четвртак, 20.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:53
ИСХРАНА: ЛАКЕ ЛЕТЊЕ НАМИРНИЦЕ (2)

Тиквице и боранија одличне за дијету

Годишња светска производња бораније је око 21 милион тона, а водећи светски произвођач и потрошач је Кина с око 16 милиона тона
четвртак, 09.08.2018. у 20:00
(Фотографије Пиксабеј)

Тиквице су, попут краставца, намирница која обележава лето, иако их можете наћи и у другим годишњим добима. Енергетска вредност тиквица је 16 кцал/100 г. Тиквице садрже и нешто минерала: магнезијума, фосфора, бакра, гвожђа, цинка, калцијума. Тиквице садрже и витамине Бе-комплекса, витамин Це, као и нешто витамина Ка. баш као и краставци, тиквице су сјајне за разне дијете за мршављење јер садрже влакна и воду.

Због великог садржаја дијетних влакна, погодне су и за дијету код повишеног холестерола и триглицерида.

Тиквице су одличне како за здраве особе, тако и за оболеле:

– Дијабетичари би требало што чешће да их имају на јеловнику јер тиквице с једне стране скоро и да немају угљене хидрате, а с друге стране, смањују ресорпцију глукозе. Препоручујем их и трудницама које имају гестацијски дијабет

– Ако имате проблем с хипертензијом, калцијум и магнезијум из тиквица делују на снижење крвног притиска

– Деловањем на регулацију масти и шећера, тиквице превентивно утичу на појаву атеросклерозе, срчаног и можданог удара

– Фитонутријенти у тиквицама делују антиканцерогено јер спречавају мутацију ћелија

Лето је право време за ову намирницу, па никако немојте прескочити тиквице у расхладној витрини у продавници или вама најближој пијаци. Када бирате, нека то буде тиквица са сјајном кором без оштећења. Кора не сме да буде превише тврда јер је онда тиквица презрела.

Чувајте их у фрижидеру, у доњој фиоци. Такође је могуће замрзнути, али ће њихова структура након одмрзавања бити пуно мекша. Пре замрзавања, исечене тиквице потребно је бланширати у кипућој води око два минута.

Тиквице можете кувати, гриловати, кувати на пари, рендати у супе и чорбе, пунити с месом или другим поврћем или житарицама, а постоје и они мање здрави начини припреме попут поховања и пржења у дубоким масноћама. Рецепата заиста има много, па штета је да вам прође лето, а да не пробате ово веома здраво поврће. Ипак изаберите здраве начине припреме и уживајте.

А боранија (или како је на западу Балкана називају махуне) најкраће речено недозрели је пасуљ (грах) који се узгаја, бере и конзумира пре него што се пасуљ потпуно развије, дакле остане у омотачу (махуни). Постоје неколико сорти бораније које се као такве користе и управо сада је право време да их свеже нађемо на нашим зеленим пијацама. Најцењеније су сорте које нису кончасте, а поред свежих, можете током целе године лако пронаћи и смрзнуту боранију у најближој продавници.

Боранија има разних: пљоснатих, широких, уских, кратких или дугачких, равних или повијених, а по боји то су зелена, жута, жута с љубичастим пругама или зелена с љубичастим пругама. Ако је боранија млада, онда је најбоља, није кончаста, има најбољи укус и лако се кува.

Боранија је нискоенергетска намирница и често је на јеловнику особа на дијетама. У 100 грама боранија даје само 18–28 калорија, у зависности од врсте. Што је боранија старија, калоријски је јача. Садржи дијетна влакна која су важна за правилно функционисање пробавног система, као и витамине Бе-комплекса, провитамин А и витамине Це и Ка. Од минерала у боранији можете наћи гвожђе, магнезијум, калцијум, фосфор, манган и цинк.

Боранија термичком обрадом губи протеин лектин који може бити токсичан у већим количинама, па је веома важна правилна припрема. Боранију можете кувати на пари, кувати у води, пећи у рерни, или припремати у воку (пржи-мешај). Боранију можете комбиновати с пилетином, бадемима, павлаком. Рецепти за припрему бораније су бројни, граница је само ваша машта.

Годишња светска производња бораније је око 21 милион тона, а водећи светски произвођач и потрошач је Кина с око 16 милиона тона. Можда је ова чињеница тајна витког стаса код великог броја Кинеза. Али, било како било, боранија треба да буде неизоставни састојак и у вашој исхрани.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари0
b936e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља