oko svega ovoga. Pre 15 dana naprasno su obavestili da se red vožnje potpuno menja a polasci sa Prokopa proređuju na 1 sat dok su pre toga bili na 15min. Pri tome niko nije znao novi red vožnje - informacija je bile da se proređuje na jedan sat a za detalje vidite na sajtu. Na sajtu je to vrlo nezgodno naći (iz nekog razloga se pojavljuju rezulati iz 2017), na samim stanicama novi red nije bio nigde istaknut do sledećeg dana, nije ga je bilo na semaforima a nisu ni redovno objavljivali preko razglasa, tako da je gomila putnika umesto u Zemunu završilo u Resniku! Koliko pameti treba da se sete da zalepe novi red vožnje na stanici? Na stanicama se jedva vide čak ni nazivi ili ih nema, a generalno su kompletne stanice u užasnom stanju. Kao da je nekom stalo da ta železnica potpuno propadne. Divim se strancima kako se uopšte snalaze po Srbiji. Kod nas mogu da naprave i Auto put ali da stave jasna obaveštenja to nikako!?!
Ema
Prokop se gradio dok sam ja studirala, ni tada a ni sada ne bih znala da dodjem do njega. A prijatelj koji je tamo "osvanuo" izlaskom iz voza, nije mogao da nadje izlaz sa stanice. Pa vi sad vidite.
Predrag
Ah, Zivojine, pa ti zelis da se upoznas sa Emom! Kako je to lepo! Eh kako sarmantno i diplomatski je pitas koliko ima godina. Dobijam utisak da trazis damu u "najboljim godinama", kako si se kavaljerski izrazio, a ne neku klinku. Eto, stvara se idila pred nasim ocima. Romanticno, zaista, evo suze mi cure.
Препоручујем 5
Zivojin Vesic
Ema, to sto se Prokop gradio kada ste Vi studirali, ne pomaze nama citaocima da utvrdimo kada je to bilo. Jer, ako ste mlada dama, onda se Prokop recimo gradio prosle godine ako ste diplomirali ove godine. Ako ste dama u najboljim godinama, onda.... S postovanjem, Zivojin Vesic
Препоручујем 8

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља